Sider

Bøker lest til BBP 2014

lørdag 20. november 2021

Rhodos, del 4. Hellas. Glimt fra annet i gamlebyen og det jeg ikke fikk med i de andre innleggene.

Det går trått med lesing og blogging for tiden. Det er så mye annet som tar tid og krefter. Har tenkt at jeg skulle lage et fjerde innlegg fra Rhodos, samle litt av det som ikke ble med i de andre innleggene. Godt å ha de i bloggen , noe jeg kan kikke på senere. Forhåpentligvis kan andre ha glede av det også. selv om sesongen der nede er over for i år. Nå er det mine innlegg fra Gran Canaria som igjen vises i de ti mest leste innleggene, i år som i fjor og årene før der. Det er gøy. Jeg skal dit snart, men først vil jeg legge Rhodos bak meg.

En gammel stol ved en restaurant ved Rhodos Town Beach

Nå kommer det masse bilder og mindre tekst. Noe fra gamlebyen og noe fra den nyere byen.  Den dagen jeg var på Fileremos og vinsmaking var det fryktelig dårlig vær. Jeg var på rommet, tørket og hvilte meg før jeg dro inn til byen igjen for å treffe Kjell.

Himmelens skyer truer, men det er oppholds iblant. Tomt på stranda nå.

Jeg har hoppet av bussen like utenfor sentrum og går langs strandpromenaden i Rhodos by.

Ganske forfallent her og der.

Jeg leter etter et ok sted å lese litt, før jeg skal treffe Kjell. Boka er alltid med i veska.

Kjell kommer dit og vi bestemmer oss for å gå på Red Restaurant igjen. Det er et godt valg. Her er bilde av den norske bok-kroken til Sissel og Stavros på Red. Jeg la også igjen tilsammen fire bøker der etterhvert. Sissel blir glad for det.

I dag anbefaler Stavros oss en god gresk hvitvin. Og han har rett, denne var virkelig god. Koster litt mer, men det var den verdt. Druen heter Assyrtiko, som det står på flaska.

Før middagen fikk vi en liten kopp suppe, den var god og varm.

Denne dagen ville jeg ha fisk, og valgte dagens. Veldig godt.

Kjell er også happy over sitt valg. Nå tar vi "desserten", for min del ble det en strawberry daqueri, som smaker som jordbærsorbet. Og det er det jo også, på en måte. Med en dasj hvit rom oppi.

Etter at vi hadde vært på Red, gikk vi til Traffic. Der ville jeg prøve noe annet, og det ble en mangosorbet, eh, mango daqueri. (?)

Det begynte å hølje ned noe vanvittig igjen, og vi trakk helt inn i lokalet. Berges det som berges kan. Kom meg hjem uten å bli søkke våt, det ble drosje.

En ny dag og frokost på rommet. Medbrakt knekkebrød (Briks) og Tre kvinner av Sylvia Plath, dikt om svangerskap og fødsel. Veldig fint skrevet.

En liten tur på stranda, men været var så ustabilt at jeg snart gikk opp. Det er lørdag, den siste dagen og jeg ville ha sol. Boka er fra Rhodos, omtale her

folketomt

Det ble en tur inn til byen i stedet. Med bussen igjen. Det går ofte buss, men tabellen er ikke alltid å stole på.

Jeg ville se mer av den vakre gamlebyen. Gikk inn samme sted som sist.

Men jeg tok andre veier da jeg var kommet opp på en bru.

Hadde lyst til å gå på muren, men det gikk visst ikke an.

Skikkelig middelalderstemning her.

Jeg bestemmer meg for å gå opp i klokketårnet etter å ha akkedert med meg selv. Noe må jeg få med meg når jeg først er der. Det kostet 6 Euro i inngang inkludert en drink.

Jeg ble så fascinert av tårnet Suleimans moske. Så det fra mange vinkler da jeg var inne i området der klokketårnet var.

Fikk også fantastisk god utsikt over gamlebyen og byen.

Klokketårnet. Jeg var helt opp i toppen der.

Nede der kafeen til tårnet er. Artig utsmykket.

Litt svett og skjelven etter å ha vært oppe i tårnet. Beina var som gele. Det var også en del folk der inne da jeg var der, så det ble klamt og tett.

Da var det godt med en liten forfriskning i baren der etterpå.

Koselig å sitte her.

Og her er den vakre moskeen igjen.

Vel nede igjen, går jeg en annen vei, der det ikke er så mye folk.

Igjen i handlegatene. Synes denne var litt artig. Utenfor Candy shop er det plassert to skjelett. Hehe, slik blir de som eter masse gotteri;)

Jeg vil ha noe å spise, noe lett. Leter etter en rolig plass.

Det fant jeg her , inne i et smug. Jeg tenkte at jeg skulle avslutte på Red i kveld, så jeg ville bare å spise bittelitt.

Servitøren kikket litt rart på meg, da jeg kun bestilte en forrett. Kjøttboller, de er så gode. Enkelt, enkelt blir også vinen servert; i små kjøkkenglass og en liten metallmugge.

Gikk en tur på do i andre etasje og ble overrasket av masse vakkert retro interiør.

Små glimt fra gamlebyen i skumringen, mørket faller snart på. Her er det ofte mye liv på torget og rundt er det flere uterestauranter med ivrige innkastere.

Nå er jeg på Red Restaurant igjen. Bestiller zoulaki på min siste kveld her for denne gang. Nydelig.

Et bilde som gir mer oversikt over utedelen av restauranten. Oppe til høyre står Stavros, eier sammen med Sissel . Anbefaler alle som skal til Rhodos en tur hit. Nydelig mat og god service.

Tar bussen "hjem" i kveld. Busstoppet er like ved her.

Slutt på ferien for denne gang. Er på flyplassen og får i meg litt mat før jeg drar. Denne pizzaslicen var ufattelig god.

Reiselektyre på flyet hjem. En god svensk krim. Bye bye Rhodos for denne gang.