søndag 10. april 2016

CUBA 1: I Hemingways fotspor

Jeg har vært på temareise i to uker på Cuba med en fantastisk gruppe. Turen var svært innholdrik, og et av høydepunktene var å se og oppleve hvor Ernest Hemingway brukte mye av tiden sin de årene han bodde på Cuba.  Jeg har plukket ut noen bilder fra hotellet han bodde på i Havana, et par barer han frekventerte samt hans Finca Vigia hvor han bodde i flere år med sine koner Martha Gellhorn (nr. 3)  og Mary Welsh (nr. 4).





En av yndlingsbarene til Hemingway i Havana; La Bodegiuta del Medio. Fantastisk populær med skriblerier og bilder på veggene, stappfullt og et lite orkester. Mange andre berømte mennesker frekventerte også denne plassen i Havana. Visstnok var det her Mojitoen ble oppfunnet, og Hemingway likte den godt.





Vi tok en titt inn og skulle gjerne tilbrakt noe mer tid her, siden stemningen var upåklagelig.



 Orkesteret slår an tonen med Salsarytmer ...




men vi skulle videre på vår byvandring og neste stopp er Hotel Ambos Mundos hvor Hemingway bodde en del og skrev på sine mange berømte bøker, blant annet startet han Klokkene ringer for deg, her.



Her hadde vår eminente reiseselskap bestillt lunsj til oss. Jeg hadde hørt på forhånd at maten ikke var noe å skryte av på Cuba, men noen steder overrasket positivt, og dette var et av dem.  Og mens vi venter er det alltid nok drikke å få, en rom, en Mohito, en Pina Colada, men ikke Coca-Cola. Reiseleder Olav til venstre (han skal dere få høre mer om i senere innlegg) , Trondheimsjentene Bente og Anikken smilende til høyre.




Flott utsikt over Havana fra takterassen.




Akkurat hva dette skal forestille aner jeg ikke, men det var fint å se på.




Musikk var det overalt på Cuba, til vår reiseleders frustasjon til tider. - Hvor skal man kunne snakke hen? Vi greide nok det allikevel, om enn det ikke rakk så langt over bordet.



Litt av ustikten igjen. Kuplene minner meg om det russiske eller østlige. Kanskje er de fra russertiden på Cuba?



I etasjen der Hemingway hadde rommet sitt, er det nå laget et lite minimuseum. Det koster en liten slant å komme inn, men det rakk vi ikke. Vi fikk nøye oss med noen bilder i gangen.







Neste stopp er festlige Floridita. Her skal visst Hemingway ha drukket veldig mange Daiquiris; ;  "My mojito in La Bodeguita, My daiquiri in El Floridita." 
Det måtte jo også vi smake på. Her får man også kjøpt noen souvenirer. Hemingway er big business post mortem.




Noen kjekke karer, mangos, sammen med skulpturen av han sjøl.



og meg...



Å henge ved baren er populært her. Snackset du ser bakom er kjempegodt. Det er ikke potegull, men en annen grønnsak , som jeg ikke husker navnet på. Prøv det hvis du er på dissse trakter.



Dagen etter tar bussen oss med ut til Finca Vigia der Hemingway bodde i mange år, fra 1939-1960 ifølge wikipedia. Eiendommen med hus og hage er veldig velholdt i motsetning av mye på Cuba.



Rommene er som det var den gang Hemingway forlot huset. han hadde nok planer om å komme tilbake, men slik ble det ikke. Han skjøt seg selv i 1961, deprimert, fordrukken og paranoid av lengre tids overvåking fra CIA.



Hemingway var en ivrig jeger og fisker. Trofeene pryder veggene i flere av rommene.




Bøker og tidskrifter er det også mye av.




Vi fikk ikke komme inn i selve huset, men det var lett å se inn, siden de hadde tatt ut vinduer og dører.



Soverommet.



Jeg gikk også rundt eiendommen som prydet av vakre trær, planter og blomster.



Han hadde mye rart, hva som er i glasset aner jeg ikke.



















Tårnet, hvor han hadde skrivestue. Hemingway sto og skrev. Han sto opp tidlig om morgenen og skrev til 12-13-tiden.



Skiltet forteller om at her brukte det å være hanekamper.



Et stykke nede i hagen er det et stort basseng, vor blant annet Ava Gardner badet naken. I dag er det ikke vann der, og arbeidere flikker og fikser på anlegget.



Her ligger fire av Hemingways hunder begravd. Han var veldig glad i sine hunder og katter. Bak er båten Pilar, som han også var svært glad i.



Vakta ved det tomme bassenget ville ta bilde av meg. Det fikk hun og en CuC som takk. Jeg skal ikke hoppe ut i.



Nedenfor eiendommen er det en liten kafe og noen få boder hvor man kan kjøpe seg noen souvenirer. Jeg kjøpte noen kort og bokmerker med bilder av Hemingway, Fidel Castro, Che Guevara og eiendommen på. Her koser medblogger Randi seg sammen med andre fra følget.


Jeg har skrevet om boka Hemingways Cuba HER
Andre innlegg fra Cuba:
Cuba 3: Vandring i Vinales
Cuba 2: Havana

Det vil komme mer bilder fra Cubaturen etterhvert, følg gjerne med videre!



14 kommentarer:

  1. Så flott, Anita - og det var en flott tur også. (Jeg har bare redigert ferdig bildene fra første dagen av reisen, så det blir lenge til jeg kan blogge om rund-turen)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi.:) Jeg la inn bildene i går kveld, og skal redigere når jeg skal blogge. Blir en del som skal slettes, altså. Var uheldig med innstillingene på en del av bildene.. Liker ikke at det går for lang tid før jeg blogger. Spent på dine innlegg når de kommer. Flickrbildene dine er fine.:)

      Slett
  2. Litterære fotturer både i midten og på Cuba.
    (Håper du har gode sko). Syntes nesten det var creepy og se inn i bildene du tok inn i huset til Ernest, som om tiden stod stille og - mannen bare var på badet. Får en ustyrtelig trang til å gå inn og ta på ting = det er med god grunn man holder folk ute -).

    Meen, hva er det med maten på Cuba som er så dårlig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Trøndere vettu, evige vandrere, gangere, springere. Gode sko står det ikke på. Et must etter ryggplager som kom for noen år siden. Slutt på høye hæler og den slags pynt. (kun en meget sjelden gang i året, julebord og konfirmasjon og brullyp)

      Ja, du sier noe, det kan virke creepy, men var ikke det da vi var der. Men sola skinte og varmen slo, hadde det vært grått og surt og blæst hadde nok stemningen vært en annen. Lurer på om de slår for vindusskoddene da? Sannsynligvis..
      Og det så helt likedan ut som i filmen Hemingway og Gellhorn. De var nok der og filmet husscenene..

      Maten: Har bare hørt at man ikke kan vente seg noe spesielt god mat der, lite krydder etc (ikke som i Mexico akkurat) , og det kan ha med lite mat å gjøre, ingen kultur som er dyrket frem ift restaurantmat etc. Når folk får fastlønn samme hva de gjør omtrent inspirerer det kanskje ikke til utvikling i matveien? Eller de har bare ikke satset på det..

      Vi i Norge/Vest-Europa har jo blitt temmelig kresne og særdeles opptatt av mat sånn jevnt over, og krever mye..

      Men velbevares, der vi spiste lokalt på små restauranter eller hos private var det bra. Enkelt, men med gode råvarer som de kan tilberede ordentlig, så blir det godt uansett. Og får man salt ut av hullene i saltbøssa hjelper det også;)

      Vi var imidlertid på et meget bar allinclusivehotell de siste to dagene. Det var delvis Canada-eid, og tydelig at de satset på kvalitet og service. Det var nok et dyrt hotell, som vi fikk fordi vi ikke fikk være i Havana de siste dagene som egentlig var planen. (Stones og Obama ødela for oss, men vi fikk et godt alternativ så skal vel egentlig ikke klage)

      Men vi opplevde også temmelig intetsigende vomfyll noen plasser, der det var stort, laget for turister..

      Jeg vil ikke si at maten jevnt over var dårlig, men varierende, men det er den jaggu andre steder også, men noe feinsmeckerland er det nok ikke. Man drar ikke til Cuba pga maten. Drinker er det derimot gode på.;)
      Jeg har aldri smakt så god Pina Colada som der, ingen bedre Mojitos heller.. De bruker litt mindre sukker, jevnt over, så det blir mer frisk smak, mindre søtt.

      Slett
  3. Nå fikk jeg enda mer lyst til å dra til Cuba. Takk for flotte bilder og regner med at det kommer fler. Hvilket reiseselskap dro dre med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Takk for fine ord.. Ja, det kommer mer etterhvert.:) Vi reiste med Olivenreiser. Veldig fornøyd med dem.

      Slett
  4. Så kjekt at du deler med oss. Jeg har ikke vært utenfor Europa enda, men har hørt fra flere at Cuba er vel verdt turen. Ser frem til fortsettelsen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig Tine.:) Ja, Cuba er verdt turen såfremt man er interessert i å besøke et veldig annerledes land med en interessant historie, styreform etc.. Fine strender er det også mange av, men det er det jo flere steder i Karibien. Artig at du ser frem til flere innlegg.. Noe mer blir det nok, det er i alle fall planen.:)

      Slett
  5. Artig og interessant. Fine bilete.
    Eg er sjølv ikkje så glad i å reise, men eg likar å lese slike personlege reiseskildringar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Berit.:)
      Sjelden jeg høre rom folk som ikke er spesielt glad i å reise-- men det er jo flott at du liker å lese om det.:)

      Slett
  6. Cuba er virkelig et sted jeg gjerne reiser til. Tusen takk for titten, ser frem i mot mer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt verdt et besøk.:) Hyggelig at du likte og mer skal komme, i helga håper jeg.:)

      Slett
  7. Jeg synes maten var overraskende god jeg, Anita - ikke ble jeg "magesyk" heller. Alt var over alle forventninger, synes jeg. (Det blir nok noe blogging med meg også senere, men foreløpig er det redigering av langt over tusen bilder - har bare kommet til dag 5 foreløpig.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen måltider var det... Heldig du som ikke ble magesyk, noen av oss ble jo det på slutten.
      Ser frem til blogginnlegg fra deg også. men tng tar tid, selv har jeg jo bare rukket dette ene, samt ikke redigert noe særlig.. har ikke hatt særlig overskudd til det heller etter at jeg kom hjem.. men der blir.:)

      Slett