torsdag 16. januar 2014

Å holde pusten av Agate Øksendal Kaupang. Spennende debut.

Å holde pusten er en liten bok jeg fikk med meg hjem fra Bokbloggertreffet i september. Jeg har lest et par gode omtaler av den, og nå har jeg lest den selv. Jeg er imponert over forfatteren, som kun er 20 år. Agate Øksendal Kaupang har skrevet en spennende og velkomponert roman.


Å holde pusten handler om ei tenåringsjente som tar alt for mye ansvar for sin lillesøster, siden mamman er psykisk syk. Enten er mamman veldig manisk eller så ligger hun bare.
En dag kommer det besøk fra barnevernet. Som mange barn i en slik situasjon prøver også disse å dekke over, og late som alt er bra, late som de ikke er hjemme neste gang de kommer.
Jenta har kjærester, er tøff, kommer litt skjevt ut. Lillesøstra gjør også rare ting på skolen.

Kaupang skriver lett, vakkert, og vart om vanskelige tenåringsting, og om barn som er i en vanskelig livssituasjon. Språket er godt, setningene og de korte kapitlene flyter lett avgårde. Dialogene er naturlige og gode. Det bygger seg opp til å bli en ganske trist bok etterhvert.

Kaupang viser med denne romanen at hun er en dyktig og lovende debutant, som har mange bøker foran seg. Hun har i denne boka også noe å melde. Jeg gleder meg til å følge henne videre.


Les mer om boka HER

Agate Øksendal Kaupang er født i 1993, og har gått forfatterstudiet i Bø. Hun  er født i Kristiansand men oppvokst på Østlandet.

Andre som har blogget begeistret om romanen:
Kasiopeiia
Siljeblomst
Merete Granlund
LeseHorden
Sukkerrør
Beritbok
Silje- så rart
Marys bokhylle


Takk til forlaget for boka.



Foto: Gyldendal



Agate Øksendal Kaupang: Å holde pusten, 187 s

Gyldendal 2013





9 kommentarer:

  1. Så godt at noen har skjønt at det enkle ofte er det beste! Jeg liker korte omtaler som får med det essensielle- klapp på skauldra ;o)
    Det er i grunnen litt slik boka er også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Berit. Når man greier å få ned det vesentlige i en kort omtale, er jeg enig med deg. Det er en treningssak, og en kunst- jeg liker å skrive langt, men trener på å skrive kortere.
      En blogger som skriver korte gode anmeldelser er Janicke- Jeg leser. Det er mye lettere og tar mye mindre tid enn å lese de lange, som krever mer tid, mer utholdenhet, og ofte mer fokus. Innholdsmessig kan de lange omtalene bestå av mange gode refleksjoner og da er det verdt det..

      Slett
  2. Klapp på skuldra også for raus linking til medbloggere, jeg blir alltid så glad når jeg ser slikt :)

    Språket i boken gjør meg veldig nysgjerrig. Befriende innimellom alle de utbroderende fortellingene. Jeg skal definitivt være på utkikk etter denne!

    - For omslaget alene ville ikke lokket meg. Den har noe sakprosaisk over seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra Elikken at du legger merke til de, det gjør jeg også, og jeg er enig med deg. Ikke alltid jeg har tid til å lete opp og linke til mange bloggere, men prøver det når jeg kan.
      Ja, dette er ingen utbroderende fortelling, men presis, gode skisser/bilder av situasjonene som driver boka fremover, gode stemninger..
      Enig ang omslaget, det var så vidt jeg tok den med meg fra bokbordet i Oslo. Men jeg leste på baksiden og ble litt nysjerrig-- og angrer ikke.

      Slett
    2. Litt uenig med dere der, ang omslaget. Jeg synes det var annerledes, litt friskt! Er så lei av omslag med kvinner med ryggen til og diffus landskap;-)

      Slett
    3. Ok, det er jo kjekt å høre noen som mener noe annet. :)

      Slett
  3. Kort og godt skrevet om boken, jeg fikk absolutt lyst til å lese den og noterer meg tittel og forfatter :)

    SvarSlett
  4. Takk for tipset, jeg ble nysgjerrig på denne!

    SvarSlett