søndag 19. januar 2014

Og fjellene ga gjenlyd (smakebit 60)

Lørdag ble plutselig til søndag og Mari er klar for å samle nye smakebiter . Jeg har nettopp begynt på Khaled Hosseinis nye roman Og fjellene ga gjenlyd. Jeg startet på den for litt over en uke siden, men så begynte jeg på Jussi Adler-Olsens Kvinnen i buret siden den skulle ha kinopremiere denne helga. Jeg har vært på kino i kveld og er fyllt med den danske filmen og boka (løp og se dere) , men jeg skal nok greie å svitsje over til den afghanske tilstanden igjen ganske snart.



Jeg har ikke lest Hosseinis tidligere bøker, men jeg har sett Drageløperen på kino. Jeg er derfor ekstra spent på denne boka, fordi det er så forskjellige meninger blant de som har lest de forrige bøkene hans om denne siste. Jeg synes også omslaget til denne boka er aldeles nydelig!

Om boka:
Afghanistan, 1952. Abdullah og søsteren Pari bor sammen med faren, Saboor, og stemoren i den lille landsbyen Shadbagh. Saboor er arbeidsledig, og familien lever i fattigdom. Søsknene legger en dag ut på en reise til Kabul sammen med faren, lykkelig uvitende om skjebnen som venter dem.

Og fjellene ga gjenlyd 
spenner over generasjoner og kontinenter, fra Kabul til Paris, fra San Francisco til den greske øya Tinos. Med sin umiskjennelige sans for visdom, dybde og innsikt skriver Khaled Hosseini om mellommenneskelige forhold, det som definerer våre liv, hvordan valgene vi tar gir gjenklang i fremtidige generasjoner og hvordan vi ofte blir overrasket av dem som står oss nærmest. ( fra forlaget)



Min smakebit:

"Jeg kom ikke hit for å prate. Jeg kom hit for..."
Monsteret hevet en klolignende hånd. Ja. Ja. Du er kommet for å drepe meg. Jeg vet det. Men jeg kan sikkert få noen siste ord før jeg blir slått i hjel.
" Ja vel," sa Baba Sabz. " Men bare noen få."  ( s.16)


Vil du lese flere smakebiter så ta en titt inn i Maris blogg Flukten fra virkeligheten da vel.:) 


OPPDATERT MED ANMELDELSE AV FERDIGLEST BOK! (januar 2014)

Ha en fin søndag!







42 kommentarer:

  1. Dette var en skikkelig bra bok, rørende og sterk. Anbefales. Ha en god søndag

    SvarSlett
  2. Takk for smakebiten!
    Selv har jeg ikke lest denne boka, men svigermor fikk denne til jul.
    God bok og god søndag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Takk det samme til deg.:)

      Slett
  3. Jag har läst Tusen strålande solar och tyckte väldigt mycket om den. Den här boken har jag på läsplattan så den kommer jag också att läsa. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Takk det samme til deg.:)

      Slett
  4. Jeg har to tidligere bøker av forfatteren stående på vent i bokhylla. Har som mål dette året å lese mere av det som står i bokhylla så får starte med de først

    SvarSlett
  5. Fikk denne til jul, men valgte å bytte den i en annen bok. Men det er meg og sier ingenting om boka. Takk for smakebit og fortsatt god søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn er det noen ganger, man har mer lyst på noe annet der og da.. Takk det samme til deg.:)

      Slett
  6. Denne hadde jeg egentlig veldig lyst å lese etter at jeg hadde lest Drageløperen, for jeg synes den var så bra. Men så leste jeg Tusen strålende soler i mellomtiden og ble dessverre så skuffet over den at det går nok en stund før jeg plukker opp noe av denne forfatteren igjen.

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten. Jag tyckte att den här boken var lite spretig på sina håll men hoppas att du gillar den bättre! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får håpe det.. har hørt litt forskjellig.:)

      Slett
  8. Denne må jeg se å få lest snart også, tusen takk for smakebiten :-)

    SvarSlett
  9. Jag tyckte väldigt mycket om den här, men vet en del andra som inte gjorde det. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Ja, jeg har hørt forskjellig om boka..

      Slett
  10. Jeg har lest de to andre bøkene hans, og skal absolutt få med meg denne også :)

    SvarSlett
  11. En bok som fått mycket bra kritik, men jag själv inte läst den än. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  12. Har läst de två tidigare, och tyckt om, så den här får nog en chans så småningom :)

    SvarSlett
  13. Jeg har bare lest Drageløperen av denne forfatteren, men planlegger å lese flere av bøkene hans. Denne står definitivt på listen :) Håper du liker den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig å høre. Ja jeg har ikke lest noen så jeg er spent..

      Slett
  14. Dette syntes jeg var den beste av bøkene hans. Jeg har lest dem alle tre og synes Drageløperen og Tusen strålende soler begge er kjempebra. Men det var noe ekstra bra med denne :-) Håper du liker den like godt! Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du synes det Astrid Terese. Takk det samme til deg.:)

      Slett
  15. Jeg har lest alle hans bøker og denne og. Likte den veldig godt, så jeg håper du koser deg med den. Kvinnen i buret (filmen) likte jeg veldig godt også. Carl Mørk så jeg på Skavland på fredag, og jeg syntes han var perfekt for rollen. Ha en super søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra Tine! Jeg så også Skavlan, skuspilleren gjorde inntrykk både der og i filmen.:)

      Slett
  16. Har läst hans två tidigare böcker och tyckt om dem, så den här lär jag läsa också så småningom. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  17. En viss brutal humor i den smakebiten! :)

    SvarSlett
  18. Läste Flyga drake förra året och ja vilken bok! Tänkte försöka läsa Tusen strålande solar i år och så vill jag läsa den här så småningom. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  19. En forfatter jeg så langt ikke har lest noe av, men han står høyt oppe på leselista mi. Det blir...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tegner til å bli en bra bok Sigrid. Er godt i gang nå..

      Slett
  20. Denne har jeg også lyst til å lese, fikk den på pdf-fil fra forlaget, men må nok vente til den blir kjøpt inn i papirformat ... Takk for fin smakebit :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er utrolig sterk og gripende... Har lest ca 230 sider nå, og har vært sterkt berørt og hatt gåsehud og klump i halsen mer enn en gang..

      Slett
  21. Dessverre ingenting som frister meg med denne boka, men jeg har da lest Drageløperen, og til tross for at det ikke var noe storfavoritt, var den da ok.
    Kvinnen i buret og Jussi derimot er formidable saker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd da. Den er jo så bra! Men du liker kanskje ikke sånne slektsdrama?
      Ang Jussi er vi i alle fall enige.:)

      Slett