torsdag 25. april 2019

MADEIRA 3. Funchal-Lido, diverse snapshots

I dag tenker jeg at dere skal få noen glimt av Funchal- Lido-området. Vi bodde i Lido en uke (9.-16.april) . To av damene i følget bodde på Duas Torres, i utkanten av Lido, ganske høyt oppe med utsikt over havet. Randi og jeg bodde på Four Views Monumental, midt i sentrum av Lido, ca 3 km fra sentrum av Funchal. Det gikk en flott strandpromenade nedenfor oss og ut til enden av Lido. Det gikk også greit å gå veien til busstraseen til sentrum. Funchal har mange artige kafeer og en fin gamleby. Her kommer noen bilder:

Den første ettermiddagen gikk Randi og jeg oss en tur etter at vi hadde spist en deilig pastamiddag i nabolaget. Jakarandatrærne var i vakker lilla blomstring, og vi hadde det gøy mens vi ruslet nedover mot stranda. (trykk på bildene for å få dem større og klarere)

Nede ved stranda, dvs strand og strand- det er nå mest klipper og berg. Derfor lager Madeirafolket basseng, friluftsbad, hvor man kan betale seg inn for å nyte herlighetene. Det er tre slike bad bare på strekningen promenaden i Lido- området. Her ser vi Randi henge over kanten til Lido-badet.

Like ved er en flott stor park med rustne skulpturer- av gamle ting. Det er stor lekepark, skatepark og mange kafeer i området.

Dagen etter dro vi til Botanisk hage og deretter ruslet vi rundt i gamlebyen. Her er knippe bilder derfra:

Det er massevis av restauranter i gamlebyen. Utpå kvelden er det også fado-musikk på noen av dem.

Mange dører er prydet med vakre farger og malerier.

MATEN:

Maten var ikke like god overalt, men vi var heldige med minst tre restauranter, hvor det var god service og god mat. Jeg spiste stort sett fisk og reker. Her er vi først (bildet av tre damer over) på Bananas Pub, hvor vi koste oss med en drink, deretter inntok vi en nydelig middag på Taberna Ruel i gamlebyen. Det var fullt der, men noen gikk akkurat da vi kom forbi andre gang og bankers! der satt vi. Og det var vi glade for.

Jeg spiste scabbard, fersk fisk- delikat tilberedt med tomatris av noe slag.

Trine ba om en liten regning; a small bill, og lo- og de lo tilbake da vi fikk denne. En skikkelig liten regning;) (den hvite)
Etterpå viste den ene kelneren oss fiskene og forklarte mer om scabbard-fisken, som er svart utenpå og kan bli ganske stor.  Han var skikkelig dedikert til yrket. Tommel opp!

En av de andre flotte restaurantene vi var på, lå ved enden av strandpromenaden i Lido, ved et utebad. Restauranten heter Doca do Cavacas:

Akkurat nå husker jeg ikke hva den heter Oppdatert:  Jeg fant den omsider på Tripadvisor med litt leting:; Doca do Cavacas  den er lett å se når man kommer til enden der promenaden slutter og veien går oppover (se bildet under scampi-bildet) . Det er busstopp her.  Restauranten har en rotunde, der vi satt ute. Det går også an å sitte innendørs i etasjen under. Restauranten har en fantastisk utsikt med solnedgangen. Randi og jeg spiste grillede reker, og Trine og Veronica mixed fish. Porsjonene var gedigne. Og så har de en merkelig tilbehørsvane der nede, med kokte grønnsaker og poteter/chips til all slags mat, også grillede reker.

Scampi og kokt kål? Jaja, det gikk da an, men litt uvant det var det..

Badet og restauranten vi spiste på. Det lille hvite og blå runde huset.

Solnedgangen var fantastisk. Vi kunne sluttet innlegget her, men jeg sparer heller et annet solnedgangbilde til slutt.

Vi spiste også godt på et sted som heter O`Drageiro som lå like bak hotellet vårt i en sidegate. Vi valgte turistmeny- treretters- og var fornøyd med det.  Over er det bilde av forretten jeg valgte; en avocadosalat som var nydelig.

En dag jeg gikk til byen spiste jeg igjen reker, denne gangen i hvitløksolje. Denne enkle restauranten ligger i gamlebyen like ved Bananas Pub. Det er en karibisk artig plass, hvor jeg også leste en del i den ene krimboka jeg leste ut der nede. Se bildet under.

Hvitløksbrødene de serverer er kjempegode, som en slags pitabrød med hvitløkssmør/olje inni.

To dager spiste jeg quiche med salat til lunsj. Den ene gangen i kafeeen i Botanisk hage, og her spiser jeg en variant med kylling på Lido Beach Club i nabolaget. Der var det godt å sitte. Quichen var også god.

Toast med skinke og ost, med salat og chips. Denne spiste jeg på Arsenal, restauranten/baren ved siden av Bananas Pub. Den var jeg dessverre ikke særlig fornøyd med. Chipsen var fritert ihjel, smakløs, og toasten hadde også stått for lenge i jernet. Tommel ned.  Det var mye folk der etterhvert, så kanskje var jeg bare uheldig?

Frokosten er også verdt å nevne, selv om den var av den meget enkle sort og inntatt i leiligheten på hotellet. Brød, tomat, salchicon, juice, et kokt egg og presskannekaffe (medbrakt kaffe hjemmefra) , det samme hver dag. Pluss litt drikkeyoghurt. Jeg er ingen storspiser om morgenen og synes det er best å kunne ordne meg selv når jeg er klar for det.

Kafeer/Puber:

Trine og meg med hver vår Aperol Spiritz på Bananas Pub, et herlig sted på et lite torg i gamlebyen. Dagen etter at vi kom ned fra Botanisk hage.

Jeg fikk anbefalt dette herlige stedet av en venninne som hadde vært her. Stedet heter Hole in one, og er et stemningsfullt sted hvor man får mat, drikke og livemusikk på kveldstid.  Jeg var her en ettermiddag, og fikk med damene hit en kveld.  Det ligger like ved Lido sentrum, fem minutter å gå fra vårt hotell.

I hagen er det en gammel amerikaner, flere skulpturer og masse blomster.

Det lokale ølet Coral er leskende og mildt.

Litt dans og musikk ble det også på kvelden. Og en Irish coffee som dessert etter at vi hadde spist middag på fiskerestauranten ved Lidos ende.

Jeg leste i guiden min at Ernest Hemingways sin favorittkafe på Madeira var Golden Gate Grand Cafe, så jeg måtte jo ta en tur dit. Det er en virkelig fasjonabel kafe med et historisk sus, og absolutt verdt å  besøke. Husk å gå inn, gjerne på toalettet i andre etasjen, så du får sett innsiden også.

Bildet underst viser Ritz, som  også er en av de gamle fine kafeene i Funchal. Det ble ikke til at jeg satte meg der, men det kan jeg jo gjøre en annen gang jeg besøker Funchal.

Kaffen vi fikk kjøpt ute var god overalt. Ikke noe å si på den. Over: Kaffe og Baileys på Old Town Pub, like ved kabelbanen og busstasjonen.

Bybilder fra Funchal.
Den store katedralen til venstre, over.

En bokhandel. Jeg synes alltid det er gøy å se hvilke bøker de stiller ut i utlandet. Er det noen jeg kjenner til?

På vei mot/fra sentrum, over.

Markedet i Funchal, ved "inngangen" til gamlebyen.

Inne er det massevis av boder for blomster, planter, frø, frukt, grønt , fisk , gotterier, vesker med mer.

Rare frukter.

Parken ved kabelbanen, nært gamlebyen.

Kabelbanen til venstre. Minneskulptur over falne på havet til høyre.

Hunder og katter og (hunde-katte-)menn i skjønn forening.

Havnepromenaden i Funchal, Den er kjempefin. Med rare fine småbiler som blir kiosker og butikker.

Ved enden av promenaden, ved det gamle fortet. Her det det noen fine restauranter, og et friluftsbad der nede.

Strandpromenaden i Lido:

Tilbake til "hjemlige" trakter igjen. En dag gikk jeg hele promenaden. Ut til der vi spiste den gedigne fiskematen det er bilder av lenger oppe i innlegget. Forbi Lido-badet og noen restauranter, så kommer vi til en molo og et slags gammelt "fort" hvor mange fiskere holder til. Her er også en plansje over fiskene og sjødyrene som finnes her.

Det er som sagt flere bad her, men det var ikke særlig folksomt for å si det sånn. For kaldt. Temperaturen lå på ca 16-18 grader for det meste, og kaldere enn vanlig, som jeg skjønte.

Flott promenade med de vakre flisbelagte stiene innimellom som er så typisk for Portugal.

En seilbåt glir forbi..

Mye å se, vakre planter overalt.

Og en pusekatt.

Nydelig utsikt ove Atlanterhavet. Klipper som bryter. Uendelighet.

Hotellet:

Hotel Four Views Monumental. Veldig stort. Flere nivå og soner i bassengområdet, med god skjerming, slik at det var ly for vind og man fikk inntrykk av at det ikke var så stort allikevel. Hotellet har spa-avdeling, stor restaurant, bibliotek, lekerom, biljardrom med mer.

Og også en fin liten urtehage i bassengområdet, som jeg forsynte meg av.

Basilikum, timian, mynte, salvie, rosmarin med mer.

Ikke all verdens trøkk på disse solsengene heller.

Men de siste par dagene var det godt og varmt her og jeg koste meg med en spennende krim. Herlig!

Leiligheten min hadde et bittelite tekjøkken, bad, en bitteliten balkong og dobbeltseng og skrivepult. Jeg har alltid med meg dette fleecepleddet når jeg er ute og reiser, det kan være litt kaldt om nettene.

Skål Madeira!

Vi reiste med Ving fra Gardermoen som har charteravtale med Norwegian. Transfer t/f flyplassen på Madeira, men det gikk ikke an å forhåndsbestille mat på flyet. Vi fikk derimot kjøpe mat av Norwegians meny. Siden flyet kom så sent til Gardermoen ved retur, måtte vi ha overnatting der siden vi skulle videre til Trondheim, tre av oss.

Madeira anbefales. Særlig likte jeg å gå turer i levadaene, men jeg kunne også tenkt meg og sett mer av øya. Så det kan godt tenkes det blir en tur dit igjen. Da tror jeg at jeg vil bo litt roligere til, ikke midt i sentrum av Lido, der det er mye trafikk. Kanskje litt lenger opp, der Veronica og Trine bodde. Eller i enden av gamlebyen. Men det må man nok betale mer for.
Jeg fikk også anbefalt en en lokal mann som bor i Lido å leie via AirBnb, da det er mye billigere.  Kan være verdt å sjekke ut. (Note to self.)

Se gjerne mine andre innlegg fra Madeira:
1. Levadavandringer
2. Botanisk hage og parker.

Bye Bye Madeira!

Fotos er tatt av Anita Ness (copyright)