onsdag 5. oktober 2016

Høstmøte med Vigmostad & Bjørke i Trondheim 4.10.16

Denne kvelden var det Vigmostad & Bjørkes tur til å besøke Trondheim for å treffe bokhandlere, bibliotekarer og noen bokbloggere. I fjor var de ikke her på grunn av sammenslåingen med Schibsted forlag. Silke forlag har også kommet under VB-fanen.
VB-forlaget har en stor og variert katalog, og mye ble presentert for oss på Hotel Augustin i går kveld. Her er noen smakebiter:


To representanter fra forlaget presenterer katalogen. Ingrid Krøvel-Velle og Kjetil Sundet.

Mange kommer langveisfra i regionen og rett fra jobb, så forlaget spanderte sodd for sultne mager. Når vi fikk presentert boka Sodd av Yngve Kvistad skjønte jeg hvorfor sodd ble servert denne kvelden. Det er festmat i Trøndelag, noe jeg er vant med fra min delvise oppvekst på Innherred, men det er også godt en høstkald kveld.


Yngve Kvistad presenterer sin rykende ferske bok Sodd.

Kvistad som er journalist i VG og blant annet skrevet boka Sicilia - en dannelsesreise, fortalte at det er ikke bare i Trøndelag Sodd har lange tradisjoner som festmat, men det har også Agder, Vestlandet og deler av Nord-Norge, spesielt Lofoten.
Han fikk lyst til å skrive en bok om sodd, en ide som dukket opp da han lest denne artikkelen i Trønderavisa (se bildet over). Han har gravd i historien om denne anvendelige retten, soddet eksisterte allerede i vikingetiden, og det har vært både fattigmannskost og senere festmat for de adelige.
Han snakket også om forskjellen på sodd og suppe, at soddets kjennetegn er at alle ingrediensene kokes hver for seg og has sammen til slutt. Slik får hver del bevare sitt særpreg. (gulrot, potet, kjøttboller, kjøtt, kraft)
Han fortalte også at sodd i dag har blitt hipstermat, og har en egen tag på instagram, #sodd.

Kvistad greide i alle fall å overbevise meg om at dette er en interessant bok som jeg ønsker å lese og eie. Jeg tenker også at det er en kjempefin gaveide til rette vedkommende.


 Flere sakprosabøker ble presentert. Mange vil egne seg godt til gaver også. Blant annet en bok med tegninger av avistegner Roar Hagen.



Her er en bok om Perfekt Viltkjøtt, som sikkert vil appellere til mange. De kommer også med en bok om Øl for damer, med lekre bilder, som jeg ble nysgjerrig på. Venninnegave?
En bok om kniver, og andre om mat, trening og mye annet.



Krim og annen skjønnlitteratur har også VB-forlaget en del av.  Gard Sveen som fikk Rivertonprisen 2013 for sin debutroman; Den siste pilegrimen .  Sveen kommer i disse dager ut med sin bok nummer tre; Blod i dans om Tommy Bergmann. Jeg har enda ikke lest noe av Sveen, og ble påminnet om at det må jeg få gjort noe med.



Jeg har derimot lest Roar Ræstads to krimromaner om Gabriel Navarset fra 2.verdenskrig  i Trondheim. Det er bøker jeg anbefaler, de er spennende og gode, og jeg har blogget om dem tidligere.



Trondheimsbosatte Roar Ræstad hadde ikke anledning til å vær tilstede, så han hadde laget en video for anledningen hvor han snakket om den siste boka Elven og tok oss med på steder som blir omtalt i bøkene.
Mine blogginnlegg om  Sovende hunder og Elven

Andre som er ute med krim i høst er bl.a . Anne Holt med en ny Hanne Wilhelmsenbok.


En annen trønderforfatter var også tilstede. Trine Vollan, nå bosatt i Oslo, presenterte sin siste roman; Kloster. Hun debuterte med Stockholm i 2013. Vi fikk Kloster med oss i bokposen og den ser jeg frem til å lese. Hun sa at hun har ønsket å si noe om alvorlige ting, men ønsker å bruke humor, noe hun håper å ha lyktes med. den handler om en ung kvinne som ikke ser noen mening med livet sitt som det er lenger, at alt blir så overfladisk og at ingen bryr seg om de store spørsmålene., så hun vil gå i kloster.



Forlaget har også mange barne- og ungdomsbøker i katalogen sin, og flere fikk jeg lyst til å lese. Blant annet denne søte barneboka, Fargeglade vampyrer, en bok med søte tegninger om noen små vampyrer, som jeg falt helt for, som skal pusse opp huset sitt i friske farger. Teksten går på rim, og boka er beregnet på barn 3-6 år.



Miss Peregrine har filmpremiere i helga, og den andre boka kommer straks ut på norsk. Disse bøkene har jeg også lyst til å lese, de kan leses av voksne også. Fantasy og gamle fotografier. Filmen skal jeg i alle fall se. Akkurat da kjentes det godt ut å kunne lese noe annet enn norsk samtidslitteratur, og noe veldig fantasifullt og spennende fristet.



Her er også en serie jeg ble nysgjerrig på. Se på de fine omslagene. Jeg leser vanligvis ikke noe særlig ungdomsbøker, men disse fristet. Om trolldom, magi og sånt.



Her ble det presentert en overraskelse. 18.november kommer filmen. J.K: Rowling står bak bøkene, hvis jeg forsto det rett, men forlaget vet ingen ting, annet enn slippdato. Dette er veldig hemmelig.

VB-forlagets norske voksenromansatsing for høsten er Ida Løkås sin nye Til bølgene. Hun fikk veldig god kritikk for sin debutroman; Det fine som flyter forbi. Jeg har blogget om den, samt Til bølgene. Det er en fin fin feelgoodroman om en ung mann som har blitt litt av enstøing etter en ulykke i ungdomsårene.

Vil du lese katalogen så finner du den HER.



Blide bokbloggere: Reading-Randi og Isabella/Gråbekka viser katalog og bok.




Her er bøkene vi fikk i bokposen. Varden Steinar har jeg lest og blogget om (en skjønn bok) , samt Lene Kjølners artige skjærgårdskrim Høyt henger de.
Jeg ser imidlertid frem til å lese både Kloster og Linda Olssons En søster i mitt hus. 

Randi har også blogget om høstmøtet.
Oppdatert: Beathe blogget om høstmøtet i Bergen





9 kommentarer:

  1. Flott og grundig referat Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Randi. Selv synes jeg at jeg gjorde det enkelt, da.. Og bildene ble så som så pga kontrastene i lysforholdene.. Men det er nå en smakebit fra katalogen med det som jeg synes var mest interessant.:)

      Slett
  2. Fint og utfyllende referat fra kvelden deres der oppe i Trondheim,Anita! Og kjekt at noen av forfatterne var med. Jeg kunne tenke meg å lese "Kloster", den leste de litt fra på møte der i går også! De fargeglade vampyrene var søte og jeg kunne tenke meg å lese de bøkene. Ser dere ofte sitter ved bordet når dere er på slike arrangement, på litteraturhuset er det ikke det og det savner jeg i grunnen på arrangementene som er her, vanskelig å håndtere glass, kamera og så skal man prøve å skrive litt innimellom også!;-)
    Tusen takk for titten :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Opps, kommentaren min forsvant, da Safari stoppet uventet..
      Takk skal du ha Beathe, og ja, jeg skjønner utfordringen med å håndtere alt samtidig, har sittet i sal før, da må man bare velge bort noen knips og notater.Man husker jo en del, så det går egentlig greit det og.
      Vampyrer og Kloster må sjekkes ut, ja.:)

      Slett
  3. Her var det mye spennende, noe for enhver smak! Jeg skulle ønske jeg fikk med meg noen slike happenings. Er så mye som foregår på tirsdager føler jeg (i nærheten av meg), og da slutter jeg så sent på jobb. Men det kommer vel nye muligheter.

    Ser du er flink og leser masse norske bøker for tiden. Jeg har falt av lasset litt her, og må ta et skikkelig skippertak frem mot jul. Mye spennende på den norske bokfronten for tiden.

    Ha en god helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Da jeg bodde i Valdres tenkte jeg å dra inn til sånne bokmøter, men det er som du sier et stykke å dra, så det må jo passe når man har fri eller slutter tidlig. Men jeg fikk med meg en litterær salong med Gert Nygårdshaug i Lier og bokbad med Horst i Stavern. (har søster i Sandefjord så det passet bra å legge noen fridager dit) Det var stas.
      Ja, leser mye for tiden, er i en stim, men kjenner det begynner å nærme seg en pause for norsk samtidslesing- men det er jo så mye man vil lese. Men jeg må variere, viktig det, så jeg ikke går lei.
      Takk og ha en flott helg du også:)

      Slett
  4. Jeg får aldri være med på noe, jaja:) Neida, bare tuller.
    Jeg har fått Fargeglade vampyrer. Ikke min målgruppe, men horror er horror og snart er det jo Halloween:)

    Takk for referat:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dakkar...;) Klart du får, si fra hvis du vil en gang, så skal jeg passe på deg.;) Heldig du som har fått vampyrboka, selv om det er en barnebok:)

      Slett
    2. Nei da, bare tuller. Man kan ikke være med på alt;)
      Jeg har fått mange barnebøker oppgjennom årene, men liker å holde meg litt oppdatert når det gjelder alle målgrupper;)

      Slett