mandag 18. juli 2016

Adresse Alberta av Victoria Bø

Victoria Bø har i sin nye roman lagt handlingen til Canada, Alberta. Jeg leste hennes forrige roman; Teresa Birnas bortgang, med handling fra Tjekkia, Praha, også den handlet om familierelasjoner og tap. Jeg likte den godt, og det samme gjorde jeg når det gjelder denne boka.


I Adresse Alberta møter vi nylig fraseparerte Jenni, som bor på eksmannens gård Land i Alberta. Mannen Carl tok tenåringssønnen Thomas med seg til Arizona mens Jenni skal pakke, rydde og ut og finne jobb og nytt sted å bo. Hun forsøker også hardt å finne ut av livet sitt, hvilke retning hun skal ta, hvor hun står hen i seg selv etter et langt ekteskap. Hun har fått seg en sesongjobb som folketeller, og gjennom den treffer hun en britisk gammel dame, Summer, som bor i et hus med masse skrot, og en dag reddet hun damen fra å dø i sitt eget hus. Den unge journalistspiren Siren fra Oslo, banker en dag på døra til Jenni og vil intervjue henne om heltedåden. Siren har også sitt å slite med, noe vi får innblikk i gjennom deres vennskap som utvikler seg.

Romanen er av det stillferdige slaget, men har både en litt besk humor og en melankolsk og sår undertone. Bø er dyktig til å skildre stemninger, relasjoner og miljø. Selv om boka er stillferdig har den et slags driv som gjør at jeg leser boka på et par dager. Hun skriver lett, men ikke overfladisk. Jenni gjør seg mange refleksjoner, hvordan hun sliter, men sakte ser håp for livet sitt er godt skildret.

Ps. Den fine papegøyen er med i boka.

Dette er en den tredje norske romanen jeg leser fra Canada på et år (i fjor kom Ulveøya av Lajla Rolvstad og Lev vel, alle av Hilde K. Kvalvaag. ) Man skulle tro at det gikk en liten Canadafarsott over landet. Men i motsetning til hovedpersonene i de andres to bøker har Jenni bodd lenge i Canada. Noe til felles har disse bøkene, og det er å finne ut av seg selv og finne en ny begynnelse og retning i livet.

Jeg har en tendens til å falle litt ut i drømmer og tanker når jeg leser bøker fra andre land . Så også her. Jeg begynte å tenke på at jeg snart må ta meg meg mora mi og reise til Canada for å besøke min tante som bor i Vancouver. Ja, jeg må gjøre det for det er for sent.

Andre som har blogget om Adresse Alberta:
Tine, Rose-Marie, Groskro, Beathe, Medbokogpalett

Min omtale av Teresa Birnas bortgang finner du HER

Forfatterens hjemmeside HER


Foto: victoriabo.no



Victoria Bø: Adresse Alberta, 300 s
Vigmostad og Bjørke 2016
Kilde: Anmeldereksemplar


14 kommentarer:

  1. Takk for link. Enig med deg i omtalen av boka. Og så må du gjøre alvor av Canada-planene dine, du som reiser så mye - og til spennende steder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Ja, jeg skal ta en prat med morsan om å spare til Canadatur neste år.:) Håper vi får det til.:)

      Slett
  2. Reis til Canada! Vancouver og hele British Columbia er utrolig flott. Vi har et krypinn i BC og elsker det!! Jeg syns likevel Alberta er den aller fineste "staten" i Canada. Banff National Park er nok den nydeligste parken jeg noen gang har vært i. Vancouver er en smeltedigel av nasjonaliteter, som hele BC. Nesten overtatt av asiater etterhvert. Utrolig boom i Van!
    Fin omtale av Adresse Alberta. Den boka likte jeg også veldig godt. Har glemt å skrive omtale om den, men skrev følgende på GoodReads: "Hva kan jeg si - i mangel av et bedre ord, denne boka var koselig! Stjerner basert på trivselsfaktoren mellom meg og boksidene." :-) Ta med mamsen på tur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det høres fristende ut. Håper å få det til.:) Jeg har fettere der som forhåpentligvis kan guide oss litt rundt.:)
      Takk, Så du har skrevet på goodreads. Men stjernene så jeg ikke.? Jeg skriver sjelden på goodreads, men jeg legger igjen stjernedryss.:)

      Slett
    2. Ups.. en av de få jeg har glemt å kaste stjerner over. Jeg vet jeg tenkte på den som en 4er for leseopplevelsen. Må inn og oppdatere på GR. Syns igrunnen det er vanskelig med stjerner/terninger. Derfor har jeg sluttet med dem i omtalene. Hadde i bloggens spede ungdom, men ble så usikker på om jeg skulle kaste stjerner på språk, plott, leseopplevelse/-glede/-trivselsfaktor eller hva, så jeg kuttet det ut..

      Slett
    3. Ok. Jeg synes også det er vanskelig med terningkast og stjernedryss. Så det blir som regel en kombinasjon av leseopplevelse og det jeg vurderer som litterær kvalitet. Det skal noe til før jeg gir en sekser på Bokelskere, da må det ha noe ekstra, men en bok kan godt få fem hvis det gir meg en veldig god leseopplevelse. Men på bloggen bruker jeg det ikke.
      Tenker ofte i ettertid at jeg har gitt for god score på bokelskere på en del bøker, men slik er det vel..
      Goodreads er enda vanskeligere da det bare er fem stjerner, så da blir det 5 til 5-5-/4+, 4 til 4-3+, 3 til 3-2 etc.. sånn ca.

      Slett
  3. Denne høres fin ut, takk for godt tips. Ja ta med mor på tur. Jeg og mor hadde store drømmer og planer om tur, men plutselig en dag var det for seint og hun døde. Slik er nå livet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig.:) Ja må satse på å får til en tur med mor.:)
      Trist at dere ikke rakk det, men det er nå livet, som du sier..

      Slett
  4. Virker som en fin bok, Anita! Ha en fortsatt god sommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, takk skal du ha . Oppdaget ikke kommentaren før nå, var vel på reise. God høst Birthe.:)

      Slett
  5. Plutselig en dag skal jeg lese denne! Jeg regner fortsatt med at det kommer dager med leselyst og få andre gjøremål- DA skjønner du! Da skal jeg lese både det ene og det andre, tenker jeg, og frykter at manglende leselyst kan bli avløst av lesesperre.. Den som lever får se ;o)
    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, denne så jeg ikke før nå, må ha vært bortreist.
      Har du rukket å lese den nå?
      God høst får jeg si.:)

      Slett
  6. Svar
    1. Ja, hun har en fin og stemingsfull, litt rolig stil. Bare hyggelig.:)

      Slett