mandag 4. februar 2013

Boken på vent (19): Dona Maria

Siden vi enda er i litt Cecilia Samatin-modus etter lesingen av Drømmehjerte, ønsker jeg å trekke frem hennes siste bok Dona Maria som ukens boken på vent. Som mange vet er det Beathesbokhylle som står for denne faste tirsdagsspalten. Dona Maria fikk jeg på Bokbloggertreffet i Oslo i høst, noe jeg ble veldig glad for siden jeg ønsket meg denne. Som i Drømmehjerte handler også denne boka om Cuba.

Dona Maria - Cecilia Samartin Jorunn Leite

Forlaget skriver dette på bokas bakside:

Ikke siden romanen DRØMMEHJERTE har Cecilia Samartin skrevet om Cuba. Men etter ti år har hun på ny klart å skape en hjertevakker fortelling fra hjemlandet hun så sårt savner. Doña Maria er en stolt, eldre kvinne som nå bor på ett rom i herskapshuset som før revolusjonen tilhørte hennes familie. Hun gleder seg til at nevøen Ernesto, skal vende tilbake fra utlandet. Men Maria kjenner ikke sannheten. Ernesto lever under grusomme forhold i fengselet for sin opposisjon mot regjeringen. Hans kone Silvia nektes gang på gang å besøke ham. Hun inviterer de andre kvinnene på venterommet til å gå med henne fra kirken til en park i byen hver søndag. De tar på seg hvite klær og går med en rosa gladiol i hånden. Frihetsbevegelsen "Las Damas de Blanco", "Kvinner i hvitt", er født. I DOÑA MARIA briljerer Samartin med sitt magiske språk og unike menneskeskildringer. Romanen har et sinnrikt plott, der mye viser seg å være helt annerledes enn man først trodde.

Jeg gleder meg veldig til å lese denne, og jeg synes det er veldig interessant å lese bøker med handling fra Latin-Amerika. Cuba har også interessert meg spesielt en periode nå. Samartin skriver veldig levende, så man kan lukte, se for seg fargene, stemningen, omgivelsene der nede... Så man får lyst å dra dit, - som turist ja, ikke som de stakkars folkene som mistet det meste under Castros regime.

Vil du lese om flere bøker bloggere har på vent, kan du kikke inn i Beathes bokhylle. Kanskje finner du noe du har lyst å lese der?

Ha en fin tirsdag.:)




16 kommentarer:

  1. Samartin er bra, og jeg fikk med meg intervjuet hennes på NRK der hun snakket om akkurat Dona Maria, de hvitkledde kvinnene. Er nok litt for lite glad i historiske romaner med romantisk tilknytning til at jeg våger meg utpå ennå, men det skal bli fint å høre hva boken gav deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal du få vet du.:)
      Historien om de hvitkledde kvinnene er spesiell og interessant.

      Slett
  2. Dette er faktisk den eneste boka jeg har lest av Samartin og den likte jeg godt:). De andre støver ned i bokhylla desverre:(.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var bra, men at de andre støver ned, ikke fullt så bra??

      Slett
  3. Denne har jeg også på vent i hyllen og gleder meg til å lese den:-)Likte veldig godt måten forfatteren skriver på (i drømmehjerte) og interessant å få med seg litt av historien fra Cuba.

    SvarSlett
  4. Denne har jeg lest, kos deg med den. Samartin skriver kanskje "dameromaner" som noen sier, men de er ganske lærerike også. Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det er vel ikke noe galt med dameromaner"?? Fin tirsdagskveld til deg også Tine..:)

      Slett
  5. Dersom/når eg kjem i "Samartin-modus" igjen, skal denne lesast.

    SvarSlett
  6. Jeg har ikke heller lest denne, eller La Peregrina. Men de andre har jeg lest. Jeg falt litt av bøkene til Samartin, men tror det er bare en liten pause, og så skal jeg i gang igjen :-) Jeg liker Samartin og måten hun skriver på, så det har nok noe med det om alt for mange bøker osv å gjøre :-D
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir fort alt for mange bøker å lese for oss leseglade som liker følge med.. Fin dag til deg og.:)

      Slett
  7. Jeg har ikke lest noe av Cecilia Samartin, men det må jeg gjøre noe med! Er spent på, når du får lest denne, om den er bedre enn drømmehjerte ...
    Kos deg med lesingen!
    Ha en glad dag!
    Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, i lige så.:)
      Ja, jeg er også spent på denne kontra Drømmehjerte.:)

      Slett
  8. Denne har jeg ikke, men har 5 andre av samme forfatter. Denne skal jeg nok lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du jo omtrent hele samlingen..:)

      Slett