søndag 3. mars 2013

Victoria (filmen) og litt om Hamsun i Aurdal

I går var jeg og så Victoria på Kvitvella kino i Fagernes, Nord-Aurdal. Jeg gledet meg etter å ha lest flere begeistrete bloggomtaler om filmen. Det jeg ikke hadde fått med meg var at Hamsun  skrev ferdig sin verdensberømte roman nettopp i Aurdal. Jeg hadde vel lest noe i lokalavisene at det skulle være premiere i Kvitvella, men det suste meg mest forbi. Stor var min overraskelse da jeg så en liten utstilling i kinogangen med bilder og informasjon om Hamsuns forhold til Valdres, Aurdal, og om Victoria spesielt.

Skulpturene 001
Statue av Victoria på Frydenlund skysstasjon avduket 2010. (foto: Nina Sundby, Valdresavisa)

Jeg rakk å ta noen blder før jeg gikk inn i kinosalen. De er ikke av beste kvalitet, da jeg var litt stresset og det var flere folk der, men dere får et lite inntrykk.



Her der det bilder av Hamsun og hans venner i Aurdal. Han tilbrakte mye tid her og var venn av Frydenlund som drev skysstasjonen like sør før Fagernes.









Bilder fra avdukingen av Victoria i 2010, som Knut Hamsuns barnebarn Leif  foretok.




En vandring i Fagernes sentrum før jeg gikk på kino. Her fra broen.



Kinobilletten


Over til filmen:

Victoria handler om det umulige kjærlighetsforholdet mellom møllersønnen Johannes og slottherredatteren Victoria. De er naboer og barndomsvenner. De nærer tidlig sterke følelser for hverandre, men på grunn av klasseforskjellen er det umulig. Victorias far nærmest presser Victoria til å forlove seg med en sønn av en rikmann, fordi han selv er i store økonomiske vanskeligheter. 

Jeg likte filmen veldig godt. Jeg hadde lest begeistrede blogger på forhånd, men lunkne avisanmeldelser. En anmelder skal riktignok se på en film med et kritisk blikk. Så kritisk trenger heldigvis ikke jeg å være i utgangspunktet. Jeg liker det jeg liker og vise versa.

Jeg leste Victoria for ca 30 år siden og må innrømme at jeg ikke husker så mye av boka, men at den handlet om trist kjærlighet. Jeg leste også Pan i samme tiden og minnes at jeg likte den, uten at jeg husker detaljene. 

Det jeg likte med filmen var de nydelige bildene, spillet mellom Victoria og Johannes spesielt, men jeg synes forøvrig at filmen som helhet fungerte bra og det var ingen dødpunkter.

Som ivrig hobbyfotograf liker jeg vakre bilder og gode komposisjoner, og det synes jeg denne filmen hadde i rikt monn . Hele filmen var en estetisk romantisk nytelse.

Spillet mellom Victoria ( Iben Marie Akerlie) og Johannes (Jacob Oftebro)  ver meget godt. Jeg la spesielt merke til kroppsspråket, blikkene, ansiktsuttrykkene.  Små detaljer som en øyerynking på Johannes når Victoria avviste ham med en frekk replikk, små gnister, skuffelser som kunne leses i ansiktet. Jeg synes det var nydelig. Sårbarheten og nakenheten som kom frem.  Victoria rykninger, den nevrotiske, en sjelden gang glad og smilende. Jeg synes hun var ganske rar, for å si det sånn, men også skjønn til tider. Oftebro som Johannes var bare aldeles nydelig. Det er virkelig gøy å se den nye generasjon skuespillere komme på banen. Og vi merker godt det er en generasjonskifte på gang når norsk film ikke lenger domineres av Bjørn Sundquist. Og at nye unge lovende får slippe til, siden det går en stund mellom vi nå ser Johannes Joner, Aksel Henie og Nicolai Cleve Broch i alle hovedroller.

Jeg synes også resten av ensemblet klarte seg godt. Det eneste var at jeg synes det var litt komisk å se Nils Vogt i en birolle som Victorias tidligere lærer.  Norge er et lite land, og jeg forbinder Vogt med Carl og Co og Arnfinn i Hotel Cæsar. Han er en dyktig skuespiller, ingen tvil om det, men mine assosiasjoner var svært langt fra Hamsuns univers, for å si det sånn.

Filmen anbefales, og blir bevart som et herlig lite filmminne, selv om den var tragisk til slutt, og jeg irriterte meg over slik umulig kjærlighet, nok en gang.


Om filmen og Hamsun fra avisa Valdres HER


Trailer


Andre bloggere som har skrevet om filmen:






Knut Hamsun


Knut Hamsun: Victoria , 1898

Film 2013


4 kommentarer:

  1. Flott innlegg om filmen. Enig med deg at det er fint at nye unge skuespillere kommer til. Bokklubben har kommet med en ny utgave av Victoria. Jeg avbestilte, men jeg tror jeg har ombestemt meg. Tror ikke jeg har lest den før, leste en smakebit fra boken på Bokklubbens nettside. Filmen kommer jeg helt sikkert til å se engang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha..:) Vurderer å lese boka om igjen jeg også.

      Slett
  2. Vi hos filmselskapet SF synes det er gøye å følge med litt. Denne bloggposten er noe av det mer grundige så langt, veldig morsomt å lese hva du synes i tillegg til at det ikke gjør noe at du likte den heller :) Stå på videre med din blogging, her krysser vi fingrene for at det norske folk liker Victoria-filmen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha.:) Hyggelig at du/dere besøkte bloggen. Tvi-tvi for Victoria rundt i Norges land.:)

      Slett