onsdag 22. august 2012

Peru og Bolivia- om bøker og reisefeber

(skrevet i mars 2012)
Nedtelling. Pakker og legger inn musikk på iPoden.  Det tar sin tid. Har vel det meste på stell nå, til reisen til Peru og Bolivia. Jeg har aldri reist over Atlanterhavet før, så dette blir spennende. Sør-Amerika, det kontinentet jeg synes var fryktelig spennende den gangen jeg var tenåring og tidlig i tyveåra. Tenk nå skal jeg dit. Ikke som hjelpearbeider i Nicaragua, som var en av mine drømmer den gangen, men som turist.
Jeg har lest en del om og fra landene de siste måneder, og legger inn noen ord om aktuell litteratur her. Å lese om landet du skal til er også en viktig del av forberedelsen. Og av reisen kanskje.



På biblioteket fant jeg “Mitt Peru- reisens filosofi, fruktbarhetens  kode”, av Lasse Efskind. Han og en del andre sykler på tvers av Peru, og vi følger dem dag for dag i bilder og ord, og med interessante filosofiske betraktninger. En veldig artig bok, som jeg koste meg med, selv om jeg aldri kommer til å sykle den turen.
Guideboka “Turen går til Peru og Bolivia” er en innholdsrik liten sak med masse god informasjon før og underveis på reisen. Et must. Den er på dansk, men det er uproblematisk. Den kjøpte jeg i bokhandel.



Mario Vargas Llosa er Perus egen Nobelprisbelønnte forfatter. Her er han avbildet fra sin siste bok “Kelterens drøm”. Den er ikke fra Peru. Jeg leser derimot “Rampejenta” nå på sengekanten, og den har handling fra 50-årenes Lima. En annen bok “Han som snakker” er omtalt i bloggen min tidligere. Llosa er født i Perus nest største by, Arequipa. Der skal vi være to dager etter ankomst Lima, før vi reiser opp til Titicacasjøen, og Orosøyene. Vi skal også til Sol- og Måneøya, og mange flere spennende plasser, før vi drar ned til Cuzco og besøker Machu Pichu og Inkaenes Hellige dal.

“Poet i Peru” er en søt liten bok fra svenske Bo Zetterlind, som de måtte ned i kjelleren på biblioteket for å finne. Mye har nok endret seg siden Zetterlind var i Peru, men mye er nok også det samme. Inkabyen Machu Picchu står nok like solid i dag som da.



Arne Hjeltnes har også skrevet en bok sammen med en av sitt reisefølge om Mystiske steder- hvor Peru med Machu Picchu og Nazcalinjene var med. Den får du lånt på biblioteket. Informativ med flotte bilder.



Noen har også skrevet bøker med bakgrunn i sine åndelige opplevsler i Peru og Bolivia. Jonette Crowley, er amerikaner, og har skrevet en spennende reiseroman med åndelige opplevelser fra Peru, Bolivia og Nepal. Det er også en slags kjærlighetsroman. Boken er illustrert. Jonette Crowley beskriver seg selv som en åndelig Indiana Jones. Hun er eventyrer, og elsker å reise.

Inka-innvielsen av Elisabeth Jenkins er noe tyngre å lese enn Jonette Crowley sin bok. Jenkins er psykolog, og får noen opplevelser som gjør at hun føler seg trukket til Peru og Cuzco. Den første delen av boka beskriver hennes søken og reise, og noen månederes opphold blant åndelige trosfeller og en sjaman i Cuzco, den gamle inkahovedstaden. Bokas del to handler om innvielser, og den er ikke like interessant, synes jeg. Den beskriver hennes svært subjektive opplevelser og mange syner. Litt i meste laget, spør du meg. Men det som har med sjamanhistorie og inkahistorie er derimot interessant.

Ellers har biblioteket masse bøker på engelsk og spansk fra og om  Peru og Bolivia. Det er så mye fortidsminner og spennende natur i disse landene, så mange har vært her og mange har skrevet om det.
Ja, nå er det bare å glede seg. :)  God påske ønskes dere.:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar