torsdag 23. januar 2014

Og fjellene ga gjenlyd (så det ljomet!) av Khaled Hosseini

Dette er min første roman av afghanskfødte Khaled Hosseini, men sikkert ikke den siste. Riktignok har jeg sett Drageløperen på kino, og ble berørt av filmen. Jeg ble også dypt berørt opptil flere ganger av megaromanen Og fjellene ga gjenlyd.

Fantastisk vakkert omslag, ikke sant?

Denne boka var månedens bok i en av lesesirklene jeg deltar i før jul. Jeg fikk ikke lest den da, fordi jeg var utenlands, men jeg satte tenna i den nå på nyåret. Jeg fant den hjemme hvor den skrek etter min dårlige samvittighet. Særlig også fordi jeg hadde bedt pent og fått den av Schibsted forlag på sensommeren.  På min fire måneders utenlandsreise kunne jeg også se denne boka pryde butikkvinduene i de fleste lands bokhandlere, i Bosnia, Kroatia, Italia, Spania, Argentina, og på flyplassene i Sveits og Tyskland.. Den sto der så fint og lyste, og minnet meg om den som jeg hadde forlatt hjemme. Ingen tvil om at Khaled Hosseini er en populær forfatter og hans siste roman en populær bok. Jeg ser også i butikkene nå at den fortsatt er meget populær her til lands.  Det borger jo for visse forventninger og spørsmålet om den innfrir.

Det er skrevet mye om Og fjellene ga gjenlyd, men en kort handlingsoppsummering skal det likevel bli.

Romanen starter i 1952 i Afghanistan. Abdullah og Pari bor sammen med faren Saboor og stemoren i den lille landsbyen Shadbagh. Saboor er arbeidsledig. Familien er fattig. Søsknene er sterkt knyttet sammen. En dag drar faren med de to barna til Kabul for å besøke onkelen deres. Onkel Nabi er tjener for et rikt barnløst ektepar. Pari må bli igjen der. Paret adopterer henne. Pari er bare fire år da dette skjer og minnet om den opprinnelige familien hennes svinner hen. I årene som kommer kan hun kjenne et tomrom uten at hun aner hvor det kommer fra. Senere i livet begynner hun å stille spørsmål til sitt opphav.

Romanen har mange fortellerstemmer. Vi får perspektivene og historiene til de som på en eller annen måte har vært og blir viktige for Pari.  Historiene flettes sammen på en elegant måte, og avrundes likedan i siste kapittel. 

Noen har ment om denne boka at den spriker for mye. Jeg kan forstå det. Samtidig mener jeg forfatterens prosjekt her som er å vise hvordan hendelser og valg i fortiden påvirker generasjoner etter, fungerer bra på den måten han har gjort det, med å få frem forskjellige stemmer til å fortelle sine historier. Det eneste jeg synes ble litt langdrygt og mindre interessant er den greske legen som dukker opp i nest siste kapittel sin barndomshistorie. Selv om den kan forklare hvordan han ble den han ble og igjen gjorde sine valg, som bidro til at Pari fikk kunnskap om sitt opphav sent i sitt voksenliv.

Tittelen på boka gjenspeiles nettopp i disse valgene vi tar som gir gjenklang i generasjoner etterpå. I boka dukker det opp her som en nøkkelsituasjon hvor Parwana hjelper sin handicappede søster ut av livet.:

" Parwana lukker øynene. Vinden får skjerfet til å blafre mot ansiktet.
Ingen trenger å vite det. Ingen vil få vite det. Det vil være hennes hemmelighet, en hun bare vil dele med fjellene. Spørsmålet er om det er en hemmelighet hun kan leve med, og Parwana tror hun vet svaret. " s. 76

Og fjellene ga gjenlyd var for meg en mektig leseopplevelse. Jeg fikk gåsehud og klump i halsen og tårevåte øyne flere enn en gang. Jeg måtte ta meg pauser etter kapitlene for å fordøye det jeg hadde lest før jeg gikk videre. Hosseini skriver både vakkert og innsiktsfullt og kan kunsten å snekre rørende historier uten en drøss klisjeer. Og fjellene ga gjenlyd er en nydelig roman om slekt og tilhørighet, indentitet og savn, om kjærlighet og vennskap, i en skygge av fattigdom, krig og vold, som beveger seg over generasjoner og kontinenter.

Jeg ga romanen terningkast fem på bokelskere.no, og jeg kan konkludere med at boka innfrir.

Mer om bok og forfatter HER

Andre som har blogget om boka:
Rose-Marie - terningkast fem
Tines blogg - terningkast seks
Med bok og palett - begeistret
Elikken - begeistret
Betraktninger -meget begeistret
Reading- Randi - synes den er litt ujevn og rotete, og gir den terningkast fire
Bente Bing -begeistret

Tidligere innlegg om romanen:


Tusen takk til forlaget for leseeksemplaret.




Foto: Schibsted forlag




Khaled Hosseini: Og fjellene ga gjenlyd, 398 s

Schibsted 2013






19 kommentarer:

  1. Så bra at du likte den :)

    SvarSlett
  2. Fin omtale. Anita. Synes du har fokusert på det vesentligste - og det var en smart link-rekke du har laget til slutt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi! Kunne skrevet mer om mine tanker rundt boka ift familiekonstellasjoner, en metode, jeg har jobbet litt med, og er opptatt av, men valgte å ikke gå så vidt å, like bar det kanskje..

      Slett
  3. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å lese den, er ikke veldig begeistret for Hosseini, men så glemte jeg selvsagt å avbestille den fra lydbokklubben. Så da får jeg vel bare lese, da :) Fin anmeldelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på hvordan du liker den da hvis du ikke er så begeistret for Hosseini. Takk for rosende ord.:)

      Slett
  4. Denne kikket jeg senest på i bokhylla mi imorges, men den får nok vente en stund - til tross for at den begeistret deg. God og nyansert omtale av boka. Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i slike oppvekstromaner av en eller annen grunn, men denne trigger ett eller annet. Har ikke lest noe av Hosseini tidligere, så skal det bli ei bok så blir det denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Marianne. Er det omslaget som trigget nysgjerrigheten din og kanskje?

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  6. Flott omtale,Anita:-) Denne har jeg hatt liggende siden jeg fikk den fra forlaget, jeg har heller ikke lest noen av bøkene hans så kanskje jeg skal prøve å få lest den i feb? Det fristet nemlig veldig etter denne omtalen. Ha en fin lørdag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe.:) Så bra at du ble fristet til å lese denne nå.. Fin lørdag til deg også.:)

      Slett
  7. Fin anmeldelse av boken, Anita! Jeg har lest de to forrige bøkene til Khaled Hosseini. De likte jeg godt så jeg skal lese "Og fjellene ga gjenlyd" også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Birthe.:) Da liker du forhåpentligvis denne også.:)

      Slett
  8. Det var en fin anmeldelse! Jeg er, som du også skrev (takk!) meget begeistret. For meg ble den absolutt den beste boken av de tre :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Astrid Terese! Godt å være blant de begeistrede.:)

      Slett
  9. Jeg fniste av overskriften din.
    Likte anmeldelsen men kommer nok ikke til å lese med det første, altfor mange andre forpliktelser i 2014. Det får holde at jeg leste Drageløperen. Også ville jeg bare si at jeg virkelig har likt dine klare innspill og fornuftige hode i ukas diverse bokbloggdiskusjoner!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe,- Takk skal du ha både for det ene og det andre.:)

      Slett