søndag 19. august 2012

Skremmende aktuell om terrorisme i Oslo

I 2011 satt den Trondheimske forfatterdebutanten Olav W. Rokseth og skrev ferdig en krim med tema terrorisme i hovedstaden. Lite ante vel han at det skulle skje i virkeligheten før boken ble utgitt. Romanen " Et spørsmål om beskyttelse" var ferdig til bokhøsten, men måtte utsettes noen måneder på grunn av det tragiske som skjedde 22. juli.


Et spørsmål om beskyttelse

Jeg var på en bokfestival i Trondheim like før jul i fjor, hvor Rokseth var en av forfatterne som leste fra sin bok. Da tenkte jeg at den må jeg lese. Nå har jeg lest den. Og hva synes jeg? Først et kort resyme:


Boken handler som sagt om terrorisme i Oslo. En imam blir skutt en sen sommerkveld i Tøyengata. Attentatsmannen har etterlatt seg et dikt som innvarsler at "den tolvte imam" skal komme. Teksten er skrevet med blod.  PST kontakter religionshistorikeren David Anderson, en opprinnelig libaneser. Han mener at attentatsmannen vil drepe flere ganger.

David får rett. Noen få dager etter får en annen imam skåret halsen over, og visittkortet fra morderen er på nytt tekstlinjer skrevet i blod. David Anderson har sine egne spøkelser å leve med og ønsker egentlig ikke å hjelpe PST, men etter at en av hans beste venner blir drept tar han oppdraget. Oppdraget fører ham tilbake til Libanon og kontakt med en fraksjon av Hizbollah.  Oppdraget gis ham under full diskresjon av en politifullmektig som tar saken i egne hender, uten at det er klarert på høyeste hold.

Boken er spennende fra første stund, og jeg greide knapt å legge den fra meg. Den er velskrevet og tankevekkende. Vi får innblikk i terroristsinn her til lands, både total galskap og mer rasjonell kynisk terrorisme i Midt-Østen. Gjennom religionshistorikeren Anderson får vi også kunnskap om islam, som e r adskillig mer nyansert enn det som fremstilles i mainstream media.

Rokseth er både samfunnsviter og journalist, så jeg antar at hans research er av god kvalitet.

Det som er spesielt med boken, er flere paraleller med Oslo-terroren 22,juli. Både at det skjer i Oslo, at det fra politiets side jobbes med å forebygge neste terrorhandling, og hvor blant annet Regjeringskvartalet blir nevnt. Også diskusjonene i politiet, pressekonferansene, samt hva som skjer i kjølvannet av hele saken på slutten av boken, er gjenkjennelig ut fra de siste dagers hendelser, hvor det skjer rystelser både i Justisdepartementet, Regjeringen og Politietaten.

Dette er den andre boken på kort tid jeg leser av en Trondheims-debutant fra 2011, med islam og ekstremistisk islamisme sentralt  i tematikken, og det gjør meg ikke mindre interessert i temaet. Den andre Allahs tårer var også en verdig debut, men en del tyngre å lese. Jeg fikk også etter å ha lest Rokseth bok mer lyst til å lese om og fra Libanon.

All honnør til en flott debut fra Olav W. Rokseth.








Olav W. Rokseth: Et spørsmål om beskyttelse

Gyldendal 2011.


Blogglisten <script type="text/javascript" src="http://blogglisten.no/c.js?id=41639"></script>

2 kommentarer:

  1. Du får sannelig med deg mange interessante bøker.....

    SvarSlett
  2. Hei Randi! Ja, det er så veldig mange gode bøker der ute...og ikke vanskelig å finne. Så får man bare lese i hver ledige stund, så lenge hodet er påkobla og konsentrert.:) Takk for besøket på bloggen min.:)

    SvarSlett