fredag 21. oktober 2016

Bokmøte med Aschehoug i Trondheim 19.10. Bokbad med Unni Lindell og Ketil Bjørnstad/ Bokbad med Ketil Bjørnstad og Anne Grosvold 20.10.

Det er litteraturfestival i Trondheim denne uka, men det har også vært to forlagsmøter. Tidligere i uka var jeg på Gyldendals møte, den 19.10 var jeg på Aschehoug sitt. De hadde med Ketil Bjørnstad og Unni Lindell som forfattere. Ketil Bjørnstad forlenget sitt opphold for å delta i bokbad på litteraturfestivalen med Anne Grosvold på Dokkhuset. Her kommet en liten rapport om begge begivenhetene.



Unni Lindell og Ketil Bjørnstad bokbades av salgsjef Kjersti Myre Lessum.




Kjedeansvarlig Asbjørg Engebø Rystad er den ene av de to forlagsrepresentantene som presenterer høstens bøker. Først får vi et titt på aktuell skjønnlitteratur.



Aschehoug har også i år lovende debutanter. Brødre av Erling F. Guldbrandsen er en roman de har store forventinger til. Boka har allerede fått gode kritikker, og den kan jeg tenke meg å lese.


 Aschehoug har tre bøker i sin katalog som har blitt nominert til Bokhandlerprisen 2016, noe de naturlig nok er kjempestolte av. Den ene boka er romanen Gaven av Ellen Vahr. Den er basert på historien om Anne Brannfjell, husmannsdatteren som ble Norges mest kjente kloke kone. Dette er Vahrs første roman.

Iben Aakerlie ble nominert for sin barnebok Lars er Lol. Hun er også debutant.  Ketil Bjørnstad ble nominert for Syttitallet. Gratulerer til dem alle.

T.h. over er bilde av romanen Hjertet er en ensom jeger. Det er en nyutgitt eldre roman, som skal være svært god. Den er kalt en blanding av Stoner og Drep ikke en sangfugl.


Min venn pingvinen virker som en skjønn liten roman, om en liten pingvin som ble funnet alene på en strand full av oljesøl, vekk fra flokken sin. Den ble tatt vare på av Tom Michell, som har skrevet historien. Michell var på reise i Argentina i 1975 og fant den lille pingvinen som han har skrevet om.
Denne boka fikk vi leseeksemplar av, og jeg ser frem til å lese den.

Kjedeansvarlig Siv Helen Kjelstrup-Andersen presenterte Min venn pingvinen.



 En annen bok som allerede har fått mye oppmerksomhet og gode anmeldelser er Ivo de Figueiredos familiefortelling En fremmed ved mitt bord. Dette er historien om hans far som var flyktning, om å være fremmed i et annet land.  Dette er også en bok jeg ser frem til å lese, og jeg har også sikret meg en billett til et bokbad med forfatteren i Trondheim i november.



Forlaget har kommet med en ny serie som kalles Sidespor. Dette er bøker som er på siden av bestselgerne og de bøker som folk flest plukker opp, bøker som lett kan havne i skyggen. Hundevakta er en roman om en gresk sjømann, som virker veldig interessant, faktisk. Noteres.



Lyrikk må også være med på et høstmøte, og her er noen av Aschehougs utvalgte.



Sigrid av Johanne Hildebrandt er den første boka i en serie på fire. Jeg har lest Frøya, Idun og Saga i Sagaen om Valhall tidligere, og de var aldeles nydelige. Så denne nye serien må jeg også ta en titt på.



Krim har Aschehoug en del av og de har mange gode forfattere i stallen sin, bla.a. Tom Egeland, og Øystein Wiik. Wiik er ute med Skorpionen, en ny bok om Tom Hartmann. Den har jeg liggende her, lånt fra biblioteket, så den må leses snart. Jeg har lest et par av de andre Hartmannbøkene og de er fornøyelige.



Jorunn Thørring er også en svært dyktig forfatter. Jeg har lest alle bøkene om Aslak Eira, men ingen om Orla Os. Den tredje krimromanen om Orla Os er nå ute, og den må jeg få med meg.



Jørgen Brekke har hatt stor suksess med sine voksenkrimromaner om Odd Singsaker og Nils Beyer. Han har nå også startet på en barn- og ungdomserie i sci-figenren. Det virker som en trend at flere etablerte krimforfattere også skriver spenningshistorier for barn og ungdom, nå også altså Jørgen Brekke.



Etter bokpresentasjonene ble det en kort pause for påfyll av drikke eller annet, før det ble bokbad med Unni Lindell og Ketil Bjørnstad. Salgssjef Kjersti Myre Lessum var en glimrende bokbader og det ble mye latter både på scenen og i salen.

Foruten å snakke om sine bøker og forfatterskapet sitt, snakket de også om det å ha angst og om sine katter Knut og Kaos. De er begge veldig morsomme, og det ble et fornøyelig bokbad.
Bjørnstad fikk også spørsmål om hvorfor han trodde at en bok som Syttitallet ble nominert til Bokhandelprisen, den er jo så tykk. Han var veldig takknemlig og glad for at han ble nominert og trodde det hadde noe med at så mange hadde opplevelser fra Syttitallet og det var mye historie fra den tiden som også er spennende for andre.  Det var Cubakrise og frykt for atombomben, noe som formet oppveksten til en hel generasjon.



Etterpå var det mulighet for signering. Her sitter forfatterne, og Isabella står bakerst i køen.



De flotte bøkene i uglenettet som vi var så heldige å få. Jeg gleder meg veldig til å lese dem alle sammen. Syttitallet har jeg hørt ca 180 sider av på lydbok, men det går for tregt, så jeg er veldig glad for å ha fått papirutgaven.






Beathe var på bokmøte i Bergen og har blogget om det her, og Tine her
-------
Oppdatert 27.10: Her er også Randis innlegg

Dagen etterpå, torsdag 20.oktober var Ketil Bjørnstad igjen å se i Dokkhuset i Trondheim, da i et bokbad med Anne Grosvold om Syttitallet.  Jeg kjøpte billett for en god tid tilbake, sammen med Randi og Pål.  Det var temmelig fullt i salen. Det var også satt inn et flygel som Bjørnstad var veldig fornøyd med. Han serverte musikalske godbiter mellom snakkingen. Både Grosvold og Bjørnstad er slagferdige og humoristiske og det ble også en fornøyelig kveld. Lysforholdene var vanskelige, da det var helt mørkt i salen, så bildene ble udugelige. Jeg legger heller inn en link til Randis blogg der hun har skrevet om arrangementet.
---

13 kommentarer:

  1. Så flott referat fra høstmørket, Anita - fine bilder også. Skal linke til deg når jeg har lagt inn mitt knappe referat - er nokså på etterskudd nå, det har vært så mange begivenheter i det siste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi.:) Ja, det har vært mye nå, så man får gjøre det man orker, og som best man kan. :)

      Slett
    2. Vi skal ikke overdrive hobbyen vår, Anita - det må være lystbetont, og det er det jo - prøver å skjerpe meg ved å konsentrere meg om én av hobbyene mine om gangen.

      Slett
    3. Klart det skal være lystbetont.:) Og det er det jo! Nå har jeg ikke så mange aktive hobbier for tiden, annet enn lesing, blogging og litterære aktiviteter og litt foto, jeg da.. Men det kan man jo bruke all sin fritid på hvis man vil. De andre ligger på is inntil videre. Reising kan kanskje også kalles en hobby? Men det er jo ikke så mange ganger i året man har råd og mulighet til det heller..

      Slett
  2. Nå har jeg kost meg med innlegget ditt igjen! Bjørnstad må jeg se å få lest noe av snart, det samme med flere av disse krimforfatterne vi har. Det er så kjekt å få presentert bøkene på denne måten og kjekt med disse bokbadene. Historie om Knut og Kaos fikk vi også og det var en fornøyelse å høre på.
    Flott referat og fine bilder, og tusen takk for link.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Beathe! :) Ja, man får et godt innblikk i bøkene som gis ut på denne måten, selv om det er et utvalg forlaget gjør. Jeg finner alltid noe jeg får lyst til å lese, som jeg ikke var oppmerksom nok på før.
      Kaos, Kaos-- jeg så for meg den scenen til Bjørnstad der han for rundt i nabolaget og ropte på katta, ja. Morsomt!

      Slett
    2. P.S. Beathe: Jeg tipper du liker en del av det Bjørnstad har skrevet. Bøkene Til musikken, Elven, Oda m.fl. er kjempefine.. Sekstitallet og Syttitallet er jo ganske annerledes, da det tar for seg tiår med mye historisk fakta- og jeg har ikke leste dem ferdig enda, så der får jeg vente med å uttale meg..

      Slett
  3. Han var jo på bokturnè i fjor også og i år ble bare min inntrykk av ham bare forsterket. Han virker som en utrolig artig og ikke minst hyggelig kar. Så jeg har definitivt lyst til å lese noe av ham, men kanskje jeg skulle begynt på noe han har skrevet tidligere? Tusen takk for tips Anita! :-) Disse bøkene skal jeg notere meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han virker slik, ja. Og det kan godt hende det er lurt å begynne med noe han tidligere har skrevet. Det spørs hva som interesserer deg mest. Bare hyggelig å gi tips.:)

      Slett
  4. Så kjekt å lese, alltid gøy å se om de gjør det samme showet i byene våre. Heldige dere som fikk Syttitallet i posen! Ser de har hatt billedshowet på bakkenivå, noe som gjør det myyyye lettere å ta fine bilder. I Bergen dinglet bildene over hodet på dem, så vi måtte enten ta bilde av showet med et lite hode nederst, eller bare programlederen. CD`en vi fikk i posen var superfin, den har jeg hørt flere ganger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, det er gøy!
      Lysforholdene er det som jeg har plagdes mest med under disse møtene. Det blir så stor kontrast mellom mørket i salen og de lysende PPène.
      Men ja, om det ikke var helt bakkenivå her heller, siden de sto på en scene, skjønner jeg hva du mener.. Man slipper å skrå fullt så mye, samt klippe kropper..
      CD`n har jeg ikke sjekket ut enda, men det skal jeg gjøre i helga..:) Tenker å være mest hjemme.

      (ferdig med Ferrante nå (rar følelse, for et verk) , mulig en krim blir den neste? feks Øystein Wiiks Skorpionen eller Egelands Djevelmasken. Har lånt dem begge, så det spørs hvem som må leveres først tilbake.. Skorpionen tenker jeg)

      Slett
  5. Tillot med å ta med et bilde av deg i mitt referat, Anita - morsomt bilde du har av Isabella i signeringskøen

    SvarSlett