onsdag 21. august 2019

Meg meg meg av Linnea Myhre

Linnea Myhre (29) er ute med sin fjerde roman kalt Meg meg meg. Ut fra tittelen å dømme kan man jo tenke at det handler om en meget selvopptatt person. Noe som ligger i tiden, kanskje. SoMe-tiden. Og det er forsåvidt riktig. Men den handler om mer enn det. Om å bli voksen, eller ikke, om hennes generasjon, om usikkerhet, om Britney Spears, om Los Angeles.
Myhre skriver godt, og boka var både interessant, trist og morsom.


Hovedpersonen reiser til Los Angeles sammen med kjæresten sin som er musiker. Hun skal være der noen uker, bare være med. Han er opptatt med sitt, øvinger, spillejobber. Hun strever med sitt indre, hvem hun er, er hun barn, ungdom eller voksen. Hva hun skal spise. Når blir man voksen? Hun sitter i senga og surfer på mobilen, sjekker Britney Spears instakonto stadig vekk, har varsling på. Så begynner hun å jakte på sitt gamle idol, finner ut av hvor hun bodde/bor, hvor hun liker å spise, drikke kaffe med mer.
Hun speiler seg selv og sitt liv gjennom Britney, og vi får tanker rundt episodene i Britneys liv. Det vi kjenner fra media, skandalene. Hun har mye medfølelse med Britney som ikke kunne leve fritt, med paparazzier hengende over seg hele tiden. Aldri gå i fred, alltid fritt vilt.
Føler Britney seg voksen, undrer hun seg.
Hun vurderer stadig om hun skal ta Botox for de få rynkene i panna, hun tenker nøye over hva hun spiser. Hun sliter med forholdet til mat, med mye angst, med sjalusi, med alle slags bekymringer, med oppkast. Og begynner en dag å lure på om hun er gravid, kjøper tester. Vil ikke ha barn. Dette fører til store kvaler og mye styr.
Alle dilemmaene, hun vil jo ikke bli voksen.

"Hvorfor kunne jeg ikke bare stole på at jeg ikke hadde lyst på barn, og hvorfor blir jeg aldri voksen? Hvorfor er det ingen som griper inn?" (s. 236)

Linnea Myhre har skrevet en slags generasjonsroman, en tankevekkende og tragikomisk roman med noen kostelige scener, som den da de oppsøker et arrangement der Britney skal ta imot en pris.
Jakten på Britney, kunne også vært en tittel på boka. Vi får gode skisser fra Los Angeles, bilkjøring til butikker, dinere, gjennom gater, forbi hus. Jeg fikk nesten lyst til å dra dit.
Det er kanskje ikke så lett å bli voksen i dag, man strekker ungdommen langt, utsetter de vanskelige valgene, men er istedet opptatt av de overfladiske tingene som utseende/Botox, TV-serier, instagramkontoer til kjendiser. Dette er nok en generalisering som ikke gjelder for alle, men at det er sant til en viss grad, det ser man jo rundt seg, særlig gjennom SoMe og andre medier.
Jeg koste meg med med boka, humret her og der, men lot meg også bevege av andre følelser. For måten Myhre skriver på, er levende og god, man suges inn i boka, sidene blafrer avgårde. For en tålmodig kjæreste Zen var. Så utidig hun kunne være, i all sin lammende selvopptatthet. Men hun hadde det også vondt, ingen tvil om det.


Og Britney Spears, jo da, hun lever, danser og trener. Jeg måtte sjekke instagramkontoen hennes, jeg også.

Tine har også blogget om boka

Ps. I kveld var Linnea Myhre på GoSommerNorge på TV2 og snakket om boka. Kan sikkert søkes opp på reprise hvis du har en sånn funksjon på boksen din.

Andre bøker av Linnea Myhre jeg har blogget om:
Evig søndag
Kjære

Referat fra bokbad med Finn Skårderud og Linnea Myhre etter at boka Hver gang du forlater meg kom ut



Linnea Myhre: Meg meg meg, 272 s
Tiden forlag 2019
Leseeksemplar

2 kommentarer:

  1. Ser ut som du likte denne like godt som meg, hun skriver drivende bra Linnea Myhre. Takk for lenke Anita :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne likte jeg. Synes hun fikk til en god og litt morsom (men også trist på sitt vis) roman denne gangen.
      Bare hyggelig.:)

      Slett