onsdag 23. mai 2018

Hummus & granateple av Vidar Bergum- en særdeles fristende kokebok

Tildigere år var jeg i Midt-Østen, nærmere bestemt Israel, Palestina og Jordan, og ble veldig begeistret for maten der nede. Smakene, luktene, alle grønnsakene og krydderne. Jeg som har en sensitiv mage hadde heller ikke snev av magetrøbbel de ti dagene jeg var der. Om det er all vegetarmaten, krydderne, eller rett og slett sammensetningen, stusser jeg enda på.  Vi fikk som regel servert en skål med oliven og små sylta agurker før maten kom på bordet, kanskje var de fermenterte i tillegg? Godt var det uansett. På omtrent samme tid kom kokeboka til den norske bloggeren Vidar Bergum som er bosatt i Istanbul ut. Hummus & granateple heter boka, og den var det aldeles for fristende å la være å skaffe seg. Jeg har testet en del av oppskriftene og lest boka flere ganger, og kort sagt så er den kjempegod. Første gang jeg bladde gjennom den fikk jeg utrolig mye vann i munnen, og det sier jo sitt om bildebruk, tekst, og oppskrifter.


Midt-Østenmat er ikke bare vegetarmat, for å ha sagt det, men kjøtt og fisk spiller en mindre rolle i dette kjøkkenet- som spenner over flere land; Tyrkia, Israel, Palestina, Libanon, Syria, Jordan- også Egypt og Irak har noen av de samme mattradisjonene, men det er flere lokale variasjoner utviklet over hundreder av år.
Bergum skriver litt om hvorfor han forlot London med en sikker jobb og dro til Istanbul sammen med kjæresten sin hvor han de siste årene har fordypet seg i mat, hans store hobby. Her jobber han med matrelaterte prosjekter. Men mer skriver han om matens historikk og tradisjoner og hvilket utvalg han har valgt i boka og hvorfor.  Dette er ikke et fullstendig verk om mat i Midt-Østen, skriver han- til det er temaet alt for stort, men han vil vise oss noe, en inngang til dette fantastiske kulinariske området av verden.
Bergum er også opptatt av å ta med oppskrifter som ikke inneholder utilgjengelige ingredienser. Det  aller meste kan kjøpes i en vanlig kolonialbutikk, også i bygde-Norge. Grønnsaker, krydder, kikerter, bønner, linser. Har man innvandrerbutikker i nærheten vil man også få tak i mye der.


En grønnsakshandler i Istanbul Foto: Forlaget

Jeg har prøvd en del av oppskriftene og de er enkle og gode å bruke. Hummus er veldig godt, og det har Bergum sin vri på, slik vi fikk den servert i Midt-Østen; med en ring av olje og noe pynt/fyll oppå, som olje, kikerter, hakka tomater, persille feks.

I påska var jeg i Lofoten til min datter og familie og vi brukte en dag på å lage Meze- (mange småretter, ala tapas) . Det er jo vanskelig å begrense seg når det er så mye fristende å lage, så vi hadde mat dagen etter også.


 Her er en panne deilig børek, aldeles nydelig, som vi spiste opp i en fei. Til høyre: En del av bordets retter. Salater, tabolleh, en rødbeterett, hummus, lam, falafel  (fritert) med mer.




Erlend koser seg med all den gode maten. Han er kjøttspiser av rang, så lammekoteletter var med på bordet, men alt det andre satt han stor pris på også. Han har også skaffet en flaske favorittvin, en libanesisk vin til måltidet, og jeg fant en flaske rødvin fra Israel- Golanhøydene på polet i Svolvær. (spør på Polet. Jeg har sett at de har flere av de libanesiske vinene her i Trondheim også, men ikke den israelske)

 Til høyre: Mitt matfat, vanskelig å begrense seg. Det ser mer ut som hummer og kanari enn Hummus og granateple, hehe.

Jeg husker ikke hva alle rettene vi laget heter. Datteren skulle skrive dem opp for meg, men det er visst glemt, så jeg må huske å etterlyse det hvis hun har gjort det.
Jeg har boka på PDF- og det er ikke like lett å bruke den siden jeg ikke har iPad/nettbrett, så jeg skal absolutt skaffe meg papirutgaven. Ved å bla gjennom boka på nytt finner jeg stadig flere retter jeg ønsker å prøve.

Boka rommer oppskrifter på brød, småretter (meze), hovedretter, supper, desserter og kaker. Også det vi forbinder med tyrkisk kjøkken er med som kebab, køfte, og annet. Alt med deilige bilder og enkle forståelige oppskrifter. Bakerst i boka finnes et vegetarisk register, samt tips til videre litteratur. Denne boka anbefales på det sterkeste! Den  er virkelig til å få vann i munn av. Jeg har bare superlativer om denne!

Vidar Bergums blogg ; Et kjøkken i Istanbul, finner du her
Han har også instakonto og egen fb-side.
Mer om boka her



Vidar Bergum på matshopping i Istanbul. Foto: Forlaget


Hummus og granateple. Mat fra Tyrkia og Midt-Østen av Vidar Bergum, 252 s
Cappelen Damm 2018
Leseeksemplar- PDF

4 kommentarer:

  1. Å for en herlig bok, ser ut som denne må inn på ønskelisten. Har en kokebok fra midtøsten som er flittig i bruk, men siden vi skal til Tyrkia i sommer frister denne veldig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne er kjempebra! Masse for den som er glad i plantebaserte retter også.
      Kjøpte meg selv en kokebok i Tyrkia i 1991 (eneste gangen jeg har vært der)- men hvor blev den av i alt mylderet? Må finne den igjen, se om det er noe som ligner på denne i den.
      Hvor i Tyrkia skal dere?
      Jeg har veldig lyst på en matreise til Istanbul så fort jeg får råd og tid.:)

      Slett
  2. Finnes ikke den kokebok i verden som kan lære meg å lage mat (noe jeg burde kunne basert på snobberi og kresenhet). Elser Hummus. Og er spent på hva du synes om Erpenbeck. Innbiller meg at du likte den forrige, men er for lat til å dobbelsjekke..

    SvarSlett
    Svar
    1. Sikker? Man må følge oppskriftene, vet du.;)
      Begynte på Erpenbecks siste- på senga her en kveld- men siden den åpnet med spedbarnsdød la jeg den fra meg. Den må jeg nok lese på dagtid. På søndag tenker jeg å starte på den, hvis ikke i morgen..
      Ikke noe å lese på senga med sånn tematikk akkurat- som sniker seg inn i drømmene..
      Likte Gehen, gakk, vergangen- så vidt jeg også husker, en lun fin bok om han pensjonisten og de flyktningene.

      Har funnet frem en annen (sorg)bok også, som jeg så skal snakkes om i programmet- om sopp og sorg- av Long Litt Woon. Den tror jeg både er interessant og fin- Hun snakker på søndag kl. 12.00.

      Slett