tirsdag 29. juli 2014

Boken på vent (83): Å skrive av Marguerite Duras

Oppdaget plutselig at Beathe har startet med sin spalte Boken på vent igjen etter en kort sommerferie, så da må jeg få slengt inn et innlegg før jeg legger meg.  Jeg var faktisk og kjøpte meg fire små bøker i dag, som jeg kan fortelle dere ligger på vent her ved min side. En av dem, Å skrive av Marguerite Duras har jeg lett etter i mange bokhandlere i det siste og da jeg fant den i en klassikerhylle på Ark, Trondheim Torg i dag, ble jeg lykkelig.


Dette er en snerten liten sak, utgitt på nytt, i anledning Marguerite Duras 100-årsjubileum. Forlaget siter dette om boka:

«Å skrive» er tittelteksten i den siste boken Marguerite Duras (1914-1996) utga for egen hånd (Écrire, 1993). I denne høyst personlige teksten reflekterer Duras rundt sin egen skriving. Hun forteller blant annet om huset i Neauphle og stranden i Trouville, steder som hadde stor betydning for bøkene hennes. Hun forteller om «visse vaner», om å aldri ha løyet i en bok, og om behovet for å være alene. Det handler i stor grad om ensomhet – en ensomhet som var helt nødvendig for å kunne skrive de bøkene hun ville skrive.
Boken er oversatt og med etterord av Silje Aa. Fagerlund.  Les mer HER

Ha en riktig god natt eller god dag alt eftersom.:)


Vil du lese om flere bøker på vent, ta en titt i Beathes bokhylle!

Ha en fin tirsdag.:)

12 kommentarer:

  1. Ja, Beathe fikk meg til å hoppe litt i stolen før jeg gikk til sengs i går også :) Det er rart med det, når en først har kommet opp i fart etter sommerens latskap, så rekker en over det meste. Jeg har ikke lest noe av Marguerite Duras, så det hadde vært spennende å lest denne boken. Den må jo være bra siden den blir gitt ut som klassiker nå. Har du lest mye av det hun har skrevet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke kommet i fart enda, men jeg har jobbet hele sommer. Litt roligere enn normalt pga varmen og ikke så mye mas med møter og sånt ... Jeg har lest Elskeren av henne, en 1001-bok , har blogget om den Zz står på 1001-lista . Det er ikke så mye å få tak i på norsk av henne egentlig... Jeg så en annen i går som Aschehoug har gitt ut i si. Klassikerserie så den får jeg skaffe senere. Korte bøker, mye skrivekunst og det liker jeg :)

      Slett
  2. Ja, det var kjekt å få dere litt i gang igjen her damer! Hehe....må jo sjekke om det er liv i dere! Har ikke lest noe av denne forfatteren men leste litt om akkurat denne boken her en dag og den kunne jeg godt ha tenkt meg, så noterer meg den. Har du lest noe av henne og var det eventuelt bra?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei ! Ja du tok meg på senga der ;) jeg har lest Elskeren av henne, det er en fin liten bok , spesiell . Den står på 1001-lista :)

      Slett
  3. Åh jeg elsker denne typen bøker! Hvordan kan jeg ikke ha skaffet meg denne enda? Det må det gjøres noe med ;) Gratulerer med nye bøker :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Løp og kjøp den lille boken, som er et essay faktisk.:) Takk.:)

      Slett
  4. Å-å-å-å-å! Denne må jo leses! L'amant (elskeren) var den første boka jeg noensinne leste på fransk, og bare det faktum at jeg klarte å få noe ut av ei bok på et språk jeg ikke kunne gjorde at den gjorde inntrykk på meg. Marguerite Duras er ei spennende og fascinerende dame, og spesielt om hun aldri har skrevet løgn i bøkene sine. Fin bok på vent :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Elskeren er en fin bok. Tøfft av deg å lese på fransk når du ikke engang kunne språket. forsto du noe i det hele tatt??

      Slett
  5. Kul bok som jeg også vil lese! Jeg har lest Elskeren og Smerten. Hun skriver så sart og sterkt om kjærlighet, og sorg.
    Gleder meg til å lese hva du synes om Å skrive :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Skal nok blogge litt om Å skrive når jeg får lest den . Fort å lese den tenker jeg, så kort som den er. :)

      Slett
  6. Den så interessant ut...minner litt om en jeg har blogget på: Kunsten å lese og skrive av Olof Lagercrantz, men det ser ut som om den av Duras har en mye mer personlig vinkling.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er veldig personlig. Jeg har lest halve i dag, sakte, for hun skriver så vart og fint- så jeg lever meg inn i hennes hus, hennes skrivetilstand, hennes selvvlagte ensomhet..

      Slett