tirsdag 5. februar 2013

Mitt tematips (3): Heia Sverige! Psykologkrim fra svenske søstre


mitt tematips

I dag satser Bokbloggergeir som står for spalten Mitt tematips at vi skal finne frem våre svenske favoritter. Jeg har lest mye svensk gjennom tidene; Gøran Tunstrøm, Astrid Lindgren, diverse krim, Marianne Fredriksson, men har jeg blogget om disse ? Nope, det var lite jeg fant i arkivet mitt. Kun to svenske bøker har jeg blogget om. Rosa elefanter og Bitrere enn døden. Da satser jeg på den spennende svenske krimmen Bitrere enn døden denne gang.

Bitrere enn døden - Camilla Grebe Åsa Träff Øyvind Reisegg

Vold og overgrep samler noen kvinner til en selvhjelpsgruppe i Stockholm. Gruppen ledes av de to psykologene og venninnene Aina og Siri. Siri sliter selv med traumer etter et drapsforsøk, samt et problem i forhold til å binde seg til menn. Hun  er usikker på om hun vil lede en slik gruppe. Sjefen hennes mener hun kan.

En dame i gruppen har en eks-mann som hun føler seg truet og forfulgt av. Hans nåværende samboer blir brutalt drept. Kattis kommer til et gruppemøte helt forstyrret og er sikker på at det er hennes som eks som har drept kvinnen, og at hun er den neste på lista hans.
Mens etterforskningen pågår, blir vi mer og mer kjent med kvinnenes historier om vold og overgrep, samt Siri og de andre typene i boka . Siri er sammen med Markus, som  er politimann, men han er ikke sentral som etterforsker i saken.
Det spesielle med boka er at vi ikke følger en hovedetterforsker slik vi er vant med det i kriminalromaner. Hovedpersonen er Siri Bergman, hennes liv og tanker som menneske, venninne, kjæreste, kvinne og psykolog.  Det er ikke Siri som er etterforskeren, men hun vikles inn i andres skjebner gjennom selvhjelpsgruppa, slik at hun får innsikt i ting som gjør henne sentral i oppklaringen av drapsgåten.
Romanen gir oss et godt men grusomt innblikk i skjebnen til voldsofrene, men også hvordan noen kan bli voldsmenn. Akkurat det er ingen hyggelig lesing. Men det er en del av realitetene. Vi leser stadig om vold og drap mot kvinner. Selv om det sjelden begås drap, i forhold til omfanget av for eksempel anmeldt alvorlig seksuell trakassering. I Sverige i fjor ble 2700 grove overgrep anmeldt, 17 ble drept. (ifølge boka)
Vi får også innblikk i at psykologer, hjelperne , også kan ha sitt å slite med. Og om hvordan dette kan påvirke den gjerningen du gjør. Det i seg selv er interessant tematikk. Vi er alle mennesker, også hjelperne, ingen er perfekte eller går fri fra livets berg- og dalbaner.
Boka tematiserer også kjærligheten som sådan. I denne romanen er dessverre svært mange såret av kjærlighetens drama. Påfallende mange, og det kan vel være et ankepunkt i historien i forhold til troverdighet. Eller står det så dårlig til der ute?
Søstrene Camilla Grebe og Åsa Treff har skrevet et god krimroman. Bitrere enn døden  er deres andre. Deres debutroman i fjor; En slags fred, fikk svært gode anmeldelser. Den har jeg dog ikke lest.  Åsa Treff er selv psykolog og søsteren Camilla er siviløkonom. Jeg har ikke lest så mange romaner hvor det har vært flere forfattere. Jeg merker ikke at den har blitt skrevet av to.
Jeg likte denne, selv om jeg brukte litt tid på å komme i gang. Den var anderledes da den ikke hadde en tradisjonell krimetterforsker- men var likevel spennende og hadde et godt driv helt til siste slutt. Jeg trodde jeg visste hvem morderen var ganske tidlig, og irriterte meg litt over at det var så opplagt- men så viste det seg at jeg tok feil. Helt feil. Det er i grunn deilig med slike overraskelser.:)
Åsa Treff og Camilla Grebe: Bitrere enn døden
Gyldendal, 2011. 375 s.
Skrevet november 2011
Vil du se flere tematips fra Svensk litteratur, så gå inn til Bokbloggeir, på denne siden.

mitt tematips


24 kommentarer:

  1. Hei Anita!
    Tusen takk for et knalltøft bidrag til tematips denne uken. Denne boken vil jeg anbefale til min kjære forfatterfrue som driver med research på kvinner, vold og overgrep om dagen. Ser ut til å være en bok som kommer innom de temaene på en bra måte. Ha en strålende dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy, og takk skal du ha.:) (Ikke at vold og overgrep er gøy, men at boka kan være interessant for din kone)

      En strålende dag ønskes også deg når solen står opp.:)

      Slett
  2. Åh,denne har jeg på ønskelisten min men etter å ha lest ditt fine innlegg skjønner jeg at jeg må gjøre noe med det.*Dytter den forsiktig over på handlelisten* Ha en super dag,Anita:-))

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, ja sånn er det Beathe..man får så lyst å lese så mye. Heldigvis er denne lettlest.:) Ha en fin dag du og.:)

      Slett
  3. Rett og slett en godt skrevet omtale av ei bok som høres veldig spennende ut! Takk for godt "svenske-tips"-
    nyt dagen ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha..:) NYt dagen du og. Her snør det og jeg skal snart på kveldsvakt.

      Slett
  4. Denne har jeg sett i butikkene, men aldri kjøpt. Kanskje det er på tide. Takk for fin omtale :)

    SvarSlett
  5. Hmm, dette var en interessant utfordring. Føler for første gang at jeg kanskje vurderer å være med. Det er jo fryktelig artig når eldgamle, bortglemte innlegg får litt oppmerksomhet.
    Litt fordi man kan rive seg i håret over gamle formuleringer og av og til også meninger. Og selvfølgelig fordi det er stas at også disse blir lest.

    Boka høres spennende ut, men er helt ukjent for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingalill! Du er selvsagt hjertelig velkommen til å bidra ;)

      Slett
    2. Takk! Du skal ikke se bort ifra at jeg gjør det
      , neste onsdag.
      Best du pønsker ut et drabelig godt tema -)

      Slett
    3. Ja, ikke sant Ingalill.:) Håper du blir med neste onsdag da..:)

      Slett
  6. Denne boka haørtes super ut - spennende med nye innfallsvinkler! Takk for tips!
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig at du synes det Pia.:) Håper også du får en super og glad dag.:)

      Slett
  7. Wow, for et fantastisk boktips!! Dette er en MÅ HA-bok skjønner jeg :)

    SvarSlett
  8. Eg har "En slags fred" liggjande på vent. Den må visst dyttast oppover i bunken. Fin omtale og godt tips.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det er en god ide å starte med den først. Takk skal du ha.:)

      Slett
  9. Jeg sier som Anette; for et fantastisk boktips!
    Det er fælt at så mange kvinner er ofre for vold fra menn, og selvsagt ingen hyggelig lesing. Likevel viktig og interessant å få innblikk i hvordan livet er for dem og hva som gjør at noen begår vold på denne måten. Ja, denne boken skal jeg skive opp på listen over bøker å lese!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, så bra at du synes det.:)

      Slett
  10. Boka står herved på lista mi over bøker eg skal lesei 2013! :) Litt unik og sjeldan krim med litt psykologi. Høyres ut som noko for meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at den inspirerte til lesing av boka.:)

      Slett
  11. Dette var jo en veldig spennende presentasjon av en spennende bok:) Noterer noterer:) Takk for krim tips, elsker å å få nye krim bøker på listen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du synes det. Tusen takk.:)

      Slett