fredag 4. august 2017

3 kjappe omtaler av sommerbøker og endelig ferie! Ferrante, Hislop og Østby! Italia, Hellas og Fiji!

Endelig ferie!
En særdeles travel arbeidssommer er over, og jeg går ut i senferie. 3 uker med turer til Lofoten og Hellas/Kreta. Det har blitt litt lesing så langt i sommer, men langt fra så mye som jeg pleier å lese. Det har også blitt mindre blogging, så jeg har bestemt meg for å skrive et kort samleinnlegg i stedet for å ha hengende over meg at jeg burde skrevet om disse bøkene for lenge siden.  Jeg vet at det er vanskeligere å skrive om bøker i ettertid. Inntrykkene er ikke lenger ferske, detaljer er glemt, men hovedinntrykket vil likevel sitte igjen. Om enn det blir omtaler med færre ord, så får det bli slik noen ganger. 




Postkort fra Hellas av Victoria Hislop, 431 a
VB forlaget 2014
Leseeksemplar

Boka fikk jeg som forhåndseksemplar fra forlaget etter eget ønske. Den nylig utgitte boka inneholder nydelige fargebilder av postkort fra Hellas. I min utgave er de i svart/hvitt. Likevel ga boka meg en nydelig leseopplevelse. Jeg elsker Hellas, og hovedpersonen Ellie reiser rundt i fotsporene til en mann som har sendt postkort og en notisbok hjem til hennes adresse, der en kvinne han møtte skal ha bodd. Ellie blir nysgjerrig på hvem avsenderen er, samt landet, så hun drar avgårde på en lengre ferietur.
Postkort fra Hellas er en nydelig kosebok med mange små historier fra de stedene hun oppsøker,  godt iblandet myter og gresk historie, som Hislop er så god på. Jeg savner å ikke kunne lese den for første gang.
Anbefales!

Åslaug har også blogget om boka



Svikne dagar av Elena Ferrante, 221 s
Samlaget 2017
Leseeksemplar

Elena Ferrante er godt kjent fra den bejublede Napoli-kvartetten. Tidligere i år kom en eldre utgivelse ut på norsk. Den er mye kortere og strammere i formen enn Napolibøkene. En kvinne blir sveken av sin utro mann som går fra henne og hun sitter igjen med to døtre og skammen og er mildt sagt særdeles vonbroten og rasende.
Dette er fornøyelig og sterk lesing som aldri blir kjedelig, ja til tider er den nesten morsom i all sin tragedie.  Ferrante skriver så det ryker fra boksidene. Her er det mye ild!
Anbefales!

Mange har blogget, sjekk google. 


Biter av lykke av Anne Ch. Østby, 284 s
Font forlag 2016/pocket 2017
Leseeksemplar

Østbys roman om venninnegjengen i 60-årene som møtes på Fiji for å starte opp med sjokoladeproduksjon i Kat`s kakaoplantasje gjorde suksess her i landet i fjor og er solgt til utlandet. Jeg var litt småskeptisk til boka da. Har jeg ikke lest nok slike feel-good-finn-deg-sjøl-følg-drømmen-bøker liksom.. Men så var det noe som likevel tiltrakk meg da jeg leste mer om boka.
Reise, Fiji, elder damer som gjør noe morsomt sammen og bryter opp sitt gamle liv i Norge. Joda, det kunne være noe der..

Og det var det.
Østby har skrevet en sjarmerende roman, en slags krysning av Tirsdagdamene og andre bøker i sjangeren, men likevel særegen på sitt vis. Østby skriver bra. Det vises godt at hun har god kjennskap til Fiji (hun har bodd der), hun skildrer damene og innbyggerne med varme og humor. Her er mye å le av , men også å berøres av, selv om den ikke er like intens hele veien. Men absolutt verdt å lese. Feelgood i sommersola! Herlig bok med et nydelig forfriskende cover.
Anbefales!

Mange har blogget, sjekk google. 



Jeg var på Robbie Williamskonsert i Granåsen Arena 1. august. Amazing! Foto: Anita Ness



Nye bøker kom i posten i går. De skal bli med på ferie.


Ønsker dere fortsatt god sommer!

10 kommentarer:

  1. Jeg henger etter med bokomtaler fra tidligere i år, jeg får se hvor mange det faktisk blir skrevet om. Som du sier så blir detaljer glemt ut av, jaja.

    Har ikke lest noen av de du skriver om her. Hislop sin skal jeg få tilsendt, og "Biter av lykke" har jeg liggende på vent.
    Av Ferrante sine har jeg kun lest første bok i trilogien,men kunne tenkt meg å lese denne.
    Jeg er spent på hva du syntes om de to bøkene du skal ha med deg på ferie,jeg likte begge to med få innvendinger vel å merke, men ikke verre enn at det ble en 5 på terningen på begge to.
    Høres herlig ut med ferie, og kjekt å få oppleve både hurtigruten og å komme ned i varmen. Ha en riktig god ferie, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fort gjort å bli hengende etter med bokomtaler, og da er eneste løsningen å få ned noe gjennom samleomtaler, synes jeg.. Ellers blir det ikke noe i det hele tatt noen ganger.
      Gled deg til Hislop, særlig hvis du får den i farger. Har bladd i den i bokhandel, og det er en nydelig utgave.
      Spent på Flatland og Jernbaneboka også. Femmere er jo veldig bra, da.. så da får vi se om de står til mine forventinger.
      Takk til deg og fortsatt god sommer du også Beathe:)

      Slett
  2. Jeg har lest disse tre. Gleder meg til Helga Flatland sin siste. Håper du får en kjempefin ferie. Lovende steder du skal besøke. Jeg er hjemme alene nå, faktisk veldig godt. Har vært mye i sommer, sist på Røros, som jeg liker veldig godt - elsker gamle hus! - og Elden, som også var en opplevelse. Ha en god ferie
    , Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er fine. Det hører jeg mange si om Flatlands siste også, selv om det er litt blandete kritikker.
      Elden har jeg endelig ikke fått somlet meg til å se, men det må jeg få gjort en gang.
      Takk og fortsatt god sommer til deg også::)

      Slett
  3. Hislop skal jeg lese, jeg liker hennes bøker. Ferrante er fantastisk.
    Ha en skikkelig god ferie!
    Sommeren har fprsvunnet helt for meg med utstillinger, besøk av barn og barnebarn og maling av hus. Men man får ta det igjen til vinteren!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de to der er gode altså.:)
      Tusen takk, godt med ferie nå.:) Hilser fra Helgelandskysten hvor jeg dysses inn i søvn..

      Slett
  4. Dette var tre damer jeg (heller) ikke har lest noe fra. Men er glad at jeg har mye godt til gode. Det begynner å bli fullt bak øre(ne).. Jeg er imidlertid tilbake i lesinga, etter et særdeles langt opphold. Prioritering av fokus, og død lesegnist, har gjort at jeg ligger etter med det meste. Fikk imidlertid gnisten nå med Man Booker langlista, og krysser fingrene for at jeg blir sveivet igang igjen!
    Ha en riktig så god ferie! Nå leser jeg også blogger igjen, og vil gjerne følge deg på tur. Det er alltid kjekt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har savnet deg i blogglandia, men vet det med flytting tar masse energi..
      Tusen takk, så ses vi snart:)

      Slett
  5. De to siste bøkene dine har jeg lest og likt, ser du anbefaler alle tre, kjekt med en fin avslutning på før-sommerferie-jobbingen. Kos deg masse på ferie, håper du gynger deg på bøljan den blå akkurat nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tine:) Heldigvis er det ikke mye bølger.. Det er litt mørkt nå, med en stripe av solned/opp-gang. Men jeg er stuptrøtt og har lagt meg.. Min datter ligger vel og føder nå, så jeg hopper av i Bodø i morgen:)

      Slett