onsdag 15. januar 2014

Friedland! En artig og god bok fra Jens K Styve, fra en småkorrupt nordnorsk bygd

Samlaget har mange fine bøker, så også Friedland, som kom ut høsten 2013. Forfatter Jens K Styve er kjent som tegneserieskaper, og har nå også skrevet to romaner. Friedland er en frisk roman fra et nordnorsk univers med litt småkriminalitet, healing og hverdagsdrama.



Odd Friedland er en godt voksen mann med kona Tordis og tenåringssønnen Kris. Kris har en kompis som heter Frode og de roter litt med damer og dop og sånn.
Odd er en slags lokal healer og selger også kobberplater mot jordstråling , samt hjemmebrent. Han er venn med lensmann og mange andre viktige og uviktige personer i bygda, men ikke med den nye ambisiøse lensmannsbetjenten. Odd har en hund; Laika, som kan være litt skummel særlig uten bånd på seg, og det har den nye lensmannsbetjenten snappet opp.
Frode har fått kontakt med en mann, Tommy, som har sluppet ut av fengsel som selger dop. Han vil også ha med Kris på dette. Det går ikke bare bra, for å si det sånn-

Styve om boka si:


"Eg har skrive ei ukristeleg bok om ein helbredar og kvakksalvar, ein svindlar og velgjerar, ein ektemann og far og kanskje aller mest hundeelskar. Han heiter Odd Friedland, og det er han som bur i det huset der det er ei ringeklokke ved døra som det står Friedland på." 

Mer i bloggen hans HER


Fridland er en morsom bok å lese. Noen har sammenlignet den med finske Arto Paasilinna og norske Erlend Loe, men jeg synes ikke Styve er like vill som Paasilinna eller naivistisk som Loe. Styve skriver på sin egen måte, med en frisk skrivestil. Han skildrer hverdagssituasjonene og personene i romanen svært godt så de blir tydelige og levende for meg, og jeg drar på smilebåndet og humrer mer en en gang. Dette er fornøyelig lesing.
Boka er ikke bare humoristisk. Det er alvor her, og mye drama etter hvert, særlig på slutten. Det er ikke bare enkelt å være tenåringsfar. Det får Odd erfare.
Boka viser oss også gløtt inn i et bygdesamfunn slik det også kan være .

Jeg la også inn en smakebit fra boka sist søndag i spalten hos Mari i Flukten fra virkeligheten.


- Helvete, mann, sa Kris og stappa alle pakkene sine i jakka,- eg hadde fått dødstraff om eg hadde blitt teken med dette her.
 Frode lo, han snudde ei pakke og las på baksida:
- Må ikkje brukast av menneske, står det her.
Dei såg på kvarandre, Kris rista på hovudet og trekte for ei lita glipa som var open mellom gardinene.
- Fucketifuck, sa han. (s. 73)

Forfatterens hjemmeside HER

Mer om boka på forlagets hjemmeside HER

Takk til forlaget for leseeksemplaret.



Foto: Nicolas Tourrenc



Jens K Styve: Friedland, 208 s

Samlaget 2013






9 kommentarer:

  1. Kjempefin omtale. Har ikke likt å lese morsomme bøker (eller nynorske) men nå er jeg på gli med begge deler. Takk for fint lesetips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine! Så bra du er på gli med nynorsken-- det er et poetisk språk synes jeg.:)

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Takk for at du las boka og delte opplevinga! (Forresten: veldig bra valg av sitat/utdrag!)

    SvarSlett
  4. Hmm, er det ikke litt for sent å friste meg 2013 bøker nå Anita. 2014 it muss sein. Jeg sa akkurat det samme til meg selv da jeg gikk til sengs med Espedal igår. So 2013. Jeg er lei av Arto og litt ambivalen til Loe, men dette med nordnorskbygda,,,,har jo lenge etterlyst nordnorsk rorbukrim, og ikke helt vært meg selv etter Gunnerud flyttet mordene sine fra båthus til Oslo. Ok, jeg har bare lest de 2 første, men still. Jeg noterer, men hvis det skjer noe med denne hunden underveis - blir det boikott til evig tid. (av forfatteren - og deg!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, egentlig, men samtidig kan jeg jo ikke la være å lese de 2013-bøkene jeg ikke rakk før fristen til bokbloggeprisen gikk ut… Lærdom: Les mer tidlig i år…les det som kommer ut (ehmrf..) Espedal vil ikke jeg lese, jeg likte ikke det kulturkjerringutspillet hans. Jeg er ikke den leseren han ønsker å ha og det skal han få slippe.. Friedland er ikke krim da.. Men skal du ha rorbukrim far Lofoten feks så les Frode Granhus.
      Ang hunden Laika, så husk at den er gammel..

      Slett
  5. Jeg noterer meg boken basert på hva du skriver om den her, og smakebiten - det trengs å lese en artig bok som samtidig har alvorlig undertone. Og det at forfatteren skriver på sin egen måte (til tross for sammenligninger til andre forfattere) gir et ekstra pluss :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du synes det. Ja, jeg synes denne forfatteren står utmerket godt på egne bein uten sammenligninger med andre--

      Slett