onsdag 22. mai 2013

Kaldt i Canada (Louise Penny-krim)

Louise Penny har skrevet åtte bøker om førstebetjent Arman Garmach og landsbyen Three Pines. Jeg har lest en av dem- Kald som døden.  (det er nr 2 i serien) Jeg var litt spent da jeg har lest blandete anmeldelser og omtaler av boka. På omslaget står det et det er en New York bestseller. Hva gjorde den til det, liksom?





















Kort om handlingen:
i Three Pines er det grøsselig kaldt, opp mot tredve kuldegrader. En meget spesiell dame, CC Pointer har flyttet inn i et hjemsøkt hus på stedet med mann og datter. Hun har nettopp skrevet en selvhjelpsbok kalt Vær rolig, med basis i hennes hjemmesnekrede filosofi Li Bien. I samme by bor en venninnegjeng; en kunster, en dikter, en som driver et meditasjonssenter som kalles Be calm.  Her legges det allerede et konfliktgrunnlag. En inntrenger tar navnet til et opparbeidet senter, og sjikanerer henne.

CC Pointer blir under årets curlingkamp på isen drept av elektrisk sjokk. Etterforsker Gamache, en snedig men rolig type med god intuisjon og bart, ala Agatha Christies Poirot, får saken sammen med sin kollega Beavoir og en forhatt kvinnelig betjent med navn Nicol. De får mye å bryne seg på.  Det dukker også opp enda et lik, en uteligger kalt Elle, blir funnet drept utenfor et kjøpesenter i Montreal.
Har disse mordene noe til felles? Hvem kan ha hatt et motiv? Ganske mange viser det seg. Elskeren til CC Pointer, som egentlig ikke kan fordra henne, en undertrykt ektemann og en psykisk mishandlet datter- eller de fornærmede venninnene? De som leser får se..

Jeg synes dette på sett og vis var en ganske fornøyelig roman, men akk så altfor langtekkelig i perioder. Positivt skal sies at språket er godt, med noe gode formuleringer som jeg virkelig moret meg over. Boka flyter ganske lett avgårde, om enn noe tregt. Karakterene er interessante, selv om de ikke akkurat griper meg så sterkt, med unntak av Elle og Crie, CCs datter som jeg får vondt av, samt malerinnen Clara som jeg synes synd på.
Men denne boka kunne vært kortere. 395 sider er ganske mye selv om det er lettlest stoff.
Og mest av alt går det vel på at jeg innser at jeg foretrekker mer tempo og spenning når jeg leser krim/spenningsbøker. Jeg vil la meg oppsluke, jeg vil selv sluke når jeg leser slikt...
Andre fortrekker sikkert denne mer rolige formen for krim.

Beathe var veldig begeistret. Bentebing også. Adresseavisen ga den bra omtale og henviste til litterære perler på en snor, "
"... en flott leseopplevelse, med litterære godbiter som kommer som perler på en snor", 
mens VG´s Knut Faldbakken kalte boka et makkverk som ikke burde vært gitt ut.

Jeg skrev også om denne boka i spalten Smakebit på en søndag.

Forfatteren har vunnet flere priser for serien og bøkene om Armand Gamache.

Takk til Silke for leseeksemplaret.




www.Louisepenny.com


Louise Penny : Kald som døden , 395 s

Silke forlag 2013


8 kommentarer:

  1. Denne ligger på nattbordet mitt, jeg må bare bli ferdig med X (av Helge Thime-Iversen) først.
    Jeg leste, og falt helt for, den første boken; Skjulte liv. Det var en nydelig, stille og rolig krim. Sånne bøker som handler like mye om livet som om døden, så jeg har høye forventninger til denne! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fin at du ser frem til denne.:) Hvordan er X?

      Slett
  2. Har ofte trekt den konklusjonen jeg! Mange bøker hadde hevet seg et hakk hvis "noen" hadde vært ivrigere med finpussen, dvs at de hadde klart å knipe inn litt her og der...
    Forresten: bør man lese bok nummer en før man evt leser denne, eller er de såpass frittstående at det går greit bare å lese nr to, trur du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enig... tror datamaskina inntog gjorde bøkene lengre...lett å skrive (for) mye.

      Jeg har ikke lest nr en, så jeg vet ikke.Boka står vel godt på egen bein, selv om en vil få med info i første bok som kan være nyttig, men ikke nødvendig i andre.

      Slett
  3. Jeg har den liggende jeg også, så den blir nok lest ganske snart (egentlig så liker jeg ikke å "hoppe rett inn i" en serie, liker å lese dem fra start, men det går nok bra håper jeg).
    Er spent på hvilken "side" jeg lander på, har fått med meg de blandede anmeldelsene jeg også. Jeg har sansen for rolige krimbøker også, ja takk begge deler, men det er jo fare for at det kan bli langdrygt og kjedsommelig også... Vi får se! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du må jo lese og dømme selv. Spent på hva du mener.:)

      Slett
  4. Det har blitt "faglitteratur" for min del den siste tiden. Leser Spanias historie og det må vel sies å være fag...

    Takk for hilsen hos meg. Ja, dette er et nydelig sted. For 10 år siden da vi ferierte der, hadde vi denne stranden nesten alene. Vi ankom i slutten av mai og det var få turister. Venninna skal leie i denne byen fra høsten, så jeg vender nok tilbake. Mange ganger!

    Har boken til George Sand "A Winter in Majorca". Ja, jeg har den på engelsk. Kjøpt på det ombygde klosteret i Valldemossa hvor forfatteren bodde med sin Frederic.

    God helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å lese fakta om Spania er absolutt fag ja. Tenker å ta et spasnkurs dere ned, kan du anbefale noe?
      Ja, det var et nydelig sted ut fra dine bilder.
      Valdemossa må vel sjekkes ut etter å ha lest den boka.
      En riktig god helg ønskes deg også Randi.:)

      Slett