mandag 17. april 2017

Det blå barnet av Eirik Husby Sæther. Interessant nytt kriminelt bekjentskap.

Eirik Husby Sæther er en av de unge nye krimstemmene som har kommet på banen de siste årene, uten at jeg har fått lest noe av ham før nå. Jeg la merke til Lobotomisten og Heksedoktoren da de kom, men jeg hørte folk sa de var så fæle at jeg valgte å stå over. De to siste bøkene hans derimot skal være noe annerledes. Jeg har nå lest Det blå barnet, en historie fra det gamle og nye Oslo med etterforsker Mikael Wulff.


Mikaels mor er lagt inn på sykehjem med Alzheimer. Den utakknemlige oppgaven med å legge henne inn har Mikael og fetteren William fått. William er som en bror for Mikael, og han har slitt mye med rusmisbruk, men prøver å holde seg nykter og å få livet på rett kjøl. Ikke lett med gjeld her og der, og gamle spøkelser som presser seg frem

I senga til mora blir Mikael gjort oppmerksom på en flekk blod på puta. Den stammer fra den forrige pasienten. Mora snakker stadig om det blå barnet, noe som de ikke får mening i, mens hun er svært opptatt av det.

Mikael og William snakker en del om sin slektshistorie og hvor lite de egentlig vet. De funderer også på om deres problemer kan ha med forfedrene å gjøre. De vet at farfaren Sebastian Wulff drakk mye. Og at det er andre ting i deres historie som de burde ha visst mer om. Mikael tenker at det er viktig å få snakket med mora før hun forsvinner helt for dem. Hun er den eneste gjenlevende, som de vet,  i nær slekt.

Mikael finner ut at det er begått et drap på sykehjemmet. Han sjekket likkjelleren på Ullevål sykehus hvor den forrige pasienten fortsatt ligger.

Parallelt med nåtidshistorien om drapsgåten, moren som holder på å forsvinne, Williams problemer og Mikaels forhold til gravide Katrine, blir vi kjent med Leonara, datteren Frøydis og barnebarnet Bodil (som er Mikaels mor). Leonara jobbet på en tekstilfabrikk ved Akerselva tidlig 1900-tall. Hun fikk datteren Frøydis.  Vi følger slekta fremover gjennom dramatiske hendelser på fabrikken, på privaten, og blir vitne til stygg sjalusi, fattigdom og elendighet, grov barnemishandling, drukkenskap med mer.

Det tok litt tid før jeg ble engasjert i historien, men når jeg fikk taket på historien fra Akerselva, fabrikken, Frøydis og Bodil, ble jeg desto mer interessert. Den berørte meg. Nåtidshistorien og krimgåten kom litt i bakleksa, selv om den også var interessant, men det var en del tråder å holde styr på der. Oppklaringen er logisk og god, og helt forferdelig.


Historien om Bodil, Frøydis og Sebastian sitter i meg enda.

Det blå barnet er absolutt verdt å lese. Om ikke annet for den gripende historien om Mikael og Williams forfedre/mødre.

Andre bloggere:
My Criminal Mind, Den kriminelle bokverdenen, Åslaug/Min bok og maleblogg

Om Eirik Husby Sæther: født 1984, politietterforsker på Oslo politikammer. Har skrevet Lobotomisten og Heksedoktoren utgitt på Juritzen forlag, Judaskysset  på Gyldendal og Det blå barnet på Cappelen Damm. mer på wiki


Foto: Forlagsliv


Eirik Husby Sæther: Det blå barnet, 253 s
Cappelen Damm 2017
Kilde: Leseeksemplar





2 kommentarer:

  1. Hei! Artig at vi har lest boka samtidig. Har justert en opplysning, da jeg ikke visste at forfatteren har skrevet flere bøker før Mikael Wulf. Og nå har jeg linket til deg. Sitter og ser på en knallblå himmel og sola på de hvite fjella i Oppdal. Drar hjem til havgapet i dag, der våren og hagearbeid venter på meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Regner med du hadde det fint på Oppdal i påska. Samt godt å komme hjem til vår ved havet nå ..
      Takk for linking. Hadde vært interessant og lest de to første til Sæther, men jeg tror de er for fæle for meg---

      Slett