torsdag 30. januar 2014

Litterær salong med Jamie Ford

Tirsdag var Randi og jeg , samt mange flere litteraturinteresserte kvinner og noen menn på plass i Magistersalen på Trondheim folkebibliotek for å høre på den verdenskjente kinesisk/amerikanske forfatteren Jamie Ford. Ford er nå ute med sin andre bok; Sanger til Willow Frost, etter storsuksessen Hotellet på Hjørnet av Bitter og Søt.


Intervjuer Siv Gøril Brandtzæg og Jamie Ford. (eget foto)

Jeg gikk til bokbadet med åpent sinn, siden jeg ikke har lest den bestselgende Hotellet på Hjørnet av Bitter og Søt. Omtaler av Sanger til Willow Frost har jeg derimot fått med med så mye av at jeg ble fristet til å gå på arrangementet. Og derfra kom jeg selvsagt med en signert bok.  

Brandtzæg samtalte med en blid og positiv forfatter som villig fortale om seg selv, sine bøker, skriveprosessen, i tillegg til at han skøiet og gjorde seg til for fotografene blant publikum. Han fortalte at han er fjerde generasjons kineser, oppvokst i Seattle og nå bosatt i Montana med kone og fire døtre.
Han ble tidlig opptatt av sin historie, og striden som har pågått i generasjoner mellom kinesere og japanere. Dette har han skrevet om i Hotellet… Han trodde ikke det var noen interesse for kinesisk innvandrerhistorie, så derfor tok det så lang tid før han bestemte seg for å skrive bok om det . Overraskelsen var derfor stor da dette fenget i den grad det har gjort. Ford liker også å putte inn en del fakta i bøkene, litt undervisning som han kaller det, i sine romaner, slik at folk kan lære noe. Research er noe av det artigste han vet. Av type er han også veldig emosjonell og det bruker han når han skriver.  Det kommer altså ingen typisk machobok fra hans hånd, sier han og ler når han får spørsmål om det.




Brandtzæg penser han inn på temaet feminisme og spør om han er feminist. Han svarer elegant rundt dette. Det er så mange definisjoner på feminsme, sier han, riktig nok. Han har store forbilder i sin mor, sin kone, og sine døtre, som han kaller alfahunner, og ja, han er nok en slags feminist sier han. (svenskene ville ha forstått han, tenker jeg, mens nordmenn har et heller komplisert forhold til begrepet feminist og feminisme)

Ford leser et par utdrag fra romanen. Han leser veldig følsomt og fint, synes jeg, med en svært behagelig stemme. Boka handler om tolv år gamle kinesisk/amerikanske William Eng som bor på barnehjem og vil lete etter sin mor. William rømmer fra barnehjemmet da han får nyss i at moren lever og er sanger og skuespiller.   (les mer om romanen HER)




Han avslører, på spørsmål om han har nye bøker på gang, men han vil ikke si noe annet enn at han skriver på enda en roman fra Seattle fra epoken 1909-59. Det kommer spørsmål fra salen om det vil komme noen nordmenn blant karakterene, siden det bor en del nordmenn i Seattle. Han ser ikke bort fra det, ler han, men det vil ikke bli i den neste boka. "You`ll never know."



Jamie Ford stiller opp på skrytebilder. Her sammen med meg. (Randi har tatt bildet)



Etter bokbadet var det mulig å få kjøpt og signert bøker, og jeg ble så fascinert av historien at boka måtte jeg jo bare ha.




Pus ble også veldig nysgjerrig på boka da jeg kom hjem med den.


Reading-Randi har også skrevet et godt innlegg fra arrangementet.




Jamie Ford tok også bilder. Jeg har tillatt meg å kopiere det fra hans facebokside. På det nederste bildet til venstre ser du Brit B, Randi og meg.  Han legger der ut snapshots fra sin Norgesturne.




14 kommentarer:

  1. Artig innlegg!
    Jeg har akkurat hørt ferdig boka om Willow Frost, og hvis jeg får tid, kjem det omtale i mårra!
    God natt; også får du følge oppfordringa i hilsenen du fikk i boka di ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, så gøy da.:) Ja jeg skal legge meg nå..spent på omtalen din.. men mulig jeg bare skumleser litt, fordi jeg selv snart skal lese den. Har forøvrig lest diverse anmeldelser av den, både gode og lunkne.. Men jeg liker tematikk og miljø og da får vi håpe det slår i positiv retning.:)

      Slett
  2. Flott referat, Anita - jeg linker til det.

    SvarSlett
  3. Veldig fint innlegg Anita, og fint at du poster et bilde med deg og forfatteren også :)

    Jeg har ikke lest den hotell-boken hans, og denne boken frister heller ikke så mye. Jeg har så mange andre bøker liggende og da spesielt krim ser jeg...

    Ha en fin fredag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, så hyggelig at du synes det Gro.:)
      Fin fredag til deg også.:)

      Slett
  4. Veldig fint innlegg! Jeg leste den forrige boken hans når den kom ut og likte den godt. Har sett at denne har fått litt blandet mottagelse men jeg tror jeg har lyst til å lese den likevel.
    Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe.:) Ja, jeg er spent på denne romanen.:) Fin dag til deg også.:)

      Slett
  5. Egentlig kommenterer jeg kun for å fortelle deg hvor flott du er! Du stråler! :-)

    Sånn ellers, seriøs bokblogger som jeg selvsagt er, kan jeg også skyte inn at jeg har Hotellet-boka et eller annet sted i hylla mi. Enda ikke falt for fristelsen til å ta den frem for å lese, men kan katter bør vel også jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jøss, så artig da.. *rødmer* takk skal du ha. Må jo stråle med en slik flott mann ved min side :)
      Hvis Willow Frost går hjem hos meg, så kan det hende at Hotellet følger etter..

      Slett
  6. Hei Anita!
    Det skjer mye spennende i Trondheim! I sommer skal vi ha minst to uker Trøndelagsferie - kjenner at trenger litt trønderluft :-) Det er artig å kikke innom bloggen din av og til. Og tusen takk for flott omtale av de nedlagte brudepikene på søndag. Ønsker deg en nydelig helg.
    Hilsen Karin B. Persen

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, så hyggelig at du følger med nå og da.:) Og at du likte min hemmelige omtale, som ingen får lese før mars. De kan jo bare glede seg til boka di kommer ut.:)
      Trønderrluft blir nok bra.:) Alt nordlyset og alle reinsdyra tar sikkert på der oppe.;)
      Ønsker også deg en nydelig helg! :)

      Slett
  7. Så gøy Anita! Jeg skal i morgen på arrangementet i Bergen, gleder meg :) Spørs om jeg tør å be om "skrytebilder" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gled deg Tine! Spent på hvordan du liker det.:) Hadde det ikke vært for at Randi var så freidig hadde jeg sikkert ikke turt jeg heller, så nå skal hun få bli med meg på alle slike arrangementer med kjekke forfattere.;)

      Slett