onsdag 27. februar 2013

Leseplaner for mars: Krim og spenning, påskekrim

Straks er denne korte måned, håpets måned , - siden det bli stadig lysere og vi kan fornemme lukten av vår, over. Mars står for døren med påska i enden med appelsiner, gode gysende krimbøker og sol, masse sol.

Bøkene kan leses inne i ruskete dager, enda kalde kvelder, eller i en snøfonn , på balkongen i solveggen eller på en utekafe. Ååhh....det gleder jeg meg til.

Jeg har funnet frem krimbøkene som jeg skal lese fra i mars, samt at jeg har en til som kommer i posten og et par andre jeg glemte å ta bilde av:


De to første i bunken skal leses først. Det er nesten så jeg ikke greier å vente. Resten leses etter innfallsmetoden.

Gillian Flynn: Flink pike (hennes tredje)

Jørgen Brekke: Menneskets natur (trondhjemmerenes tredje om Odd Singsaker)

Alexander Søderberg: Den andalusiske vennen (ny forfatter for meg, noe alle under her er)

Gard Sveen: Den siste pilgrimen (debutant)

Ryan David Jahn: Gode naboer (hans debutbok fra USA, psykologisk thriller)

Ferdinand von Schirach: Collinisaken (krim/thriller/historisk roman- har lest bare positivt om denne)

Elia Barcelo: Lange skygger (spansk, Barcelona)

Fritz de Bourgh: En kald død (norsk debutant)

Anti Tuomainen: Helbrederen (finsk, denne gleder jeg meg vilt til)

Arne Garvang: En tilfeldig forbrytelse (anbefalt av forlaget)

Lousie Penny: Kald som døden (England)

Penny Hancock: Du tilhører meg (engelsk psykologisk thriller)

Aslak Nore: En norsk spion (har vært med meg en stund, den bokmøte på Ark Bruns i Trondheim i høst....)

....

Venter på:

Kolden og Kroken: Døden kjem med buss ( fra Lom )

Jeg har også to små bøker av Maria Lang liggende , hvis jeg vil ha noe snill ren klassisk krim, og så har jeg Anna Karenina av Leo Tolstoj som jeg tenker å lese når jeg trenger pauser fra krim. Det kan jo fort bli overdose på slikt.

Ha en fin lesemåned.:)


20 kommentarer:

  1. Skal si du har staket løypa for mars :) Litt av en haug! Likte ekstra godt at du har Flink pike på topp, jeg likte den veldig godt, spent på å høre hva du synes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette har jeg tenkt på lenge... Men at det ble så mange å ta av, visste jeg vel ikke helt før opptellingen i dag. Hehe... Men så kan jeg fort få nok av krim hvis jeg leser flere is trekk, så jeg må nok regne med noe mykere lesestoff innimellom.;)

      Hvis Flink pike er like bar som de foregående av Flynns bøker, så liker jeg den garantert.:)

      Slett
  2. Gleder meg til å bli inspirert:) Jeg skal også ha krim-og spenningsuker på bloggen i mars. En perfekt tid for å fordype seg i favorittsjangeren min. Litt nye utgivelser og litt gammelt som Samleren av John Fowles. Tar det også litt etter innfallsmetoden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Da gleder jeg meg også til å lese dine omtaler. Samleren er jo en klassiker, men jeg tror ikke jeg har lest den jeg heller..

      Slett
  3. Jeg tror ikke jeg skal lese krim i Mars eller i påska. Men det kan jo hende at jeg får et innfall. Planen er å lese Fantasy ( Nærmere bestemt Smaragdatlaset som jeg er begynt på), Katherine Webb sin Nye bok, Stryk meg over håret og noen bøker som jeg er påbegynt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantasy kan da også være spennende.:) Katherine Webb har jeg ikke lest noe av- men det kan jeg tenke meg å gjøre siden jeg har lest så mye bra om de bøkene.

      Slett
  4. Begynn nederst - med Aslak Nore, utrolig bra. Når det er sagt så er den vel strengt tatt mer action/thriller enn krim.. Ser vi har flere av de samme bøkene i loopen for mars. Både nr 3,4 og 8 ovenfra ligger klar her også. Gleder meg til mars, og tror jeg starter på lesesirkelboka fra Friedrich Durrenmatt. Krim det også, og godt å ha den ferdig så jeg ikke glemmer den ut i all KRIMinaliteten :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nore har ligget på vent lenge, men nå frister Flynn og Brekke meg mer.;)
      Spenning og krim, thrillere.....ja for meg går det under ett, så jeg skulle vel ha skrevet det i overskriften kanskje. Tror det ligger mye spennende der ja.:) Er Durrenmatt også krim ja? Skal sjekke den ut- det er gøy å delta i lesesirkelen.:) Dette blir en skikkelig KRIminnel måned ja.hehe.:)

      Slett
  5. Oj, oj det var litt av en bunke :) Jeg så mammut fangsten din også, veldig mye bra, Are Kalvø er morsom, det skal ha han :)

    Jeg tror jeg skal spare min krim til i påsken, men da skal jeg lese om drap og mysterier :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det er, men jeg tar ikke mål av meg å lese alt..det er vel for ambisiøst. Jeg har ikke påskeferie siden jeg jobber turnus.

      Are Kalvø er morsom ja- så det blir kosebøker sånn innimellom alt det andre.:) Godt å ha på luringa.:)

      Slett
  6. Wow, så mange iløpet av mars! Jeg har ingen spesielle leseplaner, men tar det litt som det kommer. I påsken har jeg forøvrig planer om å lese "Det syvende barnet" og er litt spent fordi det er en skikkelig murstein!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tar det nok som det kommer jeg også innenfor denne bunken.:) Spent på hva du synes om det Syvende barnet. Orker ikke begynne på den mursteinen riktig enda...Hvis folk liker den godt så lese jeg den kanskje.:)

      Slett
  7. Herleg stabel du har der! Mars vert nok ein bra månad - bokmessig sett :)

    SvarSlett
  8. Ah, gleder meg til vår nå! Og litt krimlesing blir det også. Som de andre nevner er det en solid stabel bøker for mars du har planlagt, men: "Bøkene kan leses inne i ruskete dager, enda kalde kvelder, eller i en snøfonn , på balkongen i solveggen eller på en utekafe" - skjønner godt at du gleder deg. Og maras-boken, den kommer i tillegg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den kommet i tillegg.:) Som sagt så tviler jeg på at jeg greier å lese alle, og det er heller intet mål, men jeg tar de jeg rekker..og de andre senere.:) Krim er lettlest og går alltids unna nå eller siden.
      Maras- durrheim- blir jo selvsagt prioritert .:) Leste om den at den også er lettlest og er en kort bok, så da går det fint. Flink pike derimot er ganske lang, over 400 s, men er den bra så fyker sidene unna okkesom.

      Slett
    2. Ja, det er fint å ha en liste over bøker å lese :)
      Den er ikke så lang, men nå har jeg kun lest forordet så jeg vet ikke hvordan språket er, om det er tungt å lese. Jeg kommer sikkert litt videre i dag.

      Slett
    3. Det andre har skrevet er at den er lettlest, men slikt er jo subjektivt tross alt. Lykke til med lesingen.:)

      Slett
    4. Det har du rett i! Nå har jeg fått startet og språket var ikke komplisert, forordet var verre for å si det sånn.

      Slett