fredag 29. mars 2013

Hypnotisøren (DVD)- grei nok film, men tammere og ikke like fæl som boka

Påskekrim er ikke bare bøker, men også TV-serier og film. I går kveld kroet søsteren min og meg foran iMacen for å se Hypnotisøren på DVD. Jeg var litt forhåndsredd, siden jeg syntes at boka var grusom og ekstremt spennende. Jeg garderte meg med både teppe og pute, og en skål med nøtter ble plassert mellom oss.




Filmwebs omtale av filmen:


Den svenske krim-thrilleren "Hypnotisøren" er bygget på en av de aller største svenske boksuksessene etter Millennium-trilogien, og er valgt ut som årets Oscar-kandidat fra Sverige.

Kriminaletterforsker Joona Linna (Tobias Zilliacus) sitter på et vitne som på mirakuløst sett overlevde den grusomme nedslaktingen av en familie i ett rekkehus utenfor Stockholm. Vitnet, familiens 15-årige sønn svever mellom liv og død, og kan ikke avhøres med vanlige metoder.
Samtidig er familiens eldste datter sporløst forsvunnet. Trolig er noen ute etter å utrydde hele familien, og Joona Linna frykter at datteren bli morderens neste offer. I sin kamp mot klokken overtaler Linna den omstridte hypnotisøren Erik Bark (Mikael Persbrandt) til å forsøke å nå frem til det overlevende vitnet gjennom hypnose. Når Erik sier ja bryter han sitt gamle løfte om aldri mer å hypnotisere, og en livsfarlig reise inn i underbevissthetens bunnløse mørke er ved sin start.
"Hypnotisøren" er basert på Lars Keplers bestselgende debutroman fra 2009. Senere ble det kjent at Kepler var et psevdonym for forfatterparet Alexander og Alexandra Coelho Ahndoril. For regien står Lasse Hallström, en av få svenske regissører som har oppnådd internasjonal anerkjennelse. Gjennombruddet kom med magiske og Oscar-nominerte "Mitt liv som hund" før han etablerte seg i USA med filmer som "Hva er det med Gilbert Grape", Siderhusreglene"og "Sjokolade". "Hypnotisøren" er valgt ut som Sveriges kandidat til Oscar-utdelingen i 2013.

Min mening om filmen:
Filmen startet med kalde vinterbilder over Stockholm, etterfulgt av en presentasjon av Jonna Linna som blir kalt til et bestialsk drap. Filmen er jevnt over spennende de nesten to timene den pågår, og vi får noen fæle kryssklipp av drapene, men de blir aldri langvarige og dveler ikke ved det groteske. Filmen tar seg også en del friheter i forhold til boka, som forvirrer og skuffer meg litt, siden det ikke er så lenge siden jeg leste den. Michael Persbrandt, som Erik, hypnotisøren,  spiller godt som vanlig. Det gjør også Tobias Zilliacus som Jonna Linna. Musikken tidlig i filmen gir grøsserfornemmelser, men det er forbigående. Det er også en del forutsigbarhet i scenene, og det er ikke fordi jeg har lest boka jeg sier det, fordi disse scenene ikke er i boka.
Filmen var verdt å se, ganske spennende, men langt fra like bra som boka. Og den er nok fort glemt. En helt grei påskekrim.

Tobias Zilliacus i Hypnotisøren
Jonna Linna.

Josef (Jonatan Bökman) og Erik (Mikael Persbrandt) i Hypnotisøren
Mikael Persbrandt som Erik, hypnotiserer Josef.

Bildene er hentet fra filmweb

Bokomtalen min kan leses HER

8 kommentarer:

  1. Flott filmomtale. Det er jo ofte slik at det er momenter som blir utelatt, eller lagt til og som gjør at filmen får et avvik fra boka, og det er ganske synd. I dette tilfellet er det kanskje bra at filmen ikke er like grotesk som selve boken - for da kanskje jeg også våger å se den, he he ;) Ønsker deg en flott påskeaften, klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja at den ikke er like grotesk er bra, At de vrir på handlingen synes jeg ikke er like bra...
      Men denne våger du nok å se Anette. Kos deg videre i påska.. Klem tilbake

      Slett
  2. Takk for tipset, denne skal jeg låne på biblioteket og få sett. Er heldigvis lenge siden jeg leste boken, så da går det nok bra. Fortsatt god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er jo grei å se. Fortsatt god påske du og.:)

      Slett
  3. Helt enig i at filmen er grei krim, og jeg skjønner at jeg bør få med meg boken. Ha en fin og krimfylt påskeaften :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, boka er som sagt mye bedre.. Ferdig med Smertens aveny nå, så nå drar jeg på jobb. Får se inspektør LEWIS på nrk.no når jeg kommer hjem.;) Kos deg du og.

      Slett
    2. Ikke verst! Smertens aveny har jeg hørt mye bra om.

      Slett
    3. Ja, den var spennende og interessant, rå, fæl..skriver i morgen om den.

      Slett