mandag 17. september 2018

Leksikon om lys og mørke av Simon Stranger

Simon Strangers nyeste roman er en sterk historie om en jødisk familie som flyttet inn i boligen der Rinnanbanden bodde under andre verdenskrig. Ja, riktig, Rinnan, Henry Rinnan & co. Hvorfor gjorde de det? Det er det Stranger ønsket å finne ut av da han dukket ned i dette stoffet og fikk ideen om å skrive en roman om det.



Simon Stranger er gift med Rikke Komissar, etterkommer av Komissar-familien som bodde i denne boligen som ble kalt Bandeklosteret, i Jonsvannsveien i Trondheim. At de bodde der var aldri noe tema i familien. Hvordan fikk han vite det?
Dette, og mer til får vi vite i romanen.
Romanen veksler mellom historien om Komissar-familien og Henry Rinnan.  Grete og Gerson flyttet inn i huset med små barn og barn som ble født. Grete trivdes aldri, og ble nærmest syk av det. Hun var den følsomme som stadig tenkte på hva som hadde skjedd der i kjelleren.
Romanen handler også om Hirsch og Marie. Hirsch Komissar var bestefaren til Grete, og han ble drept på Falstad utenfor Levanger i 1942 fordi han var jøde, som alt for mange jøder ble.
Henry Rinnan var liten av vekst og han ble plaget og mobbet på skolen. Han fant etterhvert strategier for å hevde seg, men han ble aldri populær hos jentene eller gjengen, men akseptert ble han til en viss grad da han fikk tilgang til sin rike onkels bil.
Da krigen nærmet seg ble han agent for nazistene, og med sine verbale evner og evne til å skrøne, gjorde han det faktisk så bra at han raskt steg i gradene. Med makt og uniform kom også draget på damer. Og mer enn brutal nok viste det seg også at han kunne være. Skjønt mot sine barn var han visst omtenksom og snill. Det skal han ha.

Mange har blogget om boka, mange har anmeldt boka og gitt den svært gode skussmål. Jeg føler derfor at jeg ikke trenger å skrive så mye, men jeg henviser gjerne til andres skriverier. Samt forlagets omtale:

Hva fikk den beskjedne skomakersønnen Henry Rinnan til å bli en av norgeshistoriens mest forhatte skikkelser? Og hvorfor skulle en jødisk familie velge å flytte inn i hovedkvarteret til Rinnan etter krigen, i huset som ble stående som selve symbolet på ondskap?

Da forfatter Simon Stranger får vite at hans kones familie har bodd i huset der Rinnanbanden holdt til, det beryktede Bandeklosteret, begynner han å grave frem historien til Komissar-familien, både de som overlevde, og de som ble drept. Arbeidet stiller ham overfor menneskeheten på sitt mørkeste, og romanens nedslag i livet til Henry Rinnan viser hvilke konsekvenser ydmykelser, utenforskap og sinne kan få. Samtidig vokser en annen fortelling frem, om overlevelse, samhold og hvordan leve videre.


Jeg føyer meg i høyeste grad inn i rekken av lovord. Leksikon om lys og mørke er en sterk roman, en gripende roman, en ytterst vellykket roman. Formen med å strukturere den i form av et alfabetisk leksikon fungerer utrolig bra, og jeg glemte fort akkurat det. Kapitler, deler, vinklinger, bokstaver, navn, glir sømløst over i hverandre. Dette er en sterk roman om et stygt kapittel i vårt århundrede. Og jeg tør tippe at boka vil bli stående som en av årets sterkeste norske romaner!

Anbefales på det sterkeste!


Andre bloggere:
Tine, Beathe, Hedvigs bokhjørne, Bjørnebok, BeritBok

Andre anmeldelser finner dere på google.

Innlegg fra bokbadet med Simon Stranger i Litteraturhuset i Trondheim hvor jeg også var tilstede. Reading-Randi har laget innlegget med omtale og bilder.

Foto: Aschehoug

Simon Stranger: Leksikon om lys og mørke, 396 s
Aschehoug 2018
Leseeksemplar

14 kommentarer:

  1. Ja,dette var en fantastisk fin roman, veldig interessant og kjekt å lese en bok fra krigens dager hvor handlingen er lagt i Norge. Det tror jeg ikke at jeg har lest før.
    Du er skikkelig i siget med omtalene dine,det er godt å se.

    Har ikke glemt diktene denne måneden men satser på å få lagt ut mai du skjønne milde diktene før september utgaven, her hos meg går det ikke akkurat unna.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Har vel lest noe fra Norge før, blant annet en vi hadde på pensum på ungdomskolen; Så tok de enn vårt liv, tror jeg den het. Mange herrens år siden..
      Og kanskje noe annet, men det husker jeg ikke i farta. Bortsett fra krim, som Roar Ræstads historiske krimbøker fra andre verdenskrig i Trondheim. Han er historiker, og det er gode bøker. Den tredje; Ravnens time, har nettopp kommet ut på VB-forlaget.
      Spesielt at det er fra nærområdet også..

      Ja, må få unna noen omtaler. Har to-tre bøker til jeg ikke har skrevet om. Merker det er dumt å vente, men det blir sånn noen ganger. Får bare senke lista litt..

      Nå står to høstbokmøter for døra denne uka og så reiser vi til Stavanger og da skal også det dokumenteres, hehe-- nok å gjøre.

      Synes du er mer enn aktiv nok jeg Beathe. Men det tar jo tid å lage innlegg.. sånn er det bare.
      Spent på diktsirkelen denne gang. Får vie tid til den neste uke når Kapittel og BB-treff er unnagjort.

      Slett
    2. Har åtte bøker som har lagt en stund uten å bli skrevet om men mulig jeg tyr til et par samleomtaler for å bli ferdig.

      Ja, bokmøter her også, en denne uken og to neste. Det blir travelt for dere som skal avgårde i helgen men tipper det blir kjekt. Jeg SKAL neste år det har jeg tatt Tine i hånden på.

      Slett
    3. Noen ganger må man det, skrive samleomtaler altså.
      Håper du kommer deg avgårde på et BB-treff Beathe. Synd du ikke får til i år. Det får bli Bergen neste år da?;)

      Slett
    4. Bare en ting til: Beathe:
      Prøvde å kommentere på Schreinerinnlegget ditt, men ser du har stengt av kommentarene. (Så nå at du tar pause, å det er vel en sammenheng), men ihvertfall, for å si noe positivt. Har likt alt jeg har lest av Schreiner, nominerte han ifjor og digger novellesamlingene. Den nye er en av de få bøkene jeg ser fram til iår (sammen med Tønes og Vigdis, selv om jeg jeg kommer til å lese sistenevnte i hemmelighet, er lei)

      Slett
    5. Til Anita:Om jeg blir bokblogger igjen en gang så reiser jeg gjerne til andre byer også, men jeg hadde gjerne vært med å arrangere noe her.

      Til Ingalill:Herlig å høre at du liker Schreiner sine bøker,denne er ikke like absurd på samme måte som de andre men jeg syntes den var fin. Likte også veldig godt boken som kom i fjor og skal skrive litt om den om jeg noengang tør å våge meg på en bokomtale igjen.
      Har sett så mye snakk om han der Tønes at jeg mildt sagt er nysgjerrig på boken selv om jeg ikke har den villeste clue om hva den handler om. Dette er mellom oss:Har ikke lest et ord av Vigdis ennå. Men hvorfor lese Vigdis om du er lei?

      Slett
  2. Jeg har akkurat begynt å lese denne nå. En gripende bok som supplerer en vond historie fra Trøndelag.

    SvarSlett
  3. Den har jeg liggende å håper å få lest i september.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det håper jeg også du får. Dette er en god kandidat til neste års BBPris.

      Slett
  4. Prøver å oppdatere meg litt på hva folk leser, (ifall vi samtalene tørker inn i helga) (mahahehe), men innser at jeg bare sprer negative vibber, også skulle jeg til å skrive, at det skal mye til før jeg leser flere Strangerbøker, så jeg gir meg med kommenteringa... men gleder meg til å see you all....

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er en annerledes Strange-bok.
      Håper du får lese- og bloggelysten tilbake. Det blir trivelig å se deg igjen:)

      Slett