tirsdag 12. februar 2013

Boken på vent (20) : Så høyt var du elsket

Nikolaj Frobenius er en flink forfatter. Jeg har lest et par bøker av ham før, og sett filmen Sønner av Norge som er basert på en av hans bøker. Jeg har boka Så høyt var du elsket liggende på vent.  Jeg så i mammutkatalogen i dag at den kommer på salg. Da ble jeg påminnet på at jeg lenge har hatt lyst til å lese den, så jeg får vel tørke støv av den snart.


Så høyt var du elsket - Nikolaj Frobenius



Boka handler om dette, ifølge forlagets omtale:

Ny, engasjerende roman fra Nikolaj Frobenius Viktor Ulvdal var i årevis en aktet og elsket allmennlege på Hovseter. Og han har vært en kjærlig og støttende far for sønnen Emil etter at moren forsvant under et Norad-oppdrag da Emil var sju år gammel. 85 år gammel er Viktor fremdeles i god form, en oppegående eldre mann. Inntil den dagen han får hjerneslag. Han havner på sykehus og skrives ut igjen. Nytt slag, sykehus, utskriving, rehabilitering, utskriving, infarkt, sykehus, korttidsplass på sykehjem, utskriving. Viktor blir svakere og svakere, mer og mer avhengig av hjelp, men sendes likevel hjem til et tomt hus. Og sykdommen forandrer personligheten hans. Den elskelige mannen blir uberegnelig og rasende - og midt oppe i det hele står Emil, med sorgen over å se faren forvitre, og fortvilelsen og maktesløsheten han opplever som pårørende til en mann som nekter å dø.

Vil du lese om flere bøker folk har på vent eller delta selv kan du gå inn til Beathesbokhylle og ta en titt der.

14 kommentarer:

  1. Ja,denne så jeg litt på i katalogen,hmmm, kanskje jeg skulle gitt denne en sjanse. Virker som en interessant historie.Blir spennende å høre hva du synes når du har fått lest den. Har ikke lest noe av forfatteren før,men tror jeg skal notere med bak øret.

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, denne fikk gode kritikker. Det er vel delvis selvbiografisk som jeg har forstått..hans far det handler om.

      Slett
  2. Denne høres jo litt trist ut. Har sett på den noen ganger i butikken og på biblioteket, men har liksom ikke greid å få meg til å kjøpe eller lese den. Høres da veldig godt skrevet ut, så gleder meg til å høre mer om den etterhvert. Kanskje jeg må lese den da:) Ha en fin tirsdag!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har fått gode kritikker som sagt. Det må være trist å oppleve sin far svinne bort på denne måten.. Fin tirsdag til deg også.:)

      Slett
  3. Tror nok at den boken vil engasjere noen som kanskje har en lignende historie tenker jeg..
    Notere seg opp på vent over bøker jeg vil lese...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, helt sikkert Eva. Selv liker jeg og lese om slikt, hvordan det er, hvordan det oppleves også av pårørende, hvordan det hånderes..

      Slett
  4. Frobenius har jeg hørt mye om, men ikke lest noe av. En bok jeg også kunne tenke meg å ha på vent snart. ;)

    SvarSlett
  5. Har ikke lest noe av denne forfatteren, så skal ta en ekstra titt

    SvarSlett
  6. skjønner ikkje hvorfor eg ikkje har enset denne boken en tanke når eg har sett den i butikkene ... det virker jo som en historie man absolutt bør få med seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen ganger er det vel slik--utvalget av bøker er jo så stort. Jeg tror nok dette er en bok verdt å få med seg.:)

      Slett
  7. Denne har jeg hørt om før, mener jeg. Selv om beskrivelsen din får meg til å se på den en gang til er jeg usikker på om jeg klarer å lese historien. Den høres vond ut!

    SvarSlett