søndag 23. september 2018

Bokbloggerprisen 2017 gikk til Zeshan Shakar for Tante Ulrikkes vei og til Erika Fatland for Grensen

Utdeling av Bokbloggerprisen er et av årets høydepunkt for oss bokbloggere som har stemt og samlest. I år ble fire bøker kortlistet som Årets Roman og tre sakprosabøker ble kortlistet i kategorien Åpen klasse. Debutant Zeshan Shakar kom inn på kortlista som en joker i siste stund. Han var nominert på langlista, men ordningen med en joker betyr at av de som ikke kommer på kortlista kan stemmes frem blant de andre kandidatene på langlista, slik at vi får en til på kortlista. I år ble det altså Shakar.


Zeshan Shaker, Ingeborg Senneset, Monika Flatabø og Olaug Nilssen.
Senneset og Flatabø kom ens ærend til Stavanger for å delta i prisutdelingen og bokbad. Shakar og Nilssen deltar på Kapittel litteraturfestival med flere programposter. Siden Prisutdelingen også var lagt inn i programmet til Kapittel i år, så ble det logistisk enkelt for dem å prioritere dette, noe vi selvsagt er glad for.




Silje bokbader Ingeborg Senneset som er nominert for Anorektisk. En bok som gjorde inntrykk på mange bokbloggere. Senneset har skrevet om egne erfaringer og målet med boka var blant annet å sette søkelys på behandlingen av spiseforstyrrelser i psykisk og somatisk  helsevern . Det er altfor mye fokus på det syke og symptomer, for lite på det enkelte menneske, helheten, ressurser og hva som ligger bak, mener hun. Boka er også ment for alle som ønsker å forstå mer av hva anoreksi dreier seg om. Ikke primært for andre med spiseforstyrrelser. Hun har vært veldig bevisst på å ikke skrive på en måte som kan trigge eller romantisere en slik alvorlig lidelse og gått mange runder med fagkonsulenter.




Silje fortsetter med bokbading av Monika Flatabø som er nominert for En sånn jente. Boka handler om voldtekt. Hun ble inspirert til å skrive om denne etter Julio Kopseng-saken. Hun arbeider som journalist. Monika ble så sint mange ganger mens rettsaken pågikk. Holdninger som fortsatt henger igjen hos en del, som insunierer jentenes skyld, i form av spørsmål som handler om drikking, påkledning etc.
De fleste voldtektene er ikke overfallsvoldtekter av fremmede, men noen i nær omgangskrets, relasjoner, e.l.  Flatabø ønsker bevissthet om hva voldtekt er, og mer kunnskap om hva man kan gjøre for å unngå det.




Olaug Nilssen i ilden. Olaug Nilssen har gitt ut mange bøker og er en dreven forfatter, skribent og en engasjert dame. I boka Tung tids tale skriver hun om seg selv som mor og sønnen Daniel som har diagnose innenfor autismespekteret, og kampen hun har kjempet for å få hjelp. Hun har skrevet en politisk bok, en kampsskrift i romans form, men legger ikke skjul på at den er sterkt selvbiografisk. Olaug sier boka ligger i grenselandet mellom sakprosa og roman, hun kunne kalt den en memoarbok, men landet på roman siden hun har brukt en del slike virkemidler samt brukt noe diktning.
Tung tids tale har også fått mye oppmerksomhet og vant bl.a. Brageprisen.
Hun mener at boka har påvirket kampsaker de har hatt i Bergen for å unngå nedleggelse av spesialskole og andre ting i systemet.


 

Elisabeth bokbader Zeshan Shaker som debuterte med Tante Ulrikke vei i fjor. Han har fått priser og mye oppmerksomhet for debutroman om innvandreregutta Mo og Jamal på Stovner.  Stovner og Groruddalen har også fått mye oppmerksomhet i media, ofte negativ. Shakar håper at han har greid å nyansere bildet noe når det gjelder Groruddalen. Han har selv vokst opp der.



Elisabeth og Silje holder oss på nervebenken før de avslører vinnerne som er Erika Fatland og Zeshan Shakar. Fatland er i Himalaya og kunne ikke være tilstede.

Gratulerer så mye til vinnerne!

Her er link til den offisielle Bokbloggersiden og prisen.

Dette var kortlistene for 2017:
Årets roman:
  • Begynnelser av Carl Frode Tiller (Aschehoug)
  • Berge av Jan Kjærstad (Aschehoug)
  • Tante Ulrikkes vei av Zeshan Shakar (Gyldendal)
  • Tung tids tale av Olaug Nilssen (Samlaget)
Åpen klasse:
  • Anorektisk av Ingeborg Senneset (Cappelen Damm)
  • En sånn jente av Monica Flatabø ( Vigmostad Bjørke)
  • Grensen av Erika Fatland (Kagge)

Omtaler av de bøkene jeg har lest og blogget om:
Tante Ulrikkes vei
Begynnelser
Berge
Tung tids tale
Anorektisk
Grensen

Hvis du vil lese mer fra selve bloggtreffet og hva jeg fikk med meg fra Kapittel-festivalen, kan du gå inn her


Stavanger by night

Alle fotos er mine egne snapshops fra mobilkamera.

20 kommentarer:

  1. Flott referat fra Bokbloggprisutdelingen, gøy å ha vært der. Takk for koselig selskap i helgen, herlig at du dukket opp på Espedalfilmen i formiddag. God tur hjem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine. Det under bildene ble skrevet etter hukommelsen, så jeg håper det er rett.
      Takk selv for selskapet. Filmen var da ikke så værst, synes jeg,- men skjønner hva du mente altså.

      Slett
  2. Så solid gjennomgang av alt Bokbloggpris at jeg fritar meg selv for skrivinga og linker, både til deg og Tine. All man trenger vite. Håper maten var god på Sola og at flyværet var bedre enn sist. Stavanger var perfekt som Bokbloggerby..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ingalill. Bare link i vei. Håper det som står under bildene er rett, tok det etter hukommelsen.

      Maten på Sola- var helt grei når man er sulten. Pizzaslices fra Peppes, det ble det. Ikke gourmetmat akkurat, men helt greit.
      Flyværet var helt fint frem til, nedflygingen til Værnes- men det er vi jo vant til. Hjem til skikkelig godt gammeldags grisvær.
      Vantevær, sydvest og kalosjer.

      Stavanger funka bra den: Skulle hatt mer tid til å gå rundt i byen i dagslys, men det er jo alltid en prioritering mellom arrangement, sove lenge, blogge, publiv, sosialt liv etc.. Men jeg er fornøyd med det jeg fikk altså.

      Slett
  3. To flotte vinnere som jeg også stemte på. Synd jeg ikke kunne dra dit, men det skar seg med noe annet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de.
      Neste år klaffer det forhåpentligvis bedre for deg.:)

      Slett
  4. Takk for oppdateringen i løpet av helgen! Det var veldig kjekt siden jeg ikke hadde anledning til å være der selv.Jeg fikk èn av de jeg stemte på som vinner og det får være bra. "Grensen" har ikke blitt lest ennå for min del, men sikkert en verdig vinner det også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Tenker at det er fint å gi dere hjemme noen små rapporter underveis også. Og fb og insta funker jo bra til det formålet. SoMe må brukes for det det er verdt, hardt prioritert.
      Grensen er en fantastisk bok og absolutt min favoritt i Åpen klasse.
      I romanklassen var det flere, men vinneren var absolutt fortjent. (nå må du jo åpne bloggen igjen vet du,så du kan skrive om det;))

      Slett
    2. He he,Nice try😉 tror jeg skal nøye meg med å oppdatere meg hos andre først og fremst. Det var overraskende lite oppdatering på SoMe i grunnen så jeg ble veldig glad når du la ut noe😊

      Slett
    3. Hehe, synes du?;)
      Enig i at det var lite å se på SoMe- skjønner ikke hva det er med disse bokbloggerne nå for tiden.
      Forhåpentligvis får vi noen skikkelige blogginnlegg utover dagene som kommer.
      Så langt er det vel Tine, Ingalill, Solgunn og jeg som har lagt ut blogginnlegg så vidt jeg kan se.. men det er travelt å være på festival og treff så det kommer nok mer..
      Lager innlegg nå fra resten av helga.

      Slett
    4. Ikke at jeg forventet 24timers streaming da 😂 men kanskje noe mer fra de forskjellige. Eller forvente blir vel feilt ord. Skjønner godt at man ikke kan oppdatere hele tiden og at det er travelt forstår jeg veldig godt. Ser frem til å lese mer en annen dag,nå er det leggetid med litt lesing på sengen. Hører "Hvem drepte Birgitte Tengs?"og har fått med meg serien. Utrolig historie

      Slett
    5. Skjønner det.. Men mange har jo lagt ut en del på So Me tidligere, så en viss forventning har man jo. Men det har sikkert sine grunner.

      Den serien kan jeg tenke meg å se. Har lest boka til Bjørn Olav Jahr og den var god og sterk. Er serien basert på den boka?

      Slett
    6. Ja,men litt mer detaljer i boken,men i serien får vi intervjuer med etterforskere og andre som var sentral i saken den gang og framstår mer provoserende(for meg) og anbefales

      Slett
  5. Forventet og forventet, fru Blom. Men akkurat utdelingen av prisen syns jeg man burde kunne live streame. Hadde vært veldig kjekt å se - og lenket til - akkurat det. Håper vi tenker på det til neste år!

    Uansett, veldig kjekt med disse innleggene, super lesing, Anita :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Elikken!
      Hadde det vært planlagt på forhånd, hadde det vel latt seg gjøre med streaming, sånn at noen hadde tatt ansvaret for å gjøre det. God ide.
      Nå tror jeg at folk bare fløy fra det ene til det andre, noen tok noen bilder, andre ikke.. Det kommer nok flere innlegg, antar jeg, siden såpass mange ble akkreditert.

      Slett
  6. Veldig bra referat fra Bokbloggerprisen, Anita -

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi. Har skrevet eget referat fra selve treffet og festivalen også.

      Slett
  7. Takk for sist! Godt at noen tar fatt og referer så raskt. Alle de som ikke var tilstede venter nok på referat. Jeg har laget et lite fra mine opplevelser fra Kapittel, som jeg legger inn på min blogg i kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for sist, ja.:) Bra du sier det, for jeg er også slik at jeg liker å få oppdateringer og referat når slikt skjer og jeg ikke har deltatt..
      Spent på å lese ditt referat også:) Artig å se hva andre har fokusert på.

      Slett