torsdag 5. oktober 2017

Varm melk av Deborah Levy

Denne romanen hørte jeg om i forbindelse med Bookerpris-nominasjonene i 2016. Mange bokbloggere har en greie hvor de leser Bookernominerte romaner. Det gjør ikke jeg sånn systematisk, men jeg leser innleggene deres og noterer meg de bøkene som interesserer meg slik at jeg kan huske dem når de kommer ut på norsk.  Varm melk (Hot milk) ble utgitt på Solum/Bokvennen forlag i vår. Romanen var med meg til Kreta i august.



Det dumme med å ikke skrive blogginnlegget mens boka er fersk i minnet, er at ting glemmes. Jeg husker veldig godt at jeg likte boka. Jeg synes den både var morsom, trist og fengende, samt godt skrevet. Jeg har nettopp skummet fort gjennom boka på nytt for å hente frem minner fra handlingen, og jeg ser raskt hvorfor jeg likte den så godt. Karakterene, situasjonene, dramaet, skrivestilen.

Sofia , som har studert antropologi, og moren Rose drar på en behandlingsklinikk i Almeria. Mor Rose har vært syk så lenge datteren kan huske. Rose kan ikke gå, beina svikter uten at noen helt vet hvorfor. Rose er ganske hjelpeløs uten datterens hjelp, og herser med henne om alt mulig. Sofia fungerer som morens pleieassistent. De har en ganske usunn mor-datter-binding.
Klinikken til dr. Gomez er ganske alternativ og kostet flesk. Han starter med å ta av henne medisiner som hun tar alt for mye av . Han finner på en del andre spesielle behandlingsmetoder også.
Sofia drar på stranda og prøver å leve et eget liv. Hun treffer en hyggelig badevakt, og en tysk jente som heter Ingrid som hun innleder et forhold til. Sofia vikles inn i noe som blir ganske komplisert etterhvert. Og hvordan går det med henne, med forholdet, med oppdagelsene av egen seksualitet, med moren, med klinikken som blir påklaget?

Varm Melk er en fornøyelig, men også tankevekkende roman. En roman jeg faktisk kan tenke meg å lese på nytt.  Og så gjorde det seg å lese den på Kreta i varmen, siden Rose og Sofia-Zoffi også var i Syden i Spania.  Strender, brennmaneter/medusaer (ikke på Kreta, men i Almeria) samt en tur til Athen. Anbefales!

Andre bloggere:

Anmeldelser/omtaler andre steder:




Fra Varm Melk. Sofie skal lære seg gresk for å kunne besøke sin far i Athen. Tenkte at det passet bra for meg også å lære meg det greske alfabetet. Foto tatt på Kreta av meg, Anita Ness.


Deborah Levy: Varm melk,  293 s
Solum Bokvennen 2017
Kilde: Leseeksemplar


8 kommentarer:

  1. Ser at flere leser denne boka, og da blir jeg alltid nysgjerrig! Få se om jeg plukker den med meg på sikt. I dag har feriegjestene reist, så jeg skal finne fram en bok igjen. Tror jeg starter med Olaug Nilssen. Er dessuten midt inne i novellesamlinga til Lars Amund Vaage. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan godt tenke meg at dette er en bok du kan like Åslaug.:)
      Olaug NIlssen har jeg også på vent. Må skaffe meg Vaages noveller også Han skriver helt nydelig..
      Takk og God helg til deg også.:)

      Slett
  2. Jeg hørte denne boken på engelsk og har skrevet omtale av den,men jeg har planer om å lese den på nytt for jeg har boken liggende på norsk også.Husker jeg likte boken men usikker på om jeg fikk med meg absolutt alt, meg og lydbøker går ikke så godt i spann :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, den omtalen har jeg nok ikke fått med meg og den dukket ikke opp på google på de første sidene..
      men du må gjerne linke den inn her altså, så jeg får lest den:)

      Slett
  3. Denne boka var fin, synes jeg! Mor-datter-forholdet var særdeles interessant! Særlig hvordan en mor med en sykdom skaffer seg et solid grep på sine/sitt barn gjennom alltid å definere sine behov som viktigst!

    Takk for link!

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt!
      Bare hyggelig å linke, synes jeg. At vi gjør det til hverandre og får vist frem hverandres blogger:)

      Slett
  4. Lukket øynene straks jeg så Tillerinnlegg, men her var det trygt, har lest, likte sånn passe. Som deg er detaljer om bøker jeg ikke har skrevet om fuzzy, ofte bare grunnfølelsen som sitter igjen. Om denne sier minnet at den var helt greit, litt klamt dette mor/datterforholdet, varm melk er klamt, likte forholdet på stranda, men generelt er det ikke ei bok som har festet seg og kom ganske langt ned i bookerrangeringa. Vinneren The Sellout var fantastisk. Tror ikke den er oversatt ennå. Usikker på om den lar seg oversette. Jo, det gjør den sikkert. Anbefales varmt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Varm melk (under 60 grader ) er trygt.
      Synes du ikke den var bittelittegrann fornøyelig? Jeg humret en del, fordi den var så morsomt, harselerende skrevet her og der, selv om historien i seg selv er ganske trist. (spes det om mor-datter-binding- sykdomsavhengighet)

      Vet ikke noe om The Sellout. så mye følger jeg med på Booker, kun overfladisk.

      Slett