lørdag 16. juli 2016

1001-books: En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie (Lines lesesirkel juli. Tema: Afrika)

Tema i Lines 1001-books lesesirkel i juli er Afrika. Etter å ha vurdert flere alternativer som J.M. Coetzee (Vanære), Doris Lessing (gjenlesing),  Nadine Gordimer (Burgers datter) og En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie som de mest aktuelle, endte jeg opp med sistnevnte. Grunnen var at jeg hadde mer lyst til å lese om Nigeria, som jeg ikke vet så mye om, enn Sør-Afrika som jeg har lest mye fra/om. Jeg har også hørt mye bra om En halv gul sol. Det var heldigvis et godt valg, selv om boka var på 500 sider.


I en halv gul sol blir vi kjent med tvillingsøstrene Olanna og Kainene som kommer fra en bedrestilt familie i Nigeria. Jentene er velutdannet fra England og er nå tilbake i Nigeria. De er veldig ulike. Olanna er vakker, varm og vennlig. Kainene er innesluttet, skarp, hard og veldig karrierebevisst. Hun kaller seg selv den stygge søsteren.
Olanna flytter sammen med sitt livs kjærlighet, den politisk orienterte og engasjerte Odenigbo, mens Kainene innleder et forhold til engelskmannen Richard.
Hjemme hos Odenigbo møtes andre intellektuelle og kunstnere for å drikke og diskutere eller lytte til musikk. Dette tar gradvis slutt dess mer den vanskelige situasjonen i Nigeria tilspisser seg.
Historien fortelles gjennom Oleanna, Richard og Odenigbos og Oleannas tjener Ugwu.

Historien foregår vekselvis tidlig og sent på 60-tallet. Sent på 60-tallet er Biafrakrigen i gang (1967-1970). Odenigbo og Oleanna tilhører igboene som kjemper for et fritt og selvstendig Biafra. England støtter Nigeria som kjemper for å bevare herredømme over et samlet Nigeria. Biafra er rikt på naturressurser, hvor olje er helt sentral, og dette er selvsagt essensielt for kolonimakten England.

Adichie har skrevet et vakker kjærlighetshistorie med to par i hovedrollen, samt den kjærligheten de føler for hverandre. Bånd trues og splittes under den vonde krigen. Vi får et godt innblikk i livet både for de fattige og de rike i landet og motsetningene. Natur og miljø er skildret så du lukter det, som du er der. Kjærligheten og forholdet mellom menneskene er klisjefritt beskrevet på en var og nydelig måte.
Krigen er like sanselig beskrevet, det er så grusomt at jeg måtte lese porsjonsvis. Biafrabarn i flykningeleire med oppblåste mager pga sult og feilernæring, jenter som voldtas av fiendens soldater, hoder som kappes av granater, barn og voksne som i mangel på nok mat spiser grillede firfisler og stekte rotter. Det er dette som sitter sterkest igjen.

Afrika har vært preget av mange kriger og mye hungersnød. Da jeg gikk på skolen (både ungdomsskolen, videregående og på folkehøgskole på 70-tallet) jobbet jeg med flere prosjekter om Afrika, blant annet Zimbabwe og Sør- Afrika. Jeg innbiller meg at det var mye mer fokus på det som skjedde i Afrika da. I dag har Midt-Østen og terror i Europa tatt mye av oppmerksomheten. Men det er jo krig i Afrika stadig vekk.  Denne boka gir et innblikk i en av de grusomme krigene som har funnet sted der, samtidig som det gir et innblikk i det vakre Afrika, det som er uten krig og hungersnød.

Boka er forholdsvis lettlest, men den er innholdsrik og det er ikke verdt å haste gjennom denne. Selv brukte jeg over en uke, men det handler også om at jeg ikke har hatt tid til å lese så mye, samt strevd en del med konsentrasjonen i det siste. Dette var en bok jeg likte å lese, hele veien, og jeg ble aldri utålmodig, for å bli ferdig, som jeg noen ganger kan bli, over å tenke på neste bok jeg skal lese. Det er et veldig godt tegn på en god bok.

En halv gul sol er en utrolig god roman, som jeg gjerne anbefaler videre.


Les gjerne denne kommentaren i Dagbladet om Biafra som en vekker for Norge. Den brente seg inn i vår bevissthet, står det blant annet. Jeg selv husker godt Biafra, og bildene av barna.  Norge bidro med mye humanitær hjelp. Leger uten grenser ble opprettet i kjølvannet av denne krigen.

Andre som har blogget om boka:
Pias kulturkrok, Rose-Marie

Hvis andre har blogget om boka, legg gjerne link i kommentarfeltet.

Anmeldelser:
Dagbladet, NRK

Les om flere 1001-bøker fra Afrika i Lines lesesirkel HER



foto: literaryhouseroadhouse.com


Chimamanda Ngozi Adichie: En halv gul sol, 501 s
Gyldendal 2007 (min utgave pocket 2.utgave 2013)
Kilde: Kjøpt



20 kommentarer:

  1. Ja, dette var en vakker bok! Det var fascinerende hvordan forfatteren klarte å skildre både krig og nød, og likevel skape en vakker historie. Selv om det er en stund siden jeg leste den, så sitter den i meg enda (det er ikke mange bøker som gjør det!) Og så er jeg så lei meg for at jeg har lest denne allerede, for jeg har så lyst til å delta med denne i Lines lesesirkel ...
    Flott omtale og ha en glad dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner at denne sitter i, det tror jeg at den vil gjøre hos meg også. Den er bare så inderlig godt skrevet og skildret.
      Tak for rosende ord og ha en en fin drømmenatt.:)

      Slett
  2. Fin omtale - hun er en god forfatter. Denne har jeg ikke lest, men et par, tre andre bøker av henne. Blant annet Americanah

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi. Dette er min første bok av henne, men jeg skal ta en titt på de to andre jeg vet om , som er på norsk. Rød Hibiskus og Americanah.

      Slett
  3. Nydelig nydelig bok. En av favorittene mine fra studiet. Fikk gjenoppleve boka igjen i omtalen din, for det skal du ha takk. Anbefaler sterkt å høre Adichie's "The Danger of a Single Story" som ligger på youtube. For ei dame! For et budskap. Hun er rett og slett fantastisk:

    https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. :) Så bra du fikk en liten gjenopplevelse, og takk for tipset om video.:)

      Slett
  4. Ja, dette er en nydelig bok! Godt skrevet om den :)

    SvarSlett
  5. Kjempefin omtale Anita, og det på selveste bursdagen din, gratulerer masse med dagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Tine.:) Den ble skrevet i går kveld, da.:)

      Slett
  6. Har aldri lest den, men virker som du koste deg med denne:)
    Tror du at det kan være en bok for meg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjorde jeg, tross all gru fra krigen.
      Om dette er en bok for deg, vet jeg ikke. Du må nesten prøve. Den er ganske tøff, men også vakker. Krig, kjærlighet, Afrika på godt og vondt, realisme og overtro, klasseskille, kontraster, veldig godt skrevet. (ingen "dameroman") Jeg slutter aldri å forundre meg over hva som bor i folk og kommer fram under kriger.. så mye grusomt. Har fått flere priser. :)

      Slett
    2. Ok:) Jeg klarer bøker med tøft innhold så det tror jeg går bra. Så jeg får bestille den og få lest den i neste måned. Dette er sjanger som jeg ikke har lest altfor mye av, bare litt, så jeg mmå få se å få lest den, og takk for at du nevnte at det ikke er en dameroman. Jeg var litt redd for det. Leser dameromaner selv en gang i blant. Det er bare ikke favorittsjangeren:)

      Slett
    3. Vet du ikke liker det. Coveret og tittel kan muligens gi en slikt inntrykk, men Tittelen "En halv gul sol" sikter til Biafras flagg- som har en halv gul sol i seg.
      Afrika er et spennende kontinent, å lese bøker derfra gir ofte mye, synes jeg.
      Lykke til. håper du liker boka.:)

      Slett
  7. En bok som gjør et sterkt inntrykk dette. Likte spesielt godt å følge stemmen til Ugwu, Odenigbo's boy, og oppleve hendelser ut i fra hans perspektiv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. Ikke sant. En bok man ikke glemmer så lett. Enig i at d var spennende å følge Ugwu.

      Slett
  8. Flott innlegg om boken! Jeg skjønner at jeg har gått glipp av noe her, og skal få lest boken ved neste korsvei. Enig med Marianne over her - Adichie er rett og slett fantastisk! Førsteinntrykket mitt av henne fikk jeg da Toril Moi i et intervju spurte henne om hvilket forhold hun som kvinne hadde til makt, og hun svarte som om hun var en afrikansk prinsesse hevet over problemstillingen. Jeg kan tenke meg at hun skriver bøker med samme autoritet og selvsikkerhet:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Håper du liker denne når du får tid til å lese den:) Jeg skal definitivt lese flere av bøkene hennes.:)

      Slett
  9. Åh! Denne boka bare elsker jeg! Visste du forresten at den er filmatisert?

    http://rosemariechr.blogspot.no/2016/01/a-half-of-yellow-sun-regissr-biyi.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var veldig fint.. Kan ikke huske å ha hørt om filmatisert, takk for tipset. Må se den filmen.:)

      Slett