torsdag 20. september 2018

Bokmøte med Press, Vega, Spartacus og Samlaget i Trondheim 19.september- 18

Denne uka har jeg vært på to bøkmøter. Det er alltid spennende, interessant og trivelig. Forleden var jeg med Gyldendal som hadde med seg et kobbel forfattere. I går var fire mindre forlag på Kulturtorget, Biblioteket i Trondheim. Det er mange mindre forlag i Norge og det at noen samarbeider slik er en veldig god ide. Det koster nok en del å reise rundt å markedsføre og presentere nyhetene sine på bokfronten for bokhandlere og bibliotekarer (og en skarve bokbloggere) landet rundt.


 Her er noen av årets bøker som heldige vinnere av quiztrekkingen ble til del på slutten av møtet.

Jeg vil presentere et lite utvalg snapshots av den mangfoldige listen vi ble kjent med. Forlagsrepresentantene vekslet på å vise frem et utvalg av sine nyheter, etter kategorier som populærvitenskap, skjønnlitteratur, natur, historie, mat og drikke, strikkebøker, kultur og underholdning, samfunn/stemmer og barnebøker. Som dere forstår er det mye sakprosa hos disse samarbeidende forlagene.


Vi hadde en forfatter på besøk. Han er kokk og har skrevet flere kokebøker. Ole Martin Alfsen er opptatt av at barn og barnefamilier skal ha sunn mat som er enkel å lage i en travel hverdag. Det skal ikke være så komplisert, det skal være lystbetont, det skal være sunt og godt og barn bør lære matglede fra de er små, mener han. Det er jeg veldig enig i.
Dette er ikke en kokebok for barnemat, men mat for barnefamilier. Familiemiddag heter den, og hadde jeg hatt hjemmeboende barn nå så hadde jeg nok satt pris på en slik bok.



Merete Morken Andersen er endelig ute med biografien om Amalie Skram, noe hun har brukt mange år på. Jeg var på et kurs om biografisk skriving med henne for en del år siden i Oslo og da fortalte hun at hun holdt på å jobbe med den. Jeg har faktisk lurt på hvor den ble av, og nå er den altså her.

Merete har gått grundig inn i materien og også laget en nettside med masse stoff som hun har funnet i løpet av prosessen, som man kan kose seg med. Det er visst stoff som tilsvarere flere bind bøker.
Dette er en biografi jeg virkelig ser frem til å lese når jeg får tak i den.
I unge år leste jeg det meste av Amalie Skram.

Bildet skal forestille Amalie Skram som et slags spøkelse, slik Mork Andersen har levd med henne i mange år nå. Boka heter Blodet i årene og kommer på Spartacus.



Psykehus av Drea Karlsen er en sterk bok om unge Dreas erfaringer og opplevelser fra hennes år som pasient i psykisk helsevern. Jeg har lest boka og blogget om den her.
Anbefaler den sterkt. Den er velskrevet og gir innsikt.



En bok om mange rare stedsnavn. De sprøeste navnene som salen lo godt av, rakk jeg ikke å ta bilde av.
Boka heter Nomino. Denne kan være et godt gavetips.



Det kan også denne boka være, en bok om øl og en guide til norske bryggerier. Øl er i vinden som aldri før og mangfoldet av norske små bryggerier er stort. Verdt en titt. Kommer på Vega forlag.



Det kommer flere bøker om fugler i år også. Denne om Kråker skal visst være vakker. Både vakkert skrevet og illustrert. Så godt presentert at jeg ble nysgjerrig. Solgt.
Boka heter Kråkenes land , skrevet av Mark Cocker og gis ut på Press.

Forlagsmann Torgeir Husby, trønder, snakket også spesielt om kornkråkene, disse svarte vakre kråkene som vi har så mye av her i Trondheim, men ikke ellers i landet.





En bok om kunstig intelligens vekket også oppmerksomheten. Hvordan blir fremtiden? Hva overtas av roboter? Kan virkelig en robot bli et lands statsborger som påstått  Saudi-Arabia? (Sofia)

Boka som gis ut på Vega forlag ble presentert av forfatteren Per Kristian Bjørkeng. Veldig interessant. Boka var med i goodiebagen og den skal absolutt leses. Vi får også en god innføring i hva AI er. Noe jeg ikke vet enda, men skjønner at jeg må oppdatere meg på.

Det var også masse andre bøker som vekket min nysgjerrighet, men alt kan ikke tas med her.
Jeg henviser ellers til forlagenes katalaoger og hjemmesider. Her er det mange godbiter.

Samlaget
Jeg har allerede lest Patti Smiths nye bok Om å skrive, men ikke rukket å blogge om den. Vil bare si at den anbefales.
Jakob og Neikop lå i posten og den skal barnebarnet mitt Jakob få. Kari Stais bøker i denne serien er veldig populære.
Ellers er Agnes Ravatn og Brit Bildøen ute med nye bøker i høst.

Vega
De kommer også med en serie småbøker med ting som skjedde i flere år.. 1963, 1973 osv. Og om øl og stikking.

Spartacus
Har bøker om Tid, Lys, Psykehus, Genier, Sjarlataner, Norgeshistorie, Vikinger og overnaturlieg vesener blant annet.

Press
Har blant annet en interessant bok om Gener som jeg har tenkt å sjekke ut. Skrevet av Siddhartha Mukherjee. Ellers bøker om grønnsaksmiddager og familiemiddager, kjellermennesker (Carsten Jensen), asylsøkere, Russland, Ufrihet med mer.

Men det er Samlaget som har strikkeboka til Lothepus, som han ønsket å kalle Strikk og drikk.
Det ble ikke det da.. men Lothestrikk.




Mange flotte bøker og kataloger og et fint fint nett fra Samlaget med Elene Ferrante-trykk; Kvelande kjærleik.


4 kommentarer:

  1. Så gøy å lese om bokmøtet ditt, dette skal jeg på rett over helgen. Fryder meg over biografien om Amalie Skram, den skal jeg lese. Kjekt å kunne si, "snakkes i kveld" Anita :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine. Ja, Skram- bioen har vi forventninger til. Sitt på flyet i lite Cityjet nå .. Helt stille her på Værnes og håper det er slik i lufta også nedover ... Ses i kveld 😃

      Slett
  2. Ahhh... Det er når jeg leser om disse bokpresentasjonsmøtene jeg skjønner at å ha lesing som hobby og lidenskap ikke nødvendigvis bare må være ei asosial greie... Det samme gjelder jo for så vidt festivaler og BBP... For meg er de meste ganske uaktuelt, Østerdalen er forunderlig midt i mellom det meste, og samtidig gudsjammerlig usentralt. Vel, vel... Artig med en smakebit i hvertfall, og kos deg i Stavanger!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke det. Det er hyggelig og sosialt mellom den introverte bloggingen og lesingen.
      Angå uaktuelt- det går an å reise på Bokbloggertreff og litteraturfestivaler , vet du.. ;)
      Vi er som du sier nå i Stavanger nå, en knippe av oss. a lon , long way away from home..
      Takk takk:)

      Slett