lørdag 23. februar 2013

Naturen venter på deg

Hva gjør du i helga? Jeg som flere, har jeg lagt merke til, skal lese ferdig Storm i juni av Irene Nemirovsky, som er lesesirkelbok hos Line denne måned. Jeg som flere, har jeg lagt merke til, sliter litt med flyt og treghet, noen dog med motivasjon. Min ødelegges i alle fall ikke av VM på ski. Heller vil jeg ut på ski selv da det er meldt fint vær i Hedalen i helga. Men først må skiene kjøpes, og da må jeg noen mil avgårde. Helst vil jeg også på kino i Hønefoss i kveld å se Anna Karenina. Kanskje klarer jeg fint alle disse tre tingene.

Vassfaret venter


 Vassfaret i Hedalen slik det er nå. Mikkjel Fønhus og Edvard Elsruds rike


Snart også mitt? 


Nå skal jeg lese en times tid så får vi se hva resten av dagen bringer. Ha en fin lørdag.:)

12 kommentarer:

  1. Ah, det er så godt å høre at vi er flere som sliter med Storm i juni-flyt og treghet. For et par år siden ymtet jeg frampå om noe liknende om Némirovskys Hett blod, og ble møtt med sjokk og vantro av Némirovsky-frelste bokbloggere. Da slipper jeg heldigvis å oppleve det samme igjen helt alene, hehe. Panikklesingen kaller, ha en flott lørdag så lenge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alene er du ikke nå. Jeg har sett flere som sliter...
      Det ble bedre når jeg leste ferdig forordet før jeg begynte med Dolce.
      I like så ang lørdagens lesing og annet. La ikke panikken ta deg helt, tenk på de stakkarne som ble invadert av tyskerne..;)

      Slett
    2. Haha, det har du rett i! Jeg har tenkt mye på det mens jeg leser, hvor umulig det er å forestille seg hvordan krig og invasjon oppleves. Nå skal jeg fortsette med Dolce, som så langt fenger mye mer enn første del. Og ja, forordet har mye å si for hvordan man leser boken. Jeg er imponert over Némirovsky, over motet hennes og viljen det må ha krevd å skrive boken i en slik tid. Det er sterkt gjort!

      Slett
    3. Ja, jeg er helt enig ang motet til Irene N. tenk å kunnne skrive slik når hun er midt oppe i det, og aner at hun ikke kommer levende fra det. Skildringene hennes når det gjelder krigens utbrudd blir sterkere dess mer jeg tenker på dem.

      Slett
  2. Jeg opplevde også boken som treg, men med tanke på at den ikke ble skrevet ferdig er jeg sikker på at leseropplevelsen ville vært helt annerledes om den kunne leses i sin helhet.

    Kino, ja - om noen timer sitter jeg i kinosalen og ser Anna Karenina :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror du har rett i dette. Del 1 er oppbyggingen, tablåene- og resten vet vi jo ikke, siden vi kun får del 2 i tillegg av "symfonien".

      Spent på Anna Karenina. Det blir ikke så jeg drar i kveld, får være hjemme og lese og slappe av istedet. Neste helg derimot..:)

      Slett
    2. Ja, og bakgrunnshistorien overgår nesten selve romanen, det er sterkt å lese at hun skrev på den samtidig som arrestasjonen var like ved!
      Det var en fordel å ha lest forordet, og slik sett se romanen i lys av at den ikke ble ferdig skrevet. Til og med de to delene i Storm i juni var heller ikke helt ferdige.

      Anna Karenina anbefales! En fantastisk filmopplevelse :)

      Slett
    3. Nei, og jeg skulle gjerne lest videre nå...

      E ferdig som du skjønner. Omtale kommer etter noen timers søvn , utpå dagen en gang.

      Gleder meg til Anna Karenina. Irene M leste også på den da hun skrev, hun nevner den i notatene sine.. Fin søndag til deg..:)

      Slett
    4. Ja, hun brukte visst Tolstoj som inspirasjon :)

      Slett
    5. JA, Krig og fred ble jo også nevnt.:)

      Slett
  3. Ser ut som vi er mange som har samme kinoplaner i helgen. Jeg har nettopp kommet hjem fra et formiddagstreff med Anna Karenina, og er begeistret. Men så liker jeg teater og kulisser og sånt da.. Ha en strålende lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,d et gjør jeg også. Bra at du likte den. Tenker jeg må se den neste helg siden det er 8 mil til kinoen.;)

      Slett