tirsdag 14. januar 2014

Italiensk kosekrim på vent (60)

Da er klokka passert midnatt og det er på tide å legge inn en liten epistel i spalten Boken på vent hos Beathes bokhylle.  Da passer det bra å takke hennes å mye for en koselig spalte og for den boka jeg fikk i posten av henne i dag; Det høyeste kortet av Marco Malvaldi. Jeg ha jo nettopp vært i Italia og Toscana, så dette er jo midt i blinken . Tusen tusen takk søte Beathe, denne ble jeg veldig glad for.


Her er forlagets omtale:

En luksusvilla i den døsige badebyen Pineto i Toscana blir solgt til spottpris. Hendelsen kunne forblitt en kuriositet, hadde det ikke vært for de fire geskjeftige pensjonistene som fordriver dagene ved stambordet i den lokale baren. Når de ikke fordyper seg i egne helseproblemer, sladrer de om lokale forhold og løser forbrytelser over dagens amaro. For ble ikke huseieren myrdet, mon tro? Mot sin vilje blir bareieren, den førti år gamle Massimo, dratt inn i gamlingenes spekulasjoner. Han har én egenskap som skiller ham fra de andre: en utmerket intuisjon som omformer landsbysladderet til etterforskning – akkurat som i de klassiske detektivfortellingene.
Den suksessrike italienske forfatteren Marco Malvaldi gir i dette lystige krimplottet en troverdig skildring av den italienske landsbygda, formidlet med spenning og humor. 

Og som coveret viser, slik har jeg sett eldre menn sitte rundt bord på torg og gater i Italia og Spania mange ganger… koselig.

Men alt i alt så hadde jeg en fin lesestund og jeg fikk flirt og ledd godt innimellom, så perfekt sommerlektyre.

Vil du lese om flere bøker på vent ta en titt inn i hylla hennes du og.:)

Ha en fin tirsdag og jeg håper kulda slipper i morgen.:)




14 kommentarer:

  1. Må notere meg denne for sommeren. Er ikke fan av hverken "kosekrim" eller chick-lit, men innimellom går det jo an, spesielt hvis det er i Italia :) Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke jeg heller Tine, men Italia går an, som du sier.. Takk i lige så.:)

      Slett
  2. Jeg syntes denne virka kjent, og jeg har i aller enkleste detektiv-stil konkludert med at jeg nok har sett Beathe sin omtale ;o)
    Jeg har liksom ikke fått helt taket på sånn kose-krim, men begynner å bli klar for noe kriminelt! Vi får sjå hva det blir til..
    Håper dagen din blir god!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe... Ja, det bir spennende å se om denne faller i smak. Jeg tror jeg velger å ikke se på den som krim, men som kos. ;) Takk, din også.:)

      Slett
  3. Tusen takk for fine ord:-)Jeg koste meg med boken det eneste som var litt dumt var at dette er bok nummer 4 i en serie og den første som er gitt ut på norsk. Skjønner ikke helt logikken i det om de ikke har tenkt å gi ut de andre også, men men.Enkelte steder følte jeg at jeg hadde gått glipp av et eller annet. Det er ikke sikkert du reagerer på det om du ikke er av de som MÅ lese bøkene i rekkefølge.
    Kulden kom her også så litt vinter får vi! Ha en fin dag Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har et poeng der ang kronologisk oversettelse. Det er nok en grunn til det.. Meg gjør det ingenting. Tusen takk igjen Beathe.:) Nå skal jeg ta fatt på Jussi- den første, siden jeg oppdaget at filmen kommer til byen i helga.,) Boka kjøpte jeg jo i København i fjor vår, så det ernok på tide å sette i gang med Jussi. Takk i lige så.:)

      Slett
    2. Ja, jeg så at filmen skulle komme, den skal jeg se. Kos deg masse med jussi-boken :-)

      Slett
  4. Denne virket kjent for meg og, men jeg kan ikke huske at jeg har den selv :-) (Og når det er et problem, har man for mange uleste bøker!)
    Boken hørtes både fin og koselig ut så jeg noterer den hvert fall ned. Om ikke annet så til sommerlektyre :-) Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tihi, ja har du nok det Astrid Terese.;)
      Fin dag til deg også.:)

      Slett
  5. Denne var ukjent for meg. Høres litt artig ut da :)

    SvarSlett
  6. Har lest alt for lite kosekrim, så denne noterer jeg meg (Har da sikkert notert meg denne ned før en plass) :) Ikke vanskelig når handlingen foregår i vakre Italia og at på til har en dæsj humor i seg, det liker jeg. Ha en fin kveld videre, Anita!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, litt Italia, litt spenning og humor er ikke så dumt vet du.:) Takk , du og ::)

      Slett