fredag 31. mai 2013

Litteraturfestivalen på Lillehammer, onsdag 29 mai -13

I går kjørte jeg til Lillehammer etter jobb, for å få med meg noe av festivalen. Det var flere artige ting å velge mellom denne kvelden, bl.a. Stolte stev på Cafe Stift med Vigdis Hjort , Ingelin Røssland og Cecilie Løveid. Samt Krim i parken med Tom Egeland og Erik Valeur, og Hagefest på Nanseskolen. Valgets kval, med andre ord. Jeg hadde også avtalt et treff med den dyktige Altabloggeren Solgunn, som jeg gledet meg til. Jeg rakk ikke frem før litt over kl.20.00, siden jeg rotet med å finne frem til hotellet og at det var sinker i veien foran meg over fjellet til Dokka. Ergrr... Solgunn hadde gått på Cafe Stift og jeg etter. Men jøjemeg så stappe fult av folk og så varmt at det var uutholdelig for en stresset person som meg å være der inne. Da passet parken, krim og friluft bedre.






Dette bildet la jeg også ut via mobilblogg i går.  Her er danske Erik Valeur, Tom Egeland og Fredrik Wanderup.

Tittel på deres samtale het Jakten på sannhet. Begge har skrevet spenningsbøker, men Valeur, som har fått stor suksess med Det syvende barnet, mener han ikke har skrevet en krim. Det synes ikke Tom Egeland heller at han har gjort, egentlig, men en thriller/spenningsroman absolutt. Selv er han svært interessert i det han skriver om, og snakket engasjert om spådommer som folk lar seg lure av og triksene spåfolk bruker for å få folk til å tro på dem.  Spådom er tema i hans siste bok Nostradamus testamente, som jeg har anskaffet meg og snart skal lese. Han snakket også meget varmt om den danske kollegaens bok Det syvende barnet, som han mener er en slags crossoverbok med en stemning som kan minne om Peter Høegs bøker. Det syvende barnet  skal jeg skriver mer om i neste innlegg.  Valeur har fått den nordiske krimprisen Glassnøkkelen for boka. Jeg synes det veldig trivelig å være på Krim i parken og andre arrangementer der.

Stolte stev var enda ikke ferdig så jeg gikk tilbake til Cafe Stift, hørte på et par stev-vers og gikk ut og satte meg og tok et glass med noe kaldt i. Det var en utrolig deilig mild og varm kveld, og folk minglet både ute og inne og flere kjente fjes var å se. Kulturministeren, selveste Knausgård også jo, "hei, hjemme i gamlelandet en tur?" Hadde jeg blitt utover natta skulle jeg vel motet meg opp til å si hei, men du vet..

So, en matbit måste man ha, og da gikk vi på Peppes og spiste noen utrolig deilige tortillaslefser, før vi gikk i kirka. Ja, midnattsbønn du vet, nei da- I tolvte time het forestillingen  hvor Aino Basso og Liv Helene Willumsen snakket om hekseprosessene i Finnmark. Utrolig spennende.  Vi fikk en flott åpning med Heksedans i kirka.



Og deretter ble Aino Basso intervjuet av Jon Ewo om boka si Inn i elden som handler om hekseprosessene nordpå. Inn i elden har også blitt nominert til  Nordisk Råds litteraturpris for beste barne- og ungdomsbok i år, så det var også utrolig artig. Gratulerer så masse til Aina. ! Og boka skal jeg selvsagt lese.

Liv Helene Willumsen er forsker og historiker og har masse kunnskap om emnet, noe hun gladelig delte med oss. 80 prosent kvinner, 20 prosent menn ble dømt i hekseprosessene nordpå, for utøvelse av trolldomskunster. Og det skulle ikke så mye til..


Aina Basso, Jon Ewo og Liv Helene Willumsen.


Etter dette gikk vi forbi et myldrende liv utenfor Banken hvor bokfolk og andre hadde det gøy og diskuterte ivrig. Vi, derimot. var trøtte av reiser og dagen og gikk til hotellene. 
Jeg hadde leid meg rom på Vandrerhjemmet Stasjonen, og selv om det var rent og trivelig der, sov jeg dårlig den natta, grunnet altfor mye støy av busset, biler, tog, høyttalere etc..  

Men kvelden var fin.:)  More to come...

Bildene er mine egne.

8 kommentarer:

  1. Takk for at du delte opplevelsene dine. Må ha vært veldig inspirerende for en bokleser og bokblogger å være der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjempetrivelig.:) Andre gangen jeg er på Lillehammerfestvalen. Fint at du liker å lese om det.:)

      Slett
  2. Så fin oppsummering og så fine bilder. Likte spesielt det fra kirka :-) Kan jeg låne det og lenke til deg? Det var en koselig kveld og jeg er så fornøyd med kvelden. Synd du gikk glipp av det råeste stevene :-) Enig med deg i at det var et fint arrangement i kirka - nesten litt magisk. Tog toget til Oslo i ettermiddag, det er skikkelig slitsomt med festival, men jeg vil tilbake neste år - kanskje med mange bokbloggere :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha.:) Selvsagt kan du låne bildet og linke.. Det gode kameraet mitt blakka jo pga strømmangel, men jeg fikk tatt et bilde av de der fremme.. Danserne ble fotografert med mobilen. Ikke værst det heller, sånn stemninsgmessig hvertfalll
      Ja, slitsom med festival, intens- godt å roe det ned etterpå. Skal du ikke dit mer i helga?
      Hadde vært kult å fått til treff med flere bloggere neste år ja.:)

      Slett
  3. Takk takk :-) Nei, jeg er ferdig med Lillehammer for i år. Det kritikerseminaret er ganske intenst. Masse diskusjoner og informasjoner og argumentasjoner og jeg kjente at det eneste jeg hadde lyst til var å campere på en sofa i hovedstaden. Og det var helt riktig og fint det også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan tenke meg at det ble intens, og i varmen da...
      Viktig å kjenne på kroppen hva man orker etter noe slikt ja.
      God helg til deg.:)

      Slett
  4. Høres ut som du har hatt det kjekt:) Kanskje noe å tenke på for meg til neste år?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må du prøve å få med deg Beathe.:)

      Slett