mandag 13. august 2012

Vekk meg når det er over. Opplysende og sterkt om ME.


Vekk meg når det er over - Live Landmark Hilde Wøhni Joakimsen Live Landmark
ME er en forferdelig sykdom. Det er min oppsummering kort og godt etter å ha lest Live Landmarks egenopplevde historie i boka Vekk meg når det er over.

Live Landmark er journalist. Hun var på full fart inn i sin drømmekarriere i VG da hun ble syk. Hun, mannen og barna hadde et sabbatsår hvor de reiste utenlands. Da hun kom hjem ble hun gradvis bare sykere og sykere, uten at legene kunne finne ut hva det var. Influensalignende symptomer, smerter i kroppen, energitap som kom og gikk. Live som var en svært aktiv person på alle måter, ble gradvis mer og mer dårlig. Gode aktive dager måtte betales med dager i senga på et mørkt rom. Ungene ble vant til å se sin mor bare hvile, mer og mer syk, som månedene og årene gikk.
Live fikk etterhvert diagnosen ME, etter utredning på Haukeland sykehus. Hun spurte legene om de visste om noen som var blitt friske av sykdommen. Det visste de ikke. Dette var i 2004.
Live startet jakten på en kur. Det ble mange tips og runder med forskjellige former for alternativ behandling. Urtekurer, kapsler for tusenvis av kroner, dietter, akupunktur, healing,- uten at noe hjalp. Stadige turer på Catoklinikken eller hoteller for å hvile. Trene litt, noe hun ble værre av.
En dag fikk hun tips om et program som heter Phil Parkers Ligthning Process i London. (LP). Det kostet 15000,- for tre dager, men folk hadde blitt friske av ME med det. Live var så dårlig nå, og hun hadde intet å tape.  Det virket og Live ble frisk. Da hadde hun vært syk i fire år. Live tok senere instruktørutdanning i LP, og er i dag selv LP-instruktør.
Boka er en sterk fortelling om en forferdelig lidelse. Om en mor og yrkeskvinne som må erkjenne at hun ikke strekker til på noe plan, mens årene går og ungene blir større og større, uten at hun greier å delta på normalt vis i deres liv.
Det gir et helt annet innblikk og en helt annen forståelse å lese en egenopplevd historie, enn saksinformasjon om ME, eller korte innslag i nyhetene. En bok går i dybden og vi får oppleve konsekvensene på en annen måte, fortvilelsen, jakten på en kur, redselen for å dø, tankene, endringene.
Vekk meg når det er over, er en lettlest og opplysende bok man blir litt klokere av.
Live Landmark: Vekk meg når det er over
Kagge forlag, 2009.
Skrevet november 2011

3 kommentarer:

  1. Har ikke lest boken men som kronisk syk selv og er under utrednng for ME er jeg skeptisk til Phil Parkers Ligthning Process,som er slik jeg har forstått det går mye ut på "å tenke" seg frisk og mange har blitt enda verre etter dette.

    SvarSlett
  2. Hei Beathe! Jeg har også forstått det slik at det er flere som ikke har lyktes med LP. Men for de det har hjulpet når alle andre ting ikke har virket, så er det jo flott. Men det er vel med dette som med mye annet, at det er forskjellige ting som hjelper forskjellige folk. Det finnes vel ingen hokuspokuskur for noe, tenker jeg.
    Lykke til med din utredning og vei mot å bli frisk.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det:-) Helt klart,det som hjelper på en hjelper nødvendigvis ikke på en annen!

      Slett