lørdag 18. januar 2014

Kvinden i buret (boka) Jussi Adler-Olsen , en topp krimithriller.

Nå har også jeg lest min første Jussibok. Mange bloggere og folk forøvrig har skamrost Jussi Adler-Olsens krimbøker og jeg skjønner dem godt.  Min utgave ble kjøpt i København i fjor vår, hvor jeg kjøpte den siste boka hans; Marco-effekten og den første Kvinden i buret. Bokhandleren sa man burde starte først for å få med seg karakterutviklingen så da kjøpte jeg den også.  Jeg er ellers ingen kronologifreak, men noen ganger er det sikkert lurt å gå for begynnelsen. I dette tilfellet tenker jeg at han hadde rett. Carl Mørck og Hafez el-Assad er så spesielle typer, at det å følge med dem fra starten og få med seg historikken er nok lurt og mest interessant såfremt man tenker å lese alle bøkene.


Kort resyme av Kvinden i buret:
En vakker vinterdag forsvinner den unge og fremadstormende folketingspolitiker Merete Lynggaard sporløst. Mediene fråtser i saken, og det bir spekulert i alt fra selvmord, drap, ulykke og kidnapping til frivillig forsvinning.  Politiet setter i gang en massiv etterforksning, men henlegger uten spor . Hun blir aldri funnet.

Først da den utradisjonelle og hardt prøvede kriminalkommisær Carl Mørck settes i spisen for Avdeling Q, polities nyopprettede avdeling for " saker under særlig overvåking" skjer det avgjørende skritt i etterforskningen.  Snart er Carl Mørck og hans assistent Hafez el-Assad på sporet av en hensynsløs forbryter, som er drevet av en helt avsindig plan. (min egen oversettelse av baksideteksten)

Min mening og tanker:
Kvinden i buret var en veldig spennende og god krimithriller, som danskene kaller det.
Jeg leste boka over noen kveldstimer spredt over flere dager. Det var ingen pageturner jeg bare måtte lese ferdig, noe som kanskje kan forklares av at jeg leste den på dansk. Jeg synes vanligvis det er helt greit å lese danske bøker, men denne var litt mer tidkrevende enn annet jeg har lest på dansk. Språket her krevde at jeg leste flere ganger for å få med meg slang og uttrykk.  Jeg tror ikke det var negativt å bruke tid på en slik bok. På norsk kan det hende jeg hadde rast fort avgårde..
Jeg føler jeg har lagt et godt grunnlag for å lese videre på serien, som jeg har i hylla på norsk, samt den siste på dansk.
Under lesingen måtte jeg stoppe opp og spekulere på en del ord og uttrykk, og det synes jeg forsåvidt var ganske interessant. Som : "..han ble kvalt i sit eget bræk" , feks. - Bræk, for et ord.. Man forstår jo sammenhengen selv om en del av de danske ordene er litt rare..

Jeg synes det var fælt å lese om Meretes bror Uffe, om Merete i trykkammeret, hvor mye kan et menneske tåle under slike forhold, i isolasjon og tortur.
Jeg måtte fortelle meg selv underveis at i vet at mennesker kan tåle mye. Vi har fått kunnskap om det gjennom flere store mediasaker de siste årene, som Natasha Kampushsaken, blant annet.
Jeg er også spent på om jeg får vite mer om Hazads bakgrunn i senere bøker.

Kvinden i buret var en original og meget velskrevet krimithriller med gode karakterskildringer. Boka er godt komponert, ikke for mange sider, ikke for lite. Jeg tenkte ikke noen gang at det var noe her som ikke hørte hjemme, eller som var for mye. Alt i alt synes jeg boka var ganske perfekt skrudd sammen. Jeg tenker at dette må være en intelligent krim.

I kveld skal jeg på Trondheim kino og se filmen. Jeg forventer at den ikke får med alt som i boka, med sine drøye en og en halv time. Jeg synes likevel det er interessant å se hvordan de løser oppgaven, og er ganske sikker på at den blir spennende selv om jeg nå vet utfallet. Hva jeg synes skal dere få vite senere.


Foto: babelio.com



Jussi Adler-Olsen: Kvinden i buret, 379 s

Politikens forlag 2007 (denne utgave 2012)





12 kommentarer:

  1. Kjekt du likte boka. Denne ble jeg også veldig begeistret for. Håper du skriver litt om filmen etterpå, for den ønsker jeg også å se. Nå er det mye lenger siden jeg leste boka, så kanskje vi kommer til å oppleve den noe forskjellig? World War Z var slik for meg. Jeg likte filmen, men boka var så som så faktisk. De ble inntatt litt for tett... Kos deg ikveld :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, den var god Marianne. Skal fortelle deg om filmen etterpå.. Sjedlen jeg leser bok og ser filmen så tett så vi får se hvordan det slår ut. World War Z startet jeg å lese før filmen, men rakk ikke lese boka ferdig.. og da ble den liggende etter at jeg så filmen.. Takk , ha en fin kveld du også.:)

      Slett
  2. Eg høyrte "Kvinnen i buret" på lydbok, og det var så intenst at eg var usikker på om eg ville fortsette på serien. Nå høyrer eg fjerde bok, og har femte liggande klar så heilt avskremt er eg ikkje. Andreboka er ikkje fullt så intens, men det kjem seg i tredje bok. Fjerde har eg komt ca halvveis i, og det lover bra:-)

    Vil gjerne høyre meir om filmen:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres bra ut Elida. Skal skriev om filmen i morgen. Men sier så mye at jeg likte den og den var veldig bra! Passe nifs, godt skuespill, og jeg ble også rørt.

      Slett
  3. Artig at du las boka så nær opp til at du såg filmen, spent på kva du og andre sjåarar meiner om filmversjonen.
    Sjølv er eg jo Jussi-fan; las Kvinnen i buret for temmeleg nøyaktig to år sidan, - og følgde kjapt opp med Fasandreperne, Flaskepost fra P og Journal 64, - og med Marco-effekten i fjor vår. Eg har lest alle som lydbok og likte alle svært godt - Flaskepost fra P aller best.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt spesielt å lese boka så nær filmen, men det gjorde ingentign- det ble på en måte en utvidende opplevelse. Jeg haded stor glede av begeg deler, fordi begeg deler var bra, og jeg hadde boka så friskt i minne at jeg kunne sammenligne veldig godt hva d ehadde gjort av grep med manus, og filosofere over de valg de hadde gjort for å kunne lage en god film på en og en halv time. selv om jeg visste utfallet, var jeg like spent under filmen. Det sier jo litt...

      Slett
  4. Det er lenge siden jeg leste Kvinnen i buret, så jeg gleder meg til å se filmen i kveld :) Syns ofte det er kipt å se filmen rett etter jeg har lest boken, men av og til går det fint det og :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes det gikk aldeles fint denne gang. Man må huske at film er film og bok er bok, og det vil bli forskjellig, siden begge medier har sine styrker og svakheter.

      Slett
  5. Har lest bare en bok av Jussi, så nå må jeg nok prøve å få med meg et par, før jeg får sjansen til å se filmen. (Ikke så lett, da det er langt unna kinoene her!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det ikke bygdekino i Buvika?
      Bra krim i alle fall...

      Slett
  6. Selv om jeg leser lite krim, har jeg lenge tenkt på å lese denne serien, men finner aldri nr 1 til redusert pris når jeg ser disse bøkene i bokhandelen. Jeg er litt gjerrig når det gjelder krim. Det er fordi jeg sjelden leser de om igjen. Det skjer med andre bøker. Det blir vel en pocket hos min hovedleverandør for bøker: Bokklubben. Enkelt og greit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så rart, synes jeg ser disse bøkene på tilbud stadig vekk.. i Pocket til og med til 79,- og sånt.

      Slett