torsdag 23. august 2012

Labyrinten av Kate Mosse. Heftig paralellt mysteriedrama i nåtid og fortid (med foto)


Jeg tørket støv av denne boka som jeg kjøpte for fem år siden, da jeg reiste til Frankrike i sommer.
Labyrinten - Kate Mosse Bente Rannveig Hansen
Jeg oppdaget at mye av handlingen foregikk i Sør-Frankrike, spesielt i Carcassonne, og katarenes rike dit jeg skulle. Hva er vel bedre reiselektyre på en sådan tur? Jeg leste mye på bussen, ved sengekanten, noe på stranda på Rivieraen. Ikke alltid like lett å konsentrere seg, men boka ble lest. Hva synes jeg?
Først må jeg si litt om handlingen. Labyrinten av Kate Mosse  kjører som sagt to paralelle historier. Den ene  starter i Carcassonne i 1209, den andre i samme område i 2005.  I 2005 befinner Alice Tanner seg sammen med en gruppe arkeologer og Tanner oppdager to skjeletter under en utgraving i et gravkammer. Onde krefter slippes løs, ifølge bokens vaskeseddel. I 1209 møter vi unge Alais, som får overbrakt en mystisk bok av sin far. Det er farer overalt, og korstoget nærmer seg Cacassonne. Alais blir bokens vokter.
Alice sin historie knyttes sammen med Alais og i glimt tar hun del i Alais opplevelser. Vi virvles inn i et skjebnedrama og kjærlighetsdrama, og det er til tider vanskelig å legge boken fra seg.  Men den er også til tider litt tung å lese, da den hopper fra tid til tid.  Men det kan ha med settingen jeg leste boken i; underveis på reise.  På den annen side ga det ekstra mening til reisen på disse stedene å lese om hendelser som er sterkt knyttet til stedene. Katarenens historie er en brutal historie om stygge overgrep fra pavekirkens folk, som gikk til korstog mot de fredelige katarene, som levde i sin egen tro, men som ble vurdert som en trussel mot pavekirken. Tusenvis av mennesker mistet livet i korstogene, tusenvis måtte bøte for livet for sin tro, og uendelig mange ble brent på bålet som kjettere. Festingsbyen Carcassonne var en av de siste trygge skanser for katarene, men denne ble også til slutt tatt. Da hadde de fjellet Montsegur igjen, med en liten borg som huset de siste katarer før de kastet seg utfor stupet, eller gikk rett inn i bålet.
Labyrinten gir oss foruten spenning så det holder, et innblikk i katarenes tragiske skjebne.
Eget foto. C. Carcassonne.
Artemisia utenfor den indre bymuren i Carcassonne, juni 2012. C.
Andre bøker fra Frankrike og om katarer er blogget om her.
Forfatteren:
http://www.katemosse.com/content/index.asp
Kate Mosse: Labyrinten
Gyldendal, 2007.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar