tirsdag 19. mars 2013

Mitt tematips (8): Tipset som traff.

Takk Randi!
Reading-Randi oppfordret både meg og andre stadig vekk om å lese Herman Kochs thriller Middagen. Det var noe av det bedre hun hadde lest, synes hun. Til slutt måtte jeg lese den av ren nysjerrighet, og da var jeg så begeistret at jeg leste den andre av nederlandske Koch som kom på norsk like etter. Huset med svømmebasseng heter den.


Middagen
Mitt innlegg her:


Hyperspennende, neglebitende psykologisk thriller fra nederlandske Herman Koch.


Hva tenker du, hva gjør du, hvis tenåringen din utfører en grusom forbrytelse?
Dette spørsmålet er kjernen i Herman Kochs roman , som kanskje er en slags krim, eller i hvert fall en psykologisk thriller, Middagen.

Jeg har hørt så mye bra om denne boka, at jeg bare måtte gi meg over, så jeg prioriterte den foran lesebunken min. Jeg dro på biblioteket og lånte den både i lydbok og papir.
Det var i går. I ettermiddag ble jeg ferdig. Dette var en bok det var veldig vanskelig å legge fra seg. Heldig da at jeg hadde den i lydbok, som jeg hørte halvparten av mens jeg kjørte bil og vasket og gjorde andre gjøremål. Jeg sliter vanligvis med lydbøker, men denne var så spennende og så godt lest, at det fungerte bra.
Bokas ramme er en middag på en finere restaurant med Paul, hans kone Claire, hans bror statsministerkandidat Serge og Serges kone Babette. Serge har tatt initiativet til denne middagen , da de må snakke om barna sine, som han sier.
Paul, som er bokas forteller, ergrer seg over sin storebrors snobberi og dumskap, og all annen dumskap, og noen ganger får det utløp både verbalt og fysisk. Hans store lykke er den lykkelige familien, som på stort alvor er iferd med å slå gedigne sprekker. Paul får nyss i noe som sønnen og fetteren har gjort, og helt til han ankommer middagen tror han at han er en eneste som vet. Men det er han ikke. Langsomt virvles vi inn i brokker av sannheten, og det ene tar det andre. Innimellom tenker Paul tilbake på viktige episoder av hans og familiens liv, som har en relevans til det som skjer nå.
Dette er spenning av ypperste klasse, og er skrevet i et friskt og meget godt språk. Dette er en gyselig thriller, som berører mange etiske og moralske problemstillinger. Man tar seg i tenke, hva hadde jeg gjort? Hva om det hadde vært min sønn? Og man kan forarges av snobberiet, som Paul lar seg forarge av, man kan forstå hvorfor han reagerer som han gjør, selv om man synes han går for langt noen ganger.
Slutten ga noe å tygge på. For hvem var den egentlige synderen her?
Jeg kommer garantert til å lese flere bøker av Herman Koch. Det er nydelig med slike bøker som du omtrent ikke kan legge fra deg, som også er så godt skrevet.
Boka blir også filmet, og jeg gleder meg til å se hvordan de løser historien filmatisk.

Herman Koch

Herman Koch: Middagen
Pax forlag, 2011.


Vil du se flere bloggere vise frem boktips de har fått av andre bloggere , så kan du ta turen inn til Bokbloggeirs onsdagspalte  Mitt tematips.

mitt tematips

22 kommentarer:

  1. Igjen, tusen takk for spennende tips!

    SvarSlett
  2. Denne har jeg liggende etter at den ble kjøpt en gang i fjor, nå fikk jeg lyst til å lese den.

    SvarSlett
  3. Herlig med gyselige thrillere, kanskje jeg må kikke etter denne på biblioteket? :)

    SvarSlett
  4. Huff, den høres fæl ut! Spennende fæl!

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende fæl, med moralske interessante dilemmaer.

      Slett
  5. Hmm, dette var noe jeg har gåt glipp av. Jeg er egentlig veldig glad i psykologiske thrillere, så denne havner rett på lese listen min. Jeg leste om hva du skrev om Sommerhus med svømmebasseng og, så den må på leselisten den og. Det er så få psykologiske thrillere som er virkelig gode så nå gleder jeg meg!
    Ha en riktig fin dag, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse er veldig gode, synes jeg. Håper også du gjør det::) Fin dag til deg også.:)

      Slett
  6. Har gått meg fullstendig hus forbi. Bestilte den på biblioteket med en gang jeg leste tipset ditt! Tusen takk for nok et artig bidrag til tematipset. Ha en fin dag videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hygeglig da. Ja, jeg hadde ikke lagt merke til den selv i bokhandel før Randi snakket om den- eller jeg hadde sett den hummeren men ikke løftet på boka. Fin dag videre du og.:)

      Slett
  7. Ikke hørt om denne før. Flott omtale av boken. Under 300 sider; det er bøker for meg. Takk for tipset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, og hyggelig at dette kan være noe for deg.:)

      Slett
  8. Dette m¨å være en skikkelig påskethriller! Herved notert, men nok for seint dette året.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men den kan jo leses hele året.;)

      Slett
  9. Denne kjøpte jeg meg etter at jeg så at du snakket varmt om den, men jeg har ikke fått lest den ennå. Gleder meg til å begynne på den, forhåpentligvis om ikke altfor lenge. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre Bokvrimmel:) håpe du liker den:)

      Slett
  10. Jag gillar psykologiska thrillers. Och den finns på svenska :) Tack för tipset!

    SvarSlett
  11. Det er nesten så jeg blir irritert på deg for å skrive så fint om denne boka, for dette var en ny forfatter for meg, og jeg har ikke plass til mer på leselista mi ;))
    Takk or supert tips :)
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe *smiler litt her * . Men det er utrolig hva man får presset igjennom;)

      Slett