torsdag 20. september 2018

Forfatterne kommer med Gyldendal i Trondheim september - 18

Bokhøsten er i full gang og dermed reiser forlagene ut til mange byer for å treffe bokhandlere, bibliotekarer og noen få bokbloggere. Randi og jeg var på plass på Byscenen da Gyldendal kom med et kobbel flotte forfattere. Som tidligere år var Mona B Riise  konferansier. I år var hun spesielt opptatt av forfatternes dyrebilder på sosiale medier. De fleste har hunder, men noen har katter. (Jeg tok dessverre ikke bilde av bildene..angrer nå)


Mona B Riise leder showet i år som i fjor.

Trondheim var først ute i år og forfatterne som besøkte oss var Lars Mytting, Tore Skeie, Anne Holt, Trude Marstein og Camilla Grebe. I tillegg ble høydepunkter fra årets mangfoldige katalog presentert samt videohilsener fra folka bark Radioresepsjonen (tror jeg det var).

Gyldendal er et stort forlag og det er alltid mye jeg har lyst til å lese fra dem. I tillegg hadde de med katalog fra Kolon forlag som har mange fine bøker. Her er noen snapshots av forfatterne, og jeg vil også nevne noen bøker jeg ble ekstra nysgjerrig på. 



Lars Mytting leser fra sin nye roman Søsterklokkene, som han allerede har fått meget gode anmeldelser for. Det er en bok jeg ser frem til å lese, når jeg får skaffet meg den. Den tror jeg er interessant og rørende.  (trykk på tittelen for å få frem link til informasjon om boka)



Oj, hva kommer her? Mona har kledd seg ut i gamle klær og hensikten får vi snart vite. Hun skal presentere Tore Skeie sin nye roman Hvitekrist, første bind i serien Kongens tid, som starter med Olav Haraldsson. For oss som bor i Trøndelag så er det særdeles interessant. Olav den hellige falt som alle vet på Stiklestad etter en brutal kamp med bøndene som ikke ønsket en slik inntrenger som skulle kristne folket for enhver pris.
Skeie ønsker å vise et annet bildet av den helliggjorte kongen. Han hadde ingen klar posisjon i Norge og ønsket å tilkjempe seg makt. Trøndelag var på den tiden det rikeste området i Norge og fikk man makta her betydde det mye. Her hersket Ladejarlene og bøndene kjempet hardt imot Olav H.
Resten er historie, og denne boka fikk jeg veldig lyst til å lese.


Er han litt oppgitt, eller ler han?



Neste post på programmet er krim. En av våre gamle travere; Anne Holt er ute med en ny krim med en ny heltinne, stjerneadvokaten Selma Falck. Denne krimromanen er inspirert av dopingssaken mot Therese Johaug.  Anne Holt får sagt sin mening om saken  og hun snakker også om forskjellige morbide drapsmetoder. Akkurat det ble der og da noe makabert for meg på grunn av dobbeltdrapstragedien i Trondheim dagen før. Men det kan jo ikke en krimforfatter ta hensyn til som lever av å spekulere i mord.

Romanen heter En grav for to og befant seg i goodiebagen vår.









Over til venstre:
Trude Marstein, som er ute med en ny roman, som har fått mye omtale. Så mye hadde jeg, heter den.  Den virker spesiell i formen da den følger en kvinne i forskjellige stadier i livet hennes. Fra hun er 13 til hun  er 52.
Marstein snakket om hva hun ønsker å få frem når hun skriver. Å kunne skrive dypt og godt om de vanlige livene. Det virket interresant og jeg fikk lyst til å lese boka.

Over til høyre og under: Camilla Grebe.



Camilla Grebe er sivilingenør og har skrevet flere kriminalromaner sammen med sin søster Åsa Treff.
I år er hun ute med Husdyret, en krim om en forferdelig forbrytelse. En adferdsviter, enn kvinnelig politietterforsker og en ung gutt føres sammen på grunn av et drap i en steinrøys i skogen.
Jeg har lest noen av søskenparets bøker før, men ikke Camillas solobøker. Denne ser spennende ut, og er med meg i kofferten til bokbloggertreff og Kapittel litteraturfestival i morgen. Jeg håper den kan bli fengende resielektyre.


Goodiebagen bestående av et knippe leseeksemplarer og kataloger. Jordan Petersons meget aktuelle bok er verdt å merke seg.  Han kommer til Norge i løpet av høsten og mange mener mye om denne mannen som har tatt unge menn med storm verden over med sin filosofi og skarpe meninger.

Andre bøker som jeg har lyst til å lese fra høstbøkene er blant annet:
Bendik Wold- Canada Dry - allerede fått en del gode anmeldelser
Nikolai Frobenius- Kongonotatene - basert på drapet i Kongo, Tjostolv/Molandsaken

Randi har lagt ut bilder fra arrangementet på Flickr her Her er det også bilder av oss sammen med Lars Mytting, som Randi er så begeistret for.


Her er liste over når Forfatterne kommer til landets byer.
Gyldendals hjemmeside med katalog her


Her er min favoritthund, "barnebarnet" Ollie, med egen instakonto @ollie.wss

4 kommentarer:

  1. Flott referat Anita. Jeg har ikke hatt tid til annet enn å redigere bildene jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi. Redigering tar tid . Jeg har kjørt bildene fra mobilkameraet rett inn i innlegget, uredigert. Sånn må det bli noen ganger for å få laget innlegg. Det blir ikke det samme å vente med dette lenge. Siden vi skal til Stavanger, mener jeg- så må det jo blogges derfra også.
      Å legge ut på fb og Flickr som du har gjort er også en fin ting å presentere møtet og forfatterne på.:)

      Slett
  2. Skal si det går unna med bokmøter hos dere for tiden. Jeg har lest Husdyret og holder på med En grav for to, så jeg krysser fingre for at vi får andre bøker i nettet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de kommer tett som regel, men jeg får ikke med meg alle i år. . Så du har lagt ut omtale av Husdyret . Jeg vil ikke skumme en gang , siden jeg har med boka som reiselektyre.. Kan jo hende dere får noe annet, hvem vet.

      Slett