lørdag 20. april 2019

Liljene på stranda av Rønnaug Kleiva. Stemningsfull og litt urovekkende reise- og memory-roman.

Rønnaug Kleiva er en moden forfatter som har skrevet flere bøker; prosa og lyrikk , for barn, ungdom og voksne. Jeg har lest de tre siste bøkene hennes som jeg har likt godt. Det er spesielt det at hun reiser i bøkene sine jeg liker, at hun reiser alene som godt voksen kvinne, hennes refleksjoner og skildringer om dann og vann. Så også i denne siste romanen hvor hun reiser i Hellas i to tidsparalleller og skildrer aldring, minner, kjærlighet, lengsel og død.



Hovedpersonen, et sted kalt Rena, et annet sted kalt noe annet, reiser til Athen i 1990 og møter en eldre mann som hun innleder et forhold med. Hun blir med ham ut på en øy hvor han var internert etter 2. verdenskrig fordi han deltok i motstandskampen mot tyskerne.Motstanderne ble betraktet som fiender også av det nye høyreorienterte regimet etter krigen, forstå det den som kan, men slik blir det forklart.
Hun opplever en mann som har mareritt om natta mens de er på øya, og han gjør noe fælt, men ellers har de det bra, mener hun. Han er så inderlig. Hun forteller han om sitt liv, der hjemme i Norge. Han forteller om sitt.
De drikker en del, særlig drikker hun en del.
25 år etter reiser hun tilbake, skjønt det kan virke som hun har vært der hvert år, men det er nå hun møter sin gamle elsker igjen. Han er ca 85, hun rundt 60? Ikke godt å si.
Etter å ha truffet ham i Athen, tar hun en båt ut på en av øyene og treffer en dame som hun har det hyggelig sammen med, og en nederlandsk basehopper i 40-årene.
Underveis på reisene observerer hun folk rundt seg, snapper opp samtaler, noterer dem ned.
Hun drikker, til tider ganske mye. Hun forteller om sine menn, sine elskere, hun mimrer- og hun sliter med hukommelsen sin. Demens er et tema, hennes mor er dement?
Hvorfor glemmer hun så mye selv. Det er noe urovekkende her, som blir avdekket i romanens siste kvart-del. Psykisk helse(vern?)  blir et tema.
I grunn så kan man tenke at hadde hun vært mann, så hadde dette vært en slags rock`roll-roman med mye sex og alkohol, en slags roadmovie med buss, fly og båt.
Men romanen er på mange måter veldig stillferdig, selv om den er rå, direkte, intens, korthugget.
Er det det nynorske språket som gjør at inntrykket mildnes på noe vis? Men det er likevel noe som hugger til her. Som berører. Alderdommen, døden. Scenen hun skildrer da hennes far døde, angeren over hvorfor hun og de andre døtrene ikke bar kista.  Og jeg er der i livet at jeg det hugger i meg, hva når min far, min mor dør?

Jeg liker å lese Rønnaug Kleivas bøker. Det er noe med det å reise, det å være voksen kvinne alene på reise, opplevelsene hennes. Kanskje fordi jeg selv reiser en del alene, og kan identifisere meg med det- uten sammenligning forøvrig når det gjelder hva Rønnaugs kvinner gjør i hennes bøker.

Jeg leste nettopp et intervju med Rønnaug i Sunnmørsposten som jeg fant da jeg googlet hvor hun sier noe om at hun dikter vilt og blander inn egne erfaringer. Hun liker å reise alene.  Jeg tenkte på akkurat det der, hva er selvopplevd, hva er ikke.. Hun sier at hun bevisst valgte en eldre kvinnelig reisende i Armenia, Albania, Argentina- fordi det er annerledes å reise alene som eldre kvinne enn en ung kvinne eller en mann. Det er nok mer fare forbundet med å reise alene som ung kvinne feks.

Liljene på stranda er en fin roman, anbefales.

Les intervjuet her

Andre anmeldelser:

Dagbladet- terningkast 5
Vårt land- en interessant og godt reflektert anmeldelse

Har ikke funnet noen bloggomtaler enda..

Omtaler av andre bøker jeg har lest av Rønnaug Kleiva:
Armenia, Albania , Argentina
Western Desert (noveller) 



Foto: Samlaget


Rønnaug Kleiva: Liljene på stranda, 194 s
Samlaget 2019
Leseeksemplar


10 kommentarer:

  1. Fin omtale. Tror jeg må lese denne. Jeg har boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi.:) Det er en fin roman. Håoer du leser den.

      Slett
  2. Du skriver vakkert om bøkene til Kleiva. Og jeg liker (selv om det er sant trist) at du nevner at om denne boken var skrevet av en mann ville det vært en rock`n`roll roadtrip roman. Det gjør at boka frister enda mer.
    Men jeg vet jeg ikke kommer til å lese den pga nynorsken (flaut, jeg vet). Ville bare skrive at innlegget ditt gjorde boken fristende :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord Marianne.:)
      Synd at du kvier deg for nynorsken. Håper du kommer over det en dag. Det er mye fin litteratur på nynorsk. (når til og med Tine kom over det.....)

      Slett
    2. Når Tine klarte det ... :) Jeg husker det faktisk.
      Jeg leste mye nynorsk før men jeg sliter nå. Kanskje Kleiva kan hjelpe meg :)

      Slett
    3. Hehe,- ja.
      Håper det.:) Kan jo være verdt et forsøk.

      Slett
  3. Anita:Har ikke lest noe av henne før men har denne liggende så tenker den skal leses i mai,etter at jeg har lest ferdig en hel haug med påbegynte bøker!😊

    Marianne:Jeg hadde også en sperre for å lese nynorsk for noen år siden og når meg og Tine klarer å komme over det så klarer du det også! Nå tenker jeg ikke over det 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på hvordan du liker denne Beathe. Tror godt du kan like Kleivas bøker.:)
      Skjønner godt det med alle de (påbegynte)bøkene. Selv prøver jeg å ikke ha for mange gående, noen har blitt liggende halvlest ganske lenge, men da fenger de ikke godt nok i øyeblikket, så de får bare vente på ubestemt tid.
      Prøver å få unna en del hyllebøker, samt 2018-bøker, men tar noen få nye innimellom.

      Slett
  4. Har innbilt meg at Kleiva bare skrev dikt. Blander jeg henne sammen med noen med lignende navn? Helt på jordet? Sikkert det siste. Er alt for paranoidpuslete til å reise, langt, alene. Prøver å tenke over hva langt er, siden alene er helt greit innad i Norge, eller ihvertfall i kjente byer. Problemet. Eller ikke et problem, men mer et faktum, er at jeg ikke liker å reise, alenegreia kommer etter. Skal jeg først reise, foretrekker jeg alene, tror jeg
    , rambling slutt..

    Fikk lyst til å lese denne. Godt jobba!

    SvarSlett
    Svar
    1. Blander du sammen med Marit Kaldhol eller en annen voksen nynorskdame?
      Vet ikke om hun har skrevet så mye dikt, men noveller i alle fall..
      Reise? Stavanger er jo ganske langt borte, da..
      Ellers er det jo veldig fint å reise i litteraturen også, og mye billigere.:)

      Spent på hvordan du liker Kleiva..:)

      Slett