søndag 24. februar 2013

Smakebit på en søndag (18): Storm i juni av Irene Nemirovsky

Jeg er akkurat ferdig med denne boka, som er månedens bok i Lines lesesirkel. Jeg har bare deler av tillegget- korrespondanser- igjen, som jeg skal lese utpå dagen før jeg skriver den endelige omtalen. Storm i juni  består  av to ferdigstilte deler i en planlagt suite på 4 eller 5 deler, samt et forord og tillegg. Men dette rakk ikke forfatteren , som var jødisk av opprinnelse, å skrive ferdig før hun ble deportert til Auschwitz og drept  sommeren 1942.


Storm i juni - Irène Némirovsky Kjell Olaf Jensen


Storm i juni handler om tyskernes invasjon av Paris under den andre verdenskrig. Del 2 tar for seg noen menneskers liv i en okkupert landsby. Manuskriptene ble tatt vare på av hennes døtre som fraktet dem med seg under flukt fra tyskerne under krigen i en koffert. Først mange år senere orket de å lese dem.

Her er en smakebit:

"I samme øyeblikk for en skygge mellom Gabriel og Florence, rev til seg kurven de holdt i og skilte dem fra hverandre med et knyttneveslag. Florence grep seg panisk til halsen med begge hender. " Halsbåndet mitt! Halsbåndet mitt! skrek hun, men halsbåndet var fremdelse på plass, i likhe med smykkeskrinet de bar på. Tyvene hadde bare tatt maten. " (s103)

Vil du vite mer om denne boka kan du lese omtalen min senere på søndagen.

Vil du ha flere smakebiter fra andre bøker kan du titte inn i Maris blogg Flukten fra virkeligheten. Ha en riktig god søndag!

OPPDATERT! Omtalen ligger ute HER

26 kommentarer:

  1. må bare få lest denne snart :) ser frem til omtalen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, den kommer i ettermiddag/kveld.:)

      Slett
  2. Jeg jobber meg sakte gjennom boken, men er liksom ikke helt motivert...

    SvarSlett
    Svar
    1. Slet litt jeg også, men den blir bedre etterhvert (del 2)..og til sist fikk jeg lyst å lese mer.

      Slett
  3. Den här har jag hört om förut och det är nog möjligt att jag läser den någon gång.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en spesiell bok, absolutt verdt å lese med tanke på at hun skrev den like før hun ble arrestert og døde.

      Slett
  4. Sterk smakebit, gleder meg til å lese omtalen :)

    SvarSlett
  5. Jo, mer jeg leser om denne boken og mer overbevist blir jeg om at denne må jeg få med meg. Tusen takk for sterk smakebit:-) Ha en super dag,Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, slik hadde jeg det også. Superdag til deg også.:)

      Slett
  6. En viktig bok! Jeg ser frem til å lese omtalen din senere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig. Takk, den kommer nok i kveld..:)

      Slett
  7. Har forstått at det har gått litt trått for noen av de som har lest denne. Slet meg gjennom en Den fortrolige i går, så nå fortjener jeg noe som går av seg selv.
    Gleder meg til å lese anmeldelsen din :) god søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den gikk tregt i første del- andre del gikk bedre. Og det er sterke inntrykk man sitter igjen med... Viktig bok som Melusine sier. God søndag..) Omtalen kommer i kveld.

      Slett
  8. Virker som en gripende roman. Takk for smakebiten!
    Ha en god søndag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er spesiell og sterk. Fin søndag til deg..:)

      Slett
  9. Har lest den for mange år siden; er spent på hva du synes.

    SvarSlett
  10. Detta verkar vara en väldigt gripande historia!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, med historien rundt er den veldig gripende..:)

      Slett
  11. Låter som en viktig bok. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vil si jeg si at den er..:) Velbekomme.:)

      Slett
  12. Tack för smakbiten. Låter intressant. Måste vara en bra bok för en bokcirkel!

    SvarSlett
  13. Takk for smakebiten! Det blir spennende å lese din oppsummering av boka - Jeg deltar ikke denne måneden, men leser omtalene med stor interesse:) Ønsker deg en flott lese-uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig.: Omtalen ligger nå ute.:)

      Slett