tirsdag 26. februar 2013

Mitt tematips (5 ): Verdens herligste romanfigur

Gjett hvem?
Fredric Drum så klart. Hva har han som ikke jeg har, spør du sikkert? Vel..Han er høy og mørk. (Hva vet vel jeg om det? Hm..) Han er en gourmet, han er en fabelaktig vinkjenner, vinelsker, oppkjøper, han sjarmerer damene i senk selv om han er såååå sjenert. Han overlever det meste, har masse humor, roter seg bort i alt mulig farlig og spennende. Han er kanskje en eventyrer, men han er ærlig og trofast. Han eier Oslos beste gourmetrestaurant Kasserollen.  Reiser tar mye av hans tid, men han har tid til et godt måltid med en dame likevel. Han er gourmetverdenens James Bond og ufrivillig leken som en katt. Han elsker mysterier og leser koder.

"Cassandras finger" av Gert Nygårdshaug

Forfatter av denne herlige figur heter Gert Nygårdshaug og han har skrevet hele 10 artige bøker om Fredric Drum og etterforsker Skarphedin Olsen. Jeg har lest seks av dem. I tillegg har Nygårdshaug og Torgrim Eggen skrevet en kokebok hvor matretter fra reisene og bøkene er beskrevet. Der får romanfigurer som Fredric Drum sin naturlige plass.

Vår ære og vår mat - Gert Nygårdshaug Torgrim Eggen Paal Audestad Gert Nygårdshaug Torgrim Eggen

Vår ære og vår mat

Innlegg om bøkene om Fredric Drum er her:

Honningkrukken

Jegerdukken og Dødens Codex

Det niende prinsipp

Cassandras finger

Kiste nummer fem


Ja, nå ble jeg fristet til nytt et eventyr med Fredric Drum, så det spørs om jeg skal lure gjennom en date i krimbunken i mars.:)

Vil du lese om flere herlige typer i bokverden, så ta en titt inn til Bokbloggeier som har spalten Mitt tematips hver onsdag. Ha en fin dag, natt, kveld, whatever you want.:)

mitt tematips

14 kommentarer:

  1. Helt knall bidrag til Mitt Tematips denne uken. Nå skjønner jeg at jeg er nødt til å kaste meg over denne serien med Fredric Drum. Tuusen takk for fint bidrag, og et svært godt boktips :)

    SvarSlett
  2. Jeg er enig i at Mr. Drum er et veldig hyggelig bekjentskap! Bøkene om ham er herlig avveksling, lettbent, spennende og underholdende! Jeg ble også fristet til å lese mer av ham nå. Jeg er heldig som har et par-tre bøker igjen av serien.

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, ikke sant... lett og meget underholdende, samt spennende.:) Jeg har fire igjen, så det er bra. Godt med en pause, men kalr for lese nytt av ham igjen..:)

      Slett
  3. Jeg elsker Gert Nygåårdshaug. Dette minner meg på om at det er mange av bøkene hans jeg ikke har lest. Fint med slike påminnelser!

    SvarSlett
  4. Jeg har Gert Nygaardshaug på leselisten min. Der står han, noen ganger langt fremme og noen ganger lenger bak (avhengig av alt det fine folk sier). Jeg MÅ virkelig få gjort noe med dette. Jeg har tenkt å begynne med Mengele zoo og lese den trilogien først.
    Det var fint du minnet meg på det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nygårdshaug er utrolig mangfoldig. Mengele Zoo er noe helt annet enn bøkene om Fredrik Drum. Lykke til!

      Slett
  5. Har enda tilgode å lese noe av denne forfatteren, men bøkene er på listen så får jeg se når det blir. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da har du noe tilgøde..:) Fin dag til deg også.:)

      Slett
  6. her er det visst mykje bra lesestoff man må få med seg ja :D
    aldri lest noe av gert nygårdshaug før, men kjøpte "chimera" på mammut'en

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da har du noe å starte med ..selv om jeg tipper Fredric Drum-bøkene nok er noe helt annet enn Chimera.

      Slett
  7. Drum er fin. Det same er onkelen, Skarphedin Olsen. Gert Nygaardshaug har ofte fantastiske namn på personane sine!

    Eg har lest alle bøkene om Fredrik Drum, men må (litt skamfull) tilstå at eg ikkje har lest Mengele Zoo enno. Det bør eg vel?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har jo ikke lest Mengele Zoo jeg heller, kun startet så vidt på en lydbok, som stoppet opp...

      Onkelen? Ja han er visst mye rart han Skarphedin. Regner med å bli bedre kjent med ham i bok 7.;)

      Slett