mandag 31. oktober 2016

Oppsummering oktober -16

Oktober har vært en travel litterær måned med mange aktiviteter; åpning av Litteraturhus i Trondheim, litteraturfestival  og flere forlagsmøter.  Jeg har også fått lest en del, men har fortsatt mye igjen i lesebunken min av årets norske bøker. Det er ingen tvil om at det har vært der fokuset mitt har vært i oktober, og at det kommet til å vedvare enda en stund.


En av høstens høydare på novellefronten. Frobenius sine lett grøssende gotiske noveller passer godt i dag på halloween. 



Bøker lest:
1. Jane Ashlands gradvise forsvinning av Nicolai Houm: USA/Norge norsk2016, leseeks, 175s
2. Til bølgene av Ida Løkås: norsk2016, leseeks, 174 s
3. Syng meg vekk av Bror Hagemann: norsk2016, leseeks, 232 s
4. Nei og atter nei av Nina Lykke: norsk2016, leseeks, 269 s
5. Doris Lessing - en litterær forfølgelse av Elisabeth Beanca Halvorsen: norsk2016, sakprosa/biografisk, lesesirkel, Zimbabwe, England/London, leseeks, 335 s
6. Den femte dykkeren av Hogne Hongset: England, Skottland/Norge, thriller, leseeks, 398 s
7. Historia om det tapte barnet av Elena Ferrante: Italia, leseeks, 570 s
8. Alle mine demoner av Nikolaj Frobenius: noveller, norsk2016, Norge/Kongo, leseeks, 199 s
9. Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale: noveller, norsk2016, leseeks, debutant, 96 s
10. Skorpionen av Øystein Wiik: krim, norsk2016, Antarktis, lånt på bib, 506 s
11. To komma åtte sekunder av Jan Mehlum: krim, norsk2016, Danmark, leseeks, 394 s

SUM: 11 bøker

3 krim
2 novellesamlinger
1 sakprosa/bio
9 norske 2016
10 leseeks/1 lånt på Bib

Land besøkt: USA, England (2),  Skottland, Zimbawe, Italia, Kongo, Antarktis, Danmark

Denne måneden har jeg lest mest norsk, med unntak av Ferrantes nummer fire. (omtale kommer)
Av de norske romanene ønsker jeg å fremheve Jane Ashlands gradvise forsvinning, Syng meg vekk og Nei og atter nei. Dette er bøker jeg mener bør leses og vurderes i forbindelse med Bobloggerprisen neste år.
Begge novellesamlingene er gode og anbefales lest, men jeg ønsker å fremheve Arbeidsnever ekstra, siden det er en knallgod debut.
Doris Lessing- en litterær forfølgelse er også en bok jeg holder som aktuell i åpen klasse til Bokbloggerprisen.

Avbrutte bøker:
Linnea Myhre: Hver gang du forlater meg (avbrutt inntil videre)

Litterære arrangement:
Høstmøte med Vigmostad & Bjørke Trondheim 4.10
Samtale mellom Finn Skårderud og Linnea Myhre om litteratur og sykdom, Trondheim litteraturhus 13.10.
Forfatterne kommer med Gyldendal på Byscenen i Trondheim 18.10.
Bokmøte med Aschehoug 19.10 og Bokbad med Ketil Bjørnstad og Anne Grosvold 20.10
Foredrag av Edvard Hoem ifb med Åpning av Litteraturhuset i Trondheim 15.oktober


Film fra bok:
Miss Peregrine`s home for peculiar children av Ransom Riggs

Noen av høstens bøker som har kommet i posten eller fra forlagsmøter som skal leses.















Farvel vakre oktober. (foto: Anita Ness)


20 kommentarer:

  1. Så bra oppsummering - og du verden så mye du har rukket. I dag ble jeg ferdig med siste "Ferrante" boken - burde vel ikke vente så lenge med å omtale den - men det er mange interessante bøker som nå ligger på vent ja - (kjenner igjen noen av de du har lagt inn på slutten av posten din....)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi.:)
      Jeg har heller ikke blogget om Ferrante fire, så det må jeg få gjort i løpet av de nærmeste dagene. Den var full av dramatikk.
      Spent på hva du mener.:)

      Slett
  2. Fin oppsummering og jeg syntes du har fått lest en god del. Jeg har lest 6 av dine( 1,2,3,4,8 og 9) og jeg tror vi var ganske så enige om dem alle sammen denne gangen. Doris Lessing boken har jeg liggende og kanskje den blir en av bøkene i november. Leste akkurat ferdig "Å lytte til hakkespetter" og det er en bok jeg tror du ville likt.

    Ønsker deg en fin novembermåned :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe.:) Ja, vi er ganske så samstemte om disse bøkene. Jeg håper du leser om Lessing. Skal sjekke ut Hakkespetten. Takk for tips. :)

      Slett
  3. Fin oppsummering! Jeg har lest fire av bøkene, dvs jeg har igjen ca 50 sider av Ferrantes bok. Hun holder så absolutt koken i fjerdeboka. Doris Lessing skal jeg lese mer av, las mye av henne for noen år siden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha..:) Ja, Ferrante har mye dramatikk i sin siste bok.

      Slett
  4. Jada, eg ser at du insisterer på Bror Hagmann (overalt). Jeg skriver han opp, så nå har jeg 3, som forhåpentligvis faller i smak. Strømsborg, Houm og Bror. (Bror nr.3, selv om også Beathe, tror det var Beathe, synger praises). eBokBib gjør alt så mye lettere. Selv om jeg er sårøyd etter å ha lest på mobilen i mørket i natt. Sikker det som er årsaken til denne hersens forkjølelsesen jeg har pådratt meg også. For lite søvn, for mye mobillesing. Har også lenge påstått eg skal lese Ida Løkås. Det er travle tider.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra så bra, at Hagemann ikke går deg hus forbi. I år skal jeg mase om mine favoritter. Glem heller ikke "Arbeidsnever" - i Åpen klasse. supre noveller! Siden det foreløbig bare er Beathe og jeg som har lest og likt om Hagemann (som jeg vet om) , så må jeg det.. Strømsborg har jeg sett flere like, så den skal jeg også se på.

      Men så har vi også Kyrre Andreassen- Khartagoboka- som ble nominert til Brageprisen i dag. Den må også leses, heldigvis har jeg den. Fikk en veldig morsom opplesing fra den på et bokmøte nylig.

      Å lese på mobilen natterstid høres ikke helt bra ut. Skal jeg sende den papirutgavene av Houm og Bror til låns? (heller de enn Løkås, skjønt du kan få låne den også)

      Holder på med Hålke av Uri nå, den lover også godt! Og Renberg står også for tur. Og Isakstuen. Og Ivo de Figuerido. pluss pluss..

      Slett
    2. Takk for tilbudet. Men det går bra altså, synes ikke det er verre å lese på mobil enn brett. Skulle selvfølgelig ønske at man kunne få eBokBib på kindle, men det skjer nok ikke. Det er bare ekstra ille akkurat nå pga forkjølelsen, blir lyssky når eg er syk, og datalys skjærer i øynene. (Enda sitter jeg nå her).

      Hvis ikke Renberg dukker opp på bib snart (4mnd ventetid), gir jeg opp og leser papirboka.

      Slett
    3. Bare hyggelig! Ja, synd ikke eBokBib kan komme på Kindle, da skulle jeg også lest mer eBok og skaffet meg lesebrett.

      Renberg var /er det mange måneder ventetid på her også, på papirboka, så jeg fridde til forlaget. Orker ikke vente i evigheter, det kan vi ikke heller hvis vi skal rekke å lese de aktuelle før nominering til Bokbloggerprisen.

      God bedring til deg.:)

      Slett
  5. Flott oppsummering. Jeg er stolt over meg selv med 5 bøker og utstillingsåpning + 100% st. i vg sk. Litt selvskryt!!!!!

    Nå gleder jeg meg til å starte på haugen jeg har liggende som må leses.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ingun. Jammen har du all grunn til å være fornøyd med oktober. :) Blir vel godt å få mer ro til å lese nå.:)

      Slett
  6. Ser ut som en flott lesemåned, og så mange interessante arrangement du har fått med deg

    SvarSlett
  7. Jeg har lest tre av dine elleve bøker, og holder på med Ferrante sånn som deg. Lykke til med lesemåneden november! (Nydelig høsttre forresten)

    SvarSlett
  8. Jeg er veldig enig i vurderingen av Houm, og noterer meg Arbeidsnever og Syng meg vekk.

    Doris Lessing boka avbrøt jeg tidligere i år. Ikke fordi jeg synes boka var dårlig, men det var ikke en bok jeg personlig ville lese. For det første lå den veldig tett opptil selvbiografien som jeg leste ikke lenge før. For det andre syntes jeg det ble vel mye handlingsreferat av bøkene - da vil jeg heller lese Lessings bøker. Men for en som ikke akkurat har lest selvbiografien, og som ikke har prosjektet om å lese alle Lessings bøker (eller har lest dem før), blir det noe annet.

    Jeg har to eller tre noveller igjen i Frobenius sin samling, og dette er årets store overraskelse for min del. Alle jeg har sett skrive om den har vært så positive, og jeg gldet meg. Men jeg liker ikke i det hele tatt. Jeg skal fullføre, og skrive om den så kan vi sammenligne notater da ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du er enig om Houm da. Og er positiv til å lese Arbeidsnever og Hagemanns Syng meg vekk.

      Husker at du ikke var så begeistret for Dorisboka pga at den lå så tett til selvbioen. Kan skjønne det, hvis du er der du er i lesingen av Lessing. For meg ble det et positivt gjensyn med forfatterskapet hennes, samt hennes liv og jeg likte den kreative måten boka var bygget opp på. Så liker jeg teater og dramatikk også da. Jeg synes det var veldig artig å lese Forestilling om perlehøne feks.

      Så synd at Frobenius ikke innfrir så langt. Men jeg kan tenke meg at dette er en bok det vil være forskjellige meninger om, siden den er ganske spesiell . Husker ikke om du i utgangspunktet liker slike gotiskaktige historier? Spent på hva du skriver.

      Slett
    2. Det var løftet om gotiske historier som dro meg inn i første omgang, men jeg vet ikke helt om det er ordet jeg ville bruke. Jeg har problemer med fortellerstemmen og med språket. Og jeg synes novellene er tamme. Resten får vi ta når jeg er ferdig. Men jeg forstår jeg er i klart mindretall her.

      Slett
    3. Skjønner, Jeg vet ikke om jeg ville brukt ordet gotisk selv i beskrivelsen av boka, og det gjorde jeg vel ikke i blogginnlegget, men dog her, siden jeg har lest ordet bli brukt i noen anmeldelser. Jeg vet ikke helt hvordan jeg vil definere det heller i denne sammenheng, jeg tenker vel mer på grøssere ala Dracula i den sammenheng, samt Edgar Allen Poe (som Frobenius forøvrig skal være inspirert av)- Jeg er som sagt spent på hva du vil skrive..

      Slett