tirsdag 19. februar 2013

Boken på vent (21): Hermanas av Torgrim Eggen

Da er det tirsdag igjen og den 21. gangen jeg legger inn et innlegg i spalten Boken på vent i Beathes bokhylle. Denne gangen velger jeg Torgrim Eggens Hermanas. Jeg har lest to bøker av Eggen fra før, blant annet JERN som du kan få på Mammutsalget nå til en billig penge.





Hermanas kjøpte jeg på et salg på norli.no  for noen måneder siden. Jeg har hatt en periode hvor jeg har lest en del fra Cuba, og denne boka føyer seg inn i bøker-fra-Cuba-rekken.

Forlagets omtale:

"Raúl er et barn av revolusjonen. Faren hans ofret livet for Cuba. Og nå, tjue år etter, vil Raúl bli poet. En kveld, på en litterær tilstelning, er han så nervøs at han kaster opp på skoene til en ung kvinne. Dette er Juana, hun som skal forløse talentet hans og bli hans skjebne. Og Juana har en tvillingsøster, Miranda, som "aldri lar meg få ha noe i fred". Mellom disse tre skal det utspille seg en historie som domineres av kjærlighet og sex, sjalusi og utilgivelig svik. Gjennom dem tegnes et skarpt og nådeløst portrett av Cuba etter revolusjonen. Et Cuba som forfaller fysisk og moralsk mens utopien og fremskrittet lar vente på seg."

Torgrim Eggen er en morsom og skarp forfatter, så det skal bli interessant å lese denne boka.

Lurer du på hva andre bokbloggere har på vent i hyllene sine, kan du ta en titt i hylla til Beathe. Ha en fin dag.:)


18 kommentarer:

  1. Har ikke lest noe av Eggen før, men jeg må si jeg ble nysgjerig på denne og på Jern som jeg har sett på før. Flotte boktips! Ha en fin dag,Anita:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha.:) Vi har noen norske gode forfattere som ikke får så mye blest.. God dag til deg også Beathe.:)

      Slett
  2. Har ikke lest Eggen før, men denne høres jo interessant ut. Har lest en del fra Cuba og det er som oftest like hjerteskjærende hver gang. Takk for tips, og ha en strålende dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant. Forholdene folk lever under er tragiske..Ha en fin dag du og..:)

      Slett
  3. Torgrim Eggen er ein spennande type, som sikkert er ein brukbar forfattar! Har ikkje lest bøkene hans, men kjenner han som samfunnsdebattant, skeptikar og dessutan som medlem i nyveiv-bandet The Cut på 80-talet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han er akiv i debatter både på blogger og media forøvrig. Og skrive kan han også.:)

      Slett
  4. Eg las eit par av Eggen sine bøker på nittitalet, "Hilal" og "Gjeld". Likte dei godt. Spennande med bøker som skildrar nye kulturar parallelt med ei god historie. Eg har nett kjøpt kokeboka som han og Gert Nygårdshaug har skrive ilag "Vår ære og vår mat". Kjempefin bok skriven av to matglade personar. God bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjeld tror jeg at jeg begynte på, kanskje leste ut for noen år siden. Vår ære og vår mat har jeg også. Artig bok. Så dem på Bokefstivalen i høst, og sammen var de et gøyalt par.:)

      Slett
  5. Eggen har jeg ikke lest noe av før. Bøker om Cuba liker jeg veldig godt. Takk for boktipset!

    SvarSlett
    Svar
    1. Værsegod. Hyggelig at det var nyttig.:)

      Slett
  6. Spennende bok du har på vent!! Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren før, men nå skal jeg jammen undersøke saken litt nærmere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint! Artig at vi bloggere kan oppdage nye bøker av hverandre.:)

      Slett
  7. Denne forfatteren er ukjent for meg også- eller; jeg kjenner jo til ham av omtale, men BØKENE hans har jeg ikke lest. Når du beskriver ham som morsom og skarp, blir jeg nysgjerrig, så plutselig en dag sitter jeg der med ei Torgrim Eggen-bok i henda, hvem vet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan jo hende...så lykke til.:)

      Slett
  8. Ikke lest noe av denne forfatteren, så får ta en nermere titt. Takk for tipset :)

    SvarSlett
  9. Jeg hadde også en Cuba tid og leste mange gode bøker i den perioden. Men denne kom jeg ikke borti. Takk for fint tips :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Hvilke Cubabøker har du lest?

      Slett