mandag 17. desember 2018

Julegavetips i siste liten: Plukk selv av Trond Svendgård

Hva frister vel mer enn en bok med herlige bilder av vår, sommer, grønne vekster og mat?
Tidlig denne sommeren fikk jeg en bok som heter Plukk Selv av kokk og sankeentusiast Trond Svendgård. Den inneholder nyttige sanketips og oppskrifter fra veikant, skog og skjærgård.  Grunnen til at jeg skriver om den nå, er at jeg ble påminnet hvor flott bok det er gjennom et tilbud jeg så på instagram. Les mer under bildet..


Jeg får veldig lengsel etter våren når jeg nå igjen blar i boka. I sommer brukte jeg den flittig. Jeg deltok også på et kurs i botaniske ville spiselige vekster i regi av Nyttevekstforeningen og der ble denne boka blant annet anbefalt.  Jeg lærte masse nytt om hva som kan plukkes og spises i naturen, og denne boka tar for seg en del av det. Tenk at vi har et så stort gratis spisskammer der ute å ta av. Nyttig og godt, og så får man herlige helsebringende turer i skog og mark attåt.
Å ha kunnskap om hva som er spiselig er viktig, for det finnes giftige planter og sopper man helst ikke bør spise, og noe man absolutt ikke skal spise.

Boka her er ganske trygg sånn, den tar for seg vekster man kan være rimelig sikker på, etter mitt skjønn- med unntak av sopp, der må man absolutt vite noe om sopp før man høster. Uansett er det en gylden regel å ikke spise noe man ikke er hunder prosent sikker på.
Boka tar også for seg dette temaet, samt hva man trenger av utstyr for å sanke mat.
Hver plante har bakgrunnstoff, med beskrivelser og kjennetegn, hvor den vokser, hva man kan bruke av den og hvordan. Lett og forståelig skrevet, med fine bilder.

Oppskriftene er delikate, her er både krydder til middager, planter som tilbehør, planter som kan saftes, syltes, kokes, legges på olje, tørkes, spises rå i salater med mer.

Boka er delt inn i årstidene, er oversiktlig og fin å bla i. Virkelig inspirerende. Her er et par eksempler  fra boka:


Prøv dette som asparges. Geitramsskudd.


Eller hva med kjøttboller med almeskudd. Almeskudd plukket jeg mye av i vår på tur med nyttevekstforeningen. De var kjempegode i salater og på pizza . 



Eller hva med deilig villbringebærbrus? 


Dette er bare en liten smakebit. 
Har du en person i familien eller en venn du vet liker å gå tur, som kan synes det er interresant å lære mer om å sanke spiselige vekster, eller en som er glad i lage mat- så er dette et siste-i-liten-tips fra meg! Eller kjøp den til deg selv!

Nå får du også gave med på kjøpet hvis du bestiller boka på hjemmesiden for Norges største nettsamfunn for spiselige vekster.

(jeg er ikke sponset, men jeg har fått boka etter eget ønske som anmeldereksemplar fra forlaget)


Under ser du bilder fra turer/kurs med Nyttevekstforeningen som jeg deltok på i vår/sommer. Vi sanket ved fjorden, i fjæra , i marka og i skogen.



Det er så utrolig mange planter å finne. Her skal det sorteres, merkes og læres.







I denne skogen (t.h.) fant vi almeskudd som jeg strødde over vegetarpizzaen. Nam..



Det er mye lekkert man kan fylle glass og krukker med . Bildet er tatt på Sellanraa Bok & Bar i Trondheim. De setter sin ære i å lage kortreist og naturlig mat og baserer seg mye på ville vekster. 


God tur og bon apetit!


Trond Svengård: Plukk selv, 253 s
Cappelen Damm 2018
Leseeksemplar



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar