onsdag 22. august 2012

Under fiskenes tegn: Sterk kost om en av historiens skampletter, katarmassakrene i Frankrike.

Sissel Lange-Nielsen har skrevet en gripende trilogi og slektsdrama om katarene i Syd-Frankrike på 1100- og 1200-tallet.

Under fiskenes tegn

Den første boka Korstog tar for seg det annet korstog til  Jerusalem. Vi blir kjent med unge ridder Hugo av Saint Gilles som drar fra sin elskede purunge Cecilia Trencavel for å bli med i korstoget. Han reiser med hennes far, Raymond Trencavel  og sin egen kjødelige far, grev Alfons Jordan. Han har ikke erkjent sin farskap offentlig, da Hugo ble født utenfor ekteskap.


Bok 2, Gralen, tar for seg tiden etter at de overlevende kommer hjem fra det meningsløse korstoget. Hugo og Cecilia møtes i glede, men også i skjul fordi de offisielt ikke kan være sammen som kjærester. Trencavel vil ikke gi sin datter til en eieløs mann. Cecilia blir giftet bort til en eldre lensherre, som et ledd i Trencavels kamp for å holde fred i regionen.  Hugo vier seg etterhvert til katarene.  Etter en del år treffer Hugo og Cecilia hverandre igjen og innleder på nytt kjærlighetsforholdet, som om de aldri har vært borte fra hverandre.

Under fiskenes tegn

Den siste boka, Bålet, tar for seg tiden etter Hugo og Cecilias død, og deres etterkommere som kjemper i en intens krig. Pavemakta er ikke til å rokke, og det blir besluttet å gå til krig mot katarene og drepe dem hvis de ikke vil omvende seg til den katolske kirke. Det er en grusom krig som varer i mange år. Katarene trekker mer og mer mot fjellet og tempelborgen MontSegur, men også den borgen blir til slutt beleiret og de gjenlevende katarer som ikke har kommet seg unna må “frivillig” gå rett inn i bålet. 180 mennesker ble drept under MontSegur denne dagen 1. mars 1244. Og før dette hadde tusenvis av mennesker både katarer og korsfarere blitt drept i den forferdelige krigen.

Det er en grusom historie som blir skildret av Sissel Lange-Nielsen. Vi får et godt innblikk i de historiske fakta, samt katarenes tro som gjorde dem til offer for Pavens enevelde. Katarene trodde blant annet på reinkarnasjon, og på urtemedisin. Bok nr 2 er den jeg likte best, den gir mest plass til kjærlighetsforholdet mellom  Hugo og Cecilia, og det er meget vart og vakkert beskrevet. Bok 1 og 3 er interessante, men siden det handler veldig mye om korstog og krig og det er mange navn og mennesker involvert, er det for meg noe tyngre lesestoff. Det er også tungt fordi det e r så grusomt, og at jeg vet at det er en sann historie som blir beskrevet.

Sissel Lange-Nielsen har i sine etterord skrevet at hun har holdt seg meget til de historiske fakta og de fleste sentrale personene i bøkene har faktisk eksistert. Med bøkene følger også litteraturlister. Fem år brukte hun på å forske i, og skrive disse bøkene.

Bøkene er ikke i handel i dag, men kan lånes på biblioteket.

Handlingen er hovedsaklig fra Syd-Frankrike, Carcassonne, Foix, MontSegur, Toulose. m.m.
Andre bøker fra denne regionen er: Labyrinten av Kate Mosse.  Seeren fra Analusia og Maria Magdalena av Lars Muhl er også aktuelle . Disse står på min leseliste nå. Jeg skal også lese Netter og dager i Paris av Kjetil Bjørnstad, da Paris også skal besøkes på min Frankriketur.

Fra før har jeg lest Den som skal komme av Kathleen McGowan. Samt Tirsdagsdamene av Monica Petz om en pilgrimsreise til Lourdes. Dit skal jeg også. DaVinci-koden av Dan Brown hører også med på litteraturlisten, og den leste jeg for flere år siden. Filmen  derimot hadde jeg nylig et gjensyn med.
Felles for mange av disse bøkene er jakten på den hellige gral. Kanskje jeg finner den på min reise? ;)



Mont Segur.

Sissel Lange- Nielsen: Under fiskenes tegn; Korstog, Gralen og Bålet.
Aschehoug, 1978,1980,1982.
Mer om forfatter Sissel Lange-Nielsen her.

2 kommentarer:

  1. Takk for supert tips om disse bøkene Anita. Jeg leste bare om Korstog, men vil svinse innom deg når jeg har lest de to andre, for jeg vil ikke vite noe om hva som skjer. Det er veldig spennende å lese om katarene, og har lært masse om dem fra den første boken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig Tine.:) Ja, dette er en grusom og spennende historie, uten tvil.. Og egentlig ikke så mye snakket om.

      Slett