søndag 12. januar 2014

Smakebit på en søndag (59): Friedland

Pån igjen, ny søndag, ny smakebit. Jeg leser for tiden en bok som heter Friedland. Jeg leser flere bøker, men det er nå denne jeg har tenkt å lese ferdig nå og jeg er ca nesten halvlest. Jeg har lest en del på senga, selv om jeg egentlig har vært for trøtt, men det er en morsom bok som Samlaget ga ut i 2013. Ute er det vinter. Snø og kulde har kommet til Trondheim de siste to dager. Jeg dro ut i totiden lørdag og da viste gradestokken ni grader. Jeg merket meg at jeg hadde lite bensin på tanken da jeg kom hjem etter en del runder på fotoutstilling, jazzpub og kjøpesentre, så jeg håper den starter i morgen, eller mandag. Må fylle bensin i morgen , tror jeg. Kulde og lite på tanken er ikke så bra. Savner motorvarmeren jeg hadde i Valdres i fjor.


Nå skal du få en smakebit av Friedland. Men først en liten omtale av hva forlagets skriver om boka:

Odd Friedland låg flatt ut på rygg i sin halvdel av senga, kjende tyngdekrafta knuga han ned i madrassen, eit einaste jamt drag inn mot jordkjernen. Tida er komen, tenkte han, jorda er i ferd med å kalla meg tilbake, no skal Odd Friedland brytast ned.

Friedland er litt som Snåsamannen, berre utan dei gode intensjonane. Han driv med fjernhealing, energibalansering, jordstråling og alt mogleg anna som kan kasta av seg. Sonen Kristoffer tener nesten ingenting, men aner at han snart må bli vaksen. Den lokale etterspurnaden etter heimebrent, narkotika og krekebærsaft kan gi næring for mange, men det vil krevja eit samspel på tvers av generasjonar. I tillegg involverer det både politi og kriminelle, spørsmålet er om far og son Friedland har det som skal til. Kan dei få drahjelp utanfrå, eller er hunden Laika den einaste dei kan stola på?

Jens K. Styve (f. 1972) fekk i 2007 strålande mottaking for debutboka si Eg, Ove Kvamme, no tek han forfattarskapet vidare i ei dramatisk og fengjande historie frå Nord-Noreg. Det føregår i eit mørkt og småkorrupt bygdeunivers som er ispedd solide dosar med humor og menneskeleg varme.


Min smakebit fra boka:

- Helvete, mann, sa Kris og stappa alle pakkene sine i jakka,- eg hadde fått dødstraff om eg hadde blitt teken med dette her.
 Frode lo, han snudde ei pakke og las på baksida:
- Må ikkje brukast av menneske, står det her.
Dei såg på kvarandre, Kris rista på hovudet og trekte for ei lita glipa som var open mellom gardinens.
- Fucketifuck, sa han. (s. 73)

Forfatterens hjemmeside HER


Vil du lese flere smakebiter ta en titt inn til Mari i Flukten fra virkeligheten.:) Ha en god søndag!

Innlegget er OPPDATERT med ANMELDELSE 15.01.14




30 kommentarer:

  1. Hehe :) Finfin smakebit!
    Eg er glad ikkje alle bøker er så seriøse og "høglitterære"!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en morsom bok med alvorlig undertone det her..

      Slett
  2. Spännande smakebit och lite humoristisk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant..fint at du synes det.:)

      Slett
  3. Høres ut som du har det travelt med mye å ta igjen. Kos deg med snøen, den kom hit i går kveld også. Morsom smakebit, har ikke hørt om boken, men så pleier nynorske bøker å gå meg hus forbi. Gleder meg til å lese hva du synes :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det også.. Jeg synes også det er fint med litt snø på denne tiden hvor det er så mørkt. Artig bok ja.Snart ferdig.:)

      Slett
  4. Mye bra litteratur finnes, og her dukker det atter en gang opp noe som er spesielt. Ble nysgjerrig på den. Vinterhilsen fra et snøfritt Bodø.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør det. Denne er morsom og godt skrevet... med alvor i bunn, litt Paasilinnaaktig men ikke så vilt.
      Kos deg i Bodø!

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  5. Hehe....Fucketifuck,denne tror jeg at jeg må lese! Blir spennende å lese omtalen din når du kommer så langt. Ha en super søndag,Anita:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja han tar disse syttenårige gutta på kornet..
      Samme til deg Beathe.:)

      Slett
  6. Trevlig smakbit :) Ha en skön söndag!

    SvarSlett
  7. Denne hørtes morsom ut. Enda et eksempel på ikke å bestemme hva en vil lese ut fra coveret! :-) Jeg setter den på listen min.
    Det snødde her kl 10 i dag. (I fem minutt), men det er ganske kaldt, så det er kanskje vinteren som er på vei? :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. coveret sier jo sjelden noe om innholdet. Det var 15 kuldegrader her i kveld, men det er litt lavere noen steder i Trondheim, ca 11. Greit med litt snø i mørketia.

      Slett
  8. Tack för en trevlig smakbit från en för mig okänd bok. Ha en fortsatt trevlig söndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tak skal du ha. Vet ikke om nynorskbøker selges i Sverige?

      Slett
  9. Hehe, de kuldegradene holdt på å ta livet av meg i går, kom jo så plutselig på kroppen, gikk som en stokk i går,siden jeg hadde så mye klær på hehe:) Høres ut som en veldig morsom bok du leser, likte smakebiten veldig godt. Håper å få høre mer om den etterhvert, for jeg ble nysgjerrig:) Kos deg videre! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kom brått på ja, frem med varmeree klær og sko her også. Boka er bra, og omtale kommer nok i neste uke. Kos deg d og. Takk.:)

      Slett
  10. Det var okänd bok och författare för mig! Tänk så fint att man får nya tips varje söndag!

    SvarSlett
  11. Tack för smakbiten. Okänd författare för mig!
    Här är det -12 men bilen startade i alla fall i morse :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nynorsk er kanskje ikke vanlig i Sverige? BRa at bilen starter.. håper min gjør det også i morgen, den gorde det i dag og det var 11 minusgrader.

      Slett
  12. Takk for smakebiten.Ukjent bok, men høres ut som en litt artig bok

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en artig bok. En av de som drukner litt i bokhøsten..

      Slett
  13. Snø kom også til Bergen, selv om det ikke er like kaldt her. Jeg skal uansett fyre i peisen ganske snart, og lese videre i boken jeg holder på med. Kos deg videre med Friedland, virker som en bra bok :)

    SvarSlett
    Svar
    1. 11 grader her nå.. Heldig du som har peis.:) Har litt igjen på Friedland og skal lese den ferdig når jeg er ferdig med å lese smakebitene...Kos deg du også.:)

      Slett
  14. Fin smakebit! Har ikkje fått med meg boka eller forfattaren før, men det høres ut som ei bok eg kan like:)

    SvarSlett
  15. hehe, litt av en smakebit! Høres ut som en bok jeg må notere meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var frisk kan man si.. Forøvrig er det en bra bok, som jeg akkurat var ferdig med.. Artig, men også alvorlig og dramatisk.

      Slett