søndag 1. mai 2016

Oppsummering april -16

I april har jeg ikke lest så mange bøker som vanlig. Kanskje fordi jeg har begynt i ny jobb som har tatt en del energi, noe som har gjort at jeg ikke har orket å lese så mye om kveldene. Men jeg har også lest to ganske tykke bøker, så sideantallet totalt sett er nok ganske bra. Har også fått med meg noen kulturelle aktiviteter og en Oslotur. Og mine to sønner har hatt bursdag.
Her er oppsummeringen:


Fra Kriminell vandring i Trondheim tidlig i april. Et artig arrangement med tre forfattere og en skuespiller. Her utenfor Vestfronten på Nidarosdomen. (foto: Anita Ness)

Har lest:

1. Fordi overlevelse ikke er nok av Emily St.John Mandel: USA, Canada, dystopi, leseeks, 377s
2. Livet av Keith Richards: Selvbiografi, lesesirkel, frahylla, fått/lånt av datter, England, USA,  Frankrike, Jamaica, Sveits mm. , rock, 510 s
3. M Train av Patti Smith: Selvbiografisk, USA, England, Marokko, Tyskland, Japan, Sveits, leseeks, 242 s
4. Menn uten kvinner av Haruki Murakami: Japan, noveller, leseeks, 267s
5. Hør vinden synge, Flipperspill, 1973 av Haruki Murakami: Japan, kortromaner, 277 s, leseeks
6. Frihet av Jonathan Frantzen: USA, Argentina, bokfrahylla, 576 s, 1001-bok, lesesirkel

SUM: 6 bøker

0 Krim (what? )
1 biografi (Moshonistas lesesirkel)
3 hyllebøker (bra!)
1 novellesamling
1 1001-bok; Frihet av Jonathan Frantzen
4 leseeks, 2 fått av andre
Land besøkt: USA (4), Japan (3), England (2),  Sveits (2), Canada, Frankrike, Jamaica,  Argentina Marokko, Tyskland

Alle bøkene har vært gode, interessante på hvert sitt vis.  Men det som toppet var nok Haruki Murakamis Menn uten kvinner. Jeg ble så bergtatt og så glad for igjen å lese Murakami (at jeg lurer på om jeg virkelig hadde glemt hvor god han er) så jeg leste han to kortromaner etter dette, og kjøpte meg to nye bøker av ham da jeg var i Oslo. Mer Murakami, mer.. Jeg må også få lest Patti Smiths Just Kids. I mai? Og så har jeg heldigvis noe krim liggende, som skal til pers i mai.

Jeg har ikke rukket å lese aprilboka til Lines lesesirkel; Nadime Gordimers Julis folk, samt samlesing til Bokbloggerprisen; Slipp hold av Heidi Sævared, så de må jeg også komme etter med i mai. Å ha mange lesesirkelbøker på en måned blir i meste laget, kjenner jeg. Jeg rakk to. Man skal jo lese annet også.




Litterære arrangement:
Kriminell vandring i Trondheim 5.april

Reiseinnlegg:
Cuba 1: I Hemingways fotspor

Film basert på bok:
Pyromanen - basert på Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll



Jeg ble ferdig med Frihet i kveld. All over en god bok. Omtale kommer. Nå skal jeg lese mer Murakami.


Jeg ønsker dere alle en fin 1.mai, og en god lesemåned. Kom mai du skjønne milde..:)


17 kommentarer:

  1. Gratulerer med dagen!
    En travel april? jeg kjenner meg igjen. Morsomt at du også reagerer på at du ikke har lest krim denne måneden, der er vi helt på linje (igjen...) Kjekt at du har fått gjort noe kulturelt, der glippet jeg denne måneden, fytti grisen hvor fort tiden går. Lykke til med Slipp hold i mai, gleder meg til å se hva du synes :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i lige så! Jeg synes det er flott at dagen feires, og føler jeg skulle deltatt i markeringen, men jeg orker rett og slett ikke det i dag. Men jeg synes det er viktig..:)
      Ja, er det ikke rart at vi ikke har lest en enste krim, du.. Har fanget, De fem årstider, Vikingearven, Den femte dykkeren, I løse luften - liggende her av de nye. Så jeg må lure inn noe krim snart, men først Murakami.
      Takk , Slipp hold er jeg litt spent på, må få lest den i løpet av uka, tenker jeg, så den kan leveres tilbake til bib. Nn fin mai til deg også..:)

      Slett
  2. Jeg får alltid lyst til å flytte tilbake til midten når jeg leser actionpostene dine fra Trøndelagen. Ikke rart at du ikke får lest når du farter så mye, (sa hun og bekjempet desperasjonen over å ikke få lest selv uten reising.) Mest av alt er jeg nå svært spent på hva du synes om Franzen. Freedom er en av min alltime favoritter (men det var på lydbok, eminent lest -).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, Midten har så mye å byde på.:)
      Men så mye farting har det vel ikke vært, bare en tur til Oslo, og du var vel også der og løp leste jeg?
      Jeg liket Frihet, man var litt skeptisk i starten , men det tok seg opp. Stort sett fengende , god, skarp, interessant, om enn noen få perioder som gikk litt tråere (særlig da Walther holdt på med de forretningsgreiene sine, og Joey også forsåvidt-- Men alt det relasjonelle var glimrende. Må få skrevet noen få ord snart)

      Slett
  3. Den eneste jeg har lest er Fordi overlevelse ikke er nok. Ser ut som du har gjort mye i april. Både fartert rundt og lest:) Her er ingen måneder travle, dessverre. Kalenderen er helt tom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skjer da noe støtt og stadig, men det var da bare ei helg i Oslo, og da får man jo lest litt på fly og flyplass i det minste. Skjønner det er kjedelig at kalenderen er tom, Ina. Ha det best mulig i mai.:)

      Slett
  4. Gratulerer med dagen og med ny jobb! I blant krever livet annet av oss enn at vi kan sitte med nesen ned i en bok, og du har fått gjort mye annet ser det ut som. Den kriminelle vandringen var sikkert kjekt å få med seg. Av "dine" bøker har jeg kun lest "Menn uten kvinner" men et par av de andre ligger her på vent.

    Når det gjelder "Slipp, hold" boken så hopper jeg galant over den uansett hvor godt andre liker den, jeg kan tåle å lese mye rart men akkurat den er for mye selv for meg.

    Ha en fin lesemåned i mai, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe. Ja, livet går sin gang uansett det, og når det blir for travelt lengter jeg til dager jeg bare kan sose og lese. Spent på hvordan du liker Menn uten kvinner og Murkamistilen som sådan.:)
      Spent på Slipp hold. Blir det for disgusting med de suspension-greiene skummer jeg bare fort over. Men jeg tror det er eklere å se det på film enn å lese om det.
      Takk i like så Beathe.:)

      Slett
    2. Den er sikkert ikke så spesiell som jeg vil ha det til selv med det suspension-greiene, for det ville på en måte vært rart om en så spesiell bok kom så langt opp på BBP listen...med et så spesielt tema tenker jeg da, det må jo være andre ting med boken så gjør den så populær blant bloggere. Det blir spennende å se hva du syntes om den. Murakami likte jeg, og jeg hadde visst tre bøker til av forfatteren liggende så jeg er snart klar for mer fra den kanten.

      Slett
    3. Mulig du har et poeng der, men siden jeg selv enda ikke har lest boka, så aner jeg ikke. Skal lese en krim først nå, så blir det Slipp Hold. Gled deg til feler Murakamibøker. Selv leste jeg ut "Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping" i dag, veldig fin den også, selv om det er en memoarbok om løping og skriving..

      Slett
  5. Flott oppsummering dette. I forhold til alt du holder på med har du lest mye. Og jeg som ikke har lest mer enn en halv bok av Murakami! Vet ikke om jeg skal prøve meg igjen. Høres ut som et "must". Ha en fin maidag og en fin mai måned! Skal til Trondheim i morgen, operere øye for grå stær, treffe venner, familie og prøve å få med en film. (To dager!)

    SvarSlett
  6. Åslaug: Takk skal du ha. Murakami er fantastisk. Jeg har lest "Det jeg snakker om når jeg snakker om løping " av ham i dag.. Kjempebra! Han skriver så lett. Men jeg tro at man enten liker eller ikke liker Murakami, han er spesiell på mange måter. Lykke til med operasjon, og kos deg med familien på bytur.:)

    SvarSlett
  7. Å begynne i ny jobb krever energi, det vet jeg alt om. Har vært der jeg er nå i 2 1/2 år, og trives rimelig greit. Men det første året var ikke mye å skryte av. Men det skjer stadige endringer, og plutselig er det en reorganisering igjen. Murakamis bok står jeg fortsatt i kø for å lese på biblioteket. I kveld skal jeg se på Robinson; begynner jeg først å se på noe på TV, så henger jeg med det. Men det er mye langtekkelig innimellom, da sitter jeg ofte å leser innimellom. Også i reklamepausene. Artig å se bilde av Nidarosdomen, ikke lenge siden jeg var der selv. Denne måneden er det et jobbseminar i Bergen. Men kun en overnatting. Dersom det ikke blir streik og lager surr i planene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør det. Jeg har også vært gjennom utallige omorganiseringer i de siste årene. For mange og flere av dem skjønner jeg ikke hensikten med, da blir det unødvendig slitsomt. Ting får ikke satt seg i organisasjon før det skal omorganiseres på nytt. Men nok om det. Godt man har en hobby som litteratur og bokblogging som gir påfyll og andre tanker.:) Murakamis bok er fin, jeg elsker jo Murakami. Ser i grunn svært lite TV, men noe blir det nå og da.. Ha en fin mai Tone.:)

      Slett
  8. Eg må få lest den Murakamiboka, skjønnar eg. Eg var ikkje særleg nøgd med den forrige, den med han fargeløse.. men eg elska Kafka på stranden og 1Q84 så..
    M Train har eg også tenkt å få med meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefales! Jeg likte også han fargeløse, ja, faktisk har jeg likt alt jeg har lest av Murakami, bortsett fra Flipperspill, 1973, som ikke fenget så mye, men den var nå artig å lese likevel.

      Slett
  9. En stund siden jeg har tittet innom bloggen din. Har hatt mye data trøbbel og må vel få kjøpt meg en ny. Jeg har ikke lest noen av disse, men har lest en bok av Murakami. Er fristet til å lese flere da både du og andre roser bøkene.

    SvarSlett