onsdag 20. juli 2016

Sommerbøker som skal leses i ferien og ut august

Herre - jeg har tatt frem mine prioriterte feriebøker, samt to lesesirkelbøker til august, og bunken er sikkert dobbelt så stor som jeg greier å lese på de ukene. MEN- jeg skal jo ha noen bøker å skifte med hvis jeg ikke har lyst til å følge planen. Ferie er ferie, og det skal være mest lystlesing, tross alt. Og jeg rekker det jeg rekker.



Jeg går ut i ferie fredag og neste uke drar jeg til Lofoten og besøker dattra mi, samboeren og hunden deres Ollie. Der blir jeg ei uke, mens den yngste sønnen min passer huset og den skumle katta.

I Lofoten blir det nok en del turer og sosialt, men vi er alle glad i å lese, så noe blir det vel lest. Dit tar jeg med meg:

- Elena Ferrante 3, Dei som flyktar og dei som blir 
- John Harts Syndenes forlatelse (har aldri lest Hart før, men har hørt han skal være bra)
- Jan Ragnar Nymoens Vikingearven 
- Niels Chr. Geelmuyden: Sannheten på bordet (den har jeg lånt av dem, har lest litt i den)
- David Perlmutter: Sunn tarm, klart hode, (den har jeg lest en del i, men sakl lese den ut så de får låne den)

Deretter blir jeg hjemme noen dager  og kanskje drar jeg en tur på Frøyafestivalen og besøker venner og den eldste sønnen min der ute. Da blir det ikke mye lesing. Hjemme blir det nok tid til noe lesing selv om jeg også skal på noen konserter med venninne og ellers ta det som det kommer. Vi får se, jeg lar det foreløbig stå litt åpent.

I august skal jeg også en uke til Kreta . Der satser jeg på gode late dager, med noen turer og sightseeing, samt mye lesing. Med i kofferten skal i alle fall:

- Kate Mortons siste; Huset ved innsjøen
- Mats Strandberg: Fergen
- Fioly Bocca: Piken fra Piemonte (den har vært med på flere reiser, men har enda forblitt ulest, tynn som den dog er)

Det er kjekt med bøker man kan legge igjen når man reiser, så kanskje jeg tar med pocketbøkene Tusen strålende soler, Løvekvinnen og Skjebne og raseri. (men hva jeg ender opp med, kan selvsagt forandre seg, da det enda er en stund til) Og Katherine Webbs Det du ikke ser, har jeg lenge tenkt å lese. Jeg tror det er en fin feriebok.

Lesesirkel august:
*Biografilesesirkelen; Just Kids av Patti Smith (hun kan brukes til alt, som Moshonista sier, og jeg har hatt boka liggende i flere år, engelsk versjon, signert). Dessuten skal jeg på intimkonsert med Patti Smith i Vår Frues kirke i Trondheim 4. august, så det passer bra.  Boka fikk jeg signert sist hun var i Trondheim og hadde konsert under Olavsfestdagene.

* 1001-books Lines lesesirkel august: Tema: Les en bok av Margaret Atwood. Jeg har valgt Alias Grace.

De andre bøkene leser jeg som det faller seg inn.

Torkild Damhaugs kritikerrroste krim En femte årstid, skal jeg begynne på i kveld. Den har jeg spart på, siden den er litt tykk. Jeg har likt alt det jeg har lest av Damhaug før, så denne ser jeg fram til. Har en del lesetid i helga mellom pakking etc, så jeg satser på å bli ferdig med denne før jeg drar til Lofoten.

Hva har du lest/skal lese i sommer?
Er det noen av disse bøkene du anbefaler spesielt? Eller fraråder som bortkastet tid for den sags skyld?

Da ønsker jeg deg fortsatt en riktig god sommer, med mange gode bøker og leselyst, ferie or not.: :)



Dattra og samboeren i Lofoten, bildet er fra i fjor sommer. Gleder meg veldig til å besøke dem igjen.:)




På Hellasferien min i fjor sommer var dette den beste boka jeg leste, ja, faktisk i hele ferien, kanskje  den beste thrilleren i 2015. Har jeg noe i bunken som kan overgå Jeg er Pilegrim, mon tro?




18 kommentarer:

  1. Det er litt av en stabel med bøker du skal lese. Er spent på om du liker Vikingarven. Det er en tidligere kollega som har skrevet den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå rekker jeg som sagt mer enn halvparten inne august, hvis jeg dekker det en gang- men leses skal bøkene uansett, samme hvor lang tid det tar. Og på feire synes jeg det er kjekt å ha noe å bytte mellom alt etter hvilken leseform jeg er i. Spent på Vinkingearven jeg også.:)

      Slett
  2. Det var jammen en imponerende samling sommerlesing! Er ikke mange av bøkene jeg har lest, men er et godt stykke på vei med John Harts bok som jeg har likt hittil. "Tusen strålende soler" gjorde veldig inntrykk på meg, den er absolutt å anbefale. Likte de første bøkene til Kate Morton godt, men har ikke lest de siste to, så spennende å høre hva du synes om den siste.

    Kos deg masse med ferie og gode lesedager! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har bare hørt bra om Tusen strålende soler, så den tenker jeg at jeg må lese snart. Likte Hosseinis siste bok; den med Fjellene. Godt å høre at Hart lover bra.:) Jeg har kun lest en roman av Morton før; Den glemte hagen, som jeg likte ganske godt. Huset ved innsjøen har handling fra Cornwall, det synes jeg er interessant. Tusen takk skal du ha.:)

      Slett
  3. Ambisiøst! - men eg skjønnar at du har eit avslappa forhold til kva som skal/bør lesast. Det er viktig å ha rikeleg å ta av, for ein veit aldri kva som passar på førehand.
    Det er kun Damhaug, Hosseini og Smith eg har lest av desse - og eg likte godt alle tre. Og Hart-boka er sikkert bra. God sommarferie og god tur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, alltid det, vet du. :) Så får man ellers ta det som det kommer, jeg vet jo jeg ikke rekker å lese halvparten engang..Men å ha noe å bytte mellom vet jeg av erfaring er viktig. :)
      Form og leseslyst endrer seg jo stadig som du er inne på..
      Godt du likte de tre.:)
      Leste ca 60 sider i Damhaugboka i dag før jeg dro på kveldsvakt, virker lovende..litt ekkel, men han skriver jo mer mot psykoligiske thriller, eller har en del elementer av det, selv om det er krim.
      Takk skal du ha Berit.:) (i dag har det vært 30 grader her )

      Slett
  4. Her har jeg lest "Løvekvinnen", "Dei som flyktar og dei som blir" og "Tusen strålende soler". Har likt alle sammen ;) Støtter forøvrig tanken om å ha litt å velge i, man vet jo aldri hva slags lesehumør man plutselig kan befinne seg i! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du likte alle de tre. :) Ja, å ha noe å velge i er viktig etter min erfaring. :)

      Slett
  5. Her var det lite kjente bøker for min del, men anbefaler selvfølgelig som du vet Alias Grace av Atwood. Og Outlander. Ikke lest, men sett på TV. O'lala for en casting til den serien der. Veldig bra.
    Ser du kommer til å få det travelt i ferien med all sosialiseringen i tillegg til bøkene. Jeg leser alltid mye mindre i ferien enn hva jeg tror på forhånd, så nå fyller jeg på Kindle og skal faktisk ikke ha en eneste papirbok med meg på tur! Det må være første gang. Men så er ikke ferien før 29.september, så jeg har litt tid på meg til å finne e-godbitene :)
    Såvidt 10% inn i The Blind Assassin til Atwood så har jeg lagt henne til side til august. Innså plutselig hun var lesesirkelkompatibel. Ellers skal jeg lese boka til en skolevenninne i biosirkelen for august. DET blir spennende :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vet jeg MArianne, og den står jo på absolutt leseplan! Har ønsket meg egen versjon av boka i Bursdagsgave, så jeg kan levere den meget godt brukte versjonen tilbake til bib.
      Outlander- ja intet å si på den castingen nei. slurp! jamie.
      Ferie kan bli travel ja men vi får nå ta dt som det kommer. Jeg rekker nå bare å lese det jeg rekker, så det så.. Og du har rett, det blir ofte mindre enn jeg tror også. Er jeg alene kan jeg rekke mer, selv om jeg er ute og reker en del..
      Blind Assassin, den håper jeg er bra, siden jeg kjøpte den på Fretex forleden. Veldig pent brukt.
      Din venninne? Hvem er det? Spent.

      Slett
  6. Har lest ferdig Vetle Lid Larssens bok, Hvordan elske en far og overleve. Den likte jeg veldig godt. Nå leser jeg på en anbefaling, Den trettende fortelling, av Diane Setterfield. God sommer med nesa av og til i ei god bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Begge de to bøkene likte jeg veldig godt.:)
      Takk, og ha en riktig god sommer du også Bjørg.:)

      Slett
  7. Det var litt av en haug med bøker. Jeg har lest noen av disse og Ann Enrigh har jeg liggende også. Litt for liten tid til lesing for tiden, jobber mot utstilling og da går det i lydbøker.
    Tequiladagbøkene er fantastisk, så langt. Han skriver fabelaktig og alle infoen han kommer med har endt med at jeg har vært på biblioteket og hentet meg mange bøker om både Lumholtz og Helge Ingstad + sett you tube filmer, spennende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, må ha noe å velge i, vet du.:)
      Nå er jeg godt i gang med Damhaugs En femte årstid, og den er grøsselig god.:) Måtte presse meg til å ta pause med å lage mat og se et par TV-program her. Togreise i Kongo. Fascinerende. Kveldsnytt.
      Så godt å høre at du liker Tequiladagbøkene. Litt av bok.:) Ah, må få høre om Lumholtz og Ingstads bøker etterhvert..

      Slett
  8. Elena ferrane og Løvekvinnen er vel de eneste av disse jeg har lest, til gjengjeld var begge bra! Så forresten et lite klipp fra filmen Løvekvinnen, og enda jeg var med som statist og sikkert bør heie fram filmen ved enhver anledning, ble jeg litt skuffet. Konklusjonen blir at du i hvertfall MÅ lese boka hvis du vurderer å se filmen. Så kan man heller se filmen etterpå og mene enten det ene eller det andre...
    God tur til Lofoten og Rundtomkring! Ferie er aldri feil ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint å høre.:) Jeg forventer av Ferrante at den bare skal stige i fengsling.:) Og at Løvekvinnen er bra, siden jeg har likt det andre jeg har lest av Fosnes Hansen veldig godt.:)
      Tusen takk.:) Ferie er godt, hatt lesedag i dag, det har regnet mye ute. Fint innevær.

      Slett
  9. Heldige deg som skal til Lofoten! Har jo skjønt at du er godt kjent, og satt stor pris på tips og samtale under mitt opphold i landsdelen. Skal si du har mange bøker med deg, men kjenner jeg "oss" rett, kommer du gjennom en god del. Jeg har bare to igjen av min haug, og 5 dager til jeg er hjemme, så det skal gå akkurat.
    Leser nå Huset ved innsjøen og den kan du glede deg til. John Hart har jeg lest alt av og har hans nyeste liggende klar hjemme, kanskje vi får "samlest" litt? Riktig god ferie Anita, gleder meg til å følge deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine.:) Jeg er jo i rute med at jeg fikk lest "En femte årstid " denne helga, men om det blir så mye lesing i Lofoten vet jeg ikke, men litt, kan lese på flyet osv.. Setter i gang meg "Tusen strålende soler" nå, da jeg må ha noe annet enn krim etter Damhaug. Redd mye blir flatt etter det.. Kanskje John Hart kan toppe, men tenker jeg venter litt med den, likevel. Ja, kanskje vi får samlest den...? Skal se film i kveld, på NRK, Meg eier ingen og Drageløperen. Har sett Drageløperen før, men er litt ekstra opptatt av Afganistan akkurat nå.
      Kommer nok igjennom en del totalt sett, halvparten kanskje.
      Gleder meg til begge de du nevner.:)
      Bare hyggelig med Lofottips.:) God tur hjemover.

      Slett