tirsdag 12. oktober 2021

Rhodos. Hellas. Førsteinntrykket, hotellet, en tur til byen. (del 1.)

I dag regner og tordner det, så jeg har så langt bare vært på rommet, med unntak av et møte med vert fra Apollo for å høre om utflukter. Jeg bestilte meg en tur til Filermos med påfølgende vinsmaking på en vingård. Det blir på fredag. Greit å få med seg noe, siden det er første gangen jeg er her. Har i grunnen bare tenkt å ta det med ro, sole meg, lese, spise, gå litt turer, en tur til gamlebyen en dag og sånne ting. Det er nydelig å være på reise utenlands, til varmere strøk igjen etter så lang tid uten denne muligheten, samt ørten kansellerte reiser og ombookinger. Her er noen bilder så langt:

Første dag. Kom søndag, fløy tidlig fra Gardermoen. Ut og handle litt mat før jeg drar på stranda. Munnbind er påbudt innendørs. Kjøpte meg caps med solskjerm, noe jeg må ha når jeg leser og er i sola. Stranda neste.

Avreise fra Norge. Rart å se tavler med så mange utenlandsflygninger igjen:

Trondheim lufthavn Værnes lørdag ettermiddag. Har ikke sett så mye folk på Værnes siden mars 2020.
Kribler av å se flere flygninger utenlands på tavla igjen.
Masse polakker i sikkerhetskontrollen. Fullt fly til Gardermoen som jeg skal med.

Jeg rakk å spise litt (dårlig stressmage etter en travel uke, men litt søtpotetchips gikk ned) , ta en øl og lese litt før boarding. Bare det, den feriefølelsen når man kan ta seg en pils på flyplassen igjen, Her hadde de Hansa Lite. Glutenfri og lavkarbo øl. Leste ut boka på hotellet på Gardermoen der jeg overnattet.

Gardermoen. Sjekk den tavla, så masse fly på vingene igjen. Jeg sto derimot i 1,5 time i innsjekkingskø, grytidlig om morgenen. Sto opp 04.00, shuttelbuss 04.40, som var full og vi måtte vente på en ny, og kom langt bak i køen på Gardermoen. Tok sin tid fordi folk fiklet med mobiler for å lete frem innreiseskjema, koronapass etc. Ikke alle hadde fylt ut heller og da tok det enda mer tid... Vel vel, rakk ikke å ta ut penger etc på Gardermoen, men rakk flyet, det er jo det viktigste. De måtte jo vente, det var jo charterfly og ikke vår skyld at det gikk tregt i innsjekkingen med så lite personale. To stk, og det kom en til etterhvert.
Vel vel, jeg sov heldigvis på mesteparten av turen. Øyemaske, ørepropper, ny nakkepute og munnbind. Litt av et syn.
På flyplassen på Rhodos måtte vi vise innreiseskjema igjen, men det gikk fort. Der sto det masse unge greske menn sysselsatt med det og sjekket.

Bodde forresten på Scandic airport Gardermoen, fint hotell, hyggelig betjening. Spiste buffet i restauranten, veldig godt og bra for meg som går på lavkarbo, kan velge selv. Desserter og kaker styrer jeg unna, men unner meg et par melonbiter og noen jordbær. Betalte 200,- og det er det ingenting å si på . Får 50,- i voucher fordi jeg er Scandic-medlem på et eller annet nivå. Lurt å få med seg rabatter.

Greske katter utenfor hotellet.

En tur på stranda søndag. Varmt og godt, men litt vind her på vestkysten i Ialysos og det er jeg litt glad for når det er 26-28 grader og sol. . Leste ut Team Tuva i går og likte den veldig godt. Omtale kommer.

I går, mandag var jeg også en tur på stranda. Jeg brukte litt tid på å klage på støy på rommet og fikk bytte. Rommet mitt lå rett over show-scenen og det var ikke noe særlig isolert akkurat. Kvelden på rommet med høylydt Quiz under meg, ble ganske slitsom. Ørepropper hjelper ikke. Sånn kan jeg ikke ha det hele uka, tenkte jeg. Liker jo å være en del på rommet om kveldene, lese etc.

Etter stranda i går spiste jeg gresk salat på en bassengbar og startet så vidt på denne boka av Patricia Wilson, som har handling fra Rhodos. Nydelig å spise gresk salat igjen. Kostet 7 euro ca og vinen 6 euro. Vinen var god. Det er nok en del dyrere her på hotellet, men det er praktisk. Noen ganger trenger jeg å ha det lettvint. Som nå.

Sun Beach Resort er et stort anlegg med flere bygg, tre basseng, et for barn, et for voksne og et for begge.
Det er et familiehotell. Det velger jeg vanligvis ikke, men det var utplukket da jeg bestilte og jeg fikk lyst på gode restauranter lett tilgjengelig, mange valgmuligheter, ganske rolig ifølge anmeldelsene (noe jeg tenker er relativt etter et par dager her), aktiviteter som vanngym og yoga bl.a. Kort vei til byen med buss. WiFi på rommet fungerer bra.

Selv om det er oktober og tørt her nå, så finnes det vakre blomster fortsatt.

Smittevernet tar de på høyeste alvor. Sosial distancing, munnbind, og i spisesalen må vi bruke hansker i buffeten. Spiste buffet søndag kveld til 19 Euro. Jeg vil ikke ha all inclusiv, jeg vil være fri til å velge hvor jeg spiser. Ifølge grekerne, taxisjåføren jeg satt på med i går, er de forbanna på de store hotellene som holder folk innenfor anleggene med all inclusive etc, da det ødelegger for de lokale små restaurantene. Det skjønner jeg godt.

Helsa først, ja.

Fjernkontroll, tepper, nøkkelkort er desinfisert. Betryggende. Og rommet er veldig rent. Det liker jeg.

Ganske vakkert anlegg i grunn.

Utsnitt av ukeplan, masse aktiviteter for store og små, pluss show på kveldene. Jeg hadde ambisjoner om yoga og vanngym i går, men orket ikke å stresse ned til bassengområdet i det andre bygget, sov lenge. Sliten etter reisen. Blir nok av muligheter, Trenger ikke vanngym etc hver dag. Vasset i sjøen istedet, pustet og mediterte stående i havet.
Leve langsomt. Øve på å bli bevisst pusten og spenninger, slik fysioterapeuten og mediyoga-instruktøren min hjemme sier.

Et glass vin på strandbaren søndag. Fikk med nøtter.

Fant ledige senger både i går og søndag. Ganske rolig på stranda. Deilig. Flyene går lavt over hele tiden, men det er mest fascinerende. Er glad flyene er på vingene igjen, tenker jeg når jeg ser dem.

Anlegget, bassenget i bygget jeg bor, det er for voksne. Jeg ligger sjelden ved bassenget, da må det være kaldt ved stranda.

Selfie på stranda. Ny bikini. Har gått ned 7 kilo siden jeg begynte på lavkarbo og den gamle ble for stor og slaskete. Kjøpte den på Reimers før jeg dro, og de synes det var så gøy at bikini-salget har tatt seg opp de siste ukene fordi folk drar til Syden igjen.

Havet. Rullesteinsstrand. Vet ikke helt hvilket land/øy vi ser over der. Tyrkia?

Scenen uten folk.

Scenen med folk, her masse barn tidlig kveld som synger Hode, skulder, kne og tå på engelsk.

Inn til Rhodos by for å treffe min gamle venn Kjell, som tilfeldigvis er her samtidig. Kjell reiste fra Bergen og har vært på Rhodos over 40 ganger og er veldig godt kjent. Vi dro på Red Restaurant som jeg har fått vite om gjennom en annen bokblogger, Mariann. Mariann var her i sommer og skrev om det, og koblet Sissel som driver restauranten sammen med sin greske mann, sammen med meg. Jeg ble venn med Sissel på facebook og chattet en del med henne før jeg dro. Veldig hyggelig. Sissel er fra Bergen. Kjell har vært her før. Vi fikk nydelig mat og var sultne, så bilde glemte jeg å ta av maten. Spiste zoulaki. Jeg fikk grilla grønnsaker og salat til, siden jeg ikke spiser pommes frittes, da jeg går på lavkarbo.  Vin til selvsagt. Jeg ga Sissel de to bøkene jeg har lest ut, noe hun ble glad for. Hun setter dem i en hylle slik at gjester kan låne når hun selv har lest dem.

Etterpå gikk Kjell og jeg til Amaryllis, en annen restaurant som drives av norsk dame ( fra Verdal) og gresk mann. Politiet kom mens vi var der og sjekket munnbindbruken på de ansatte. Er visst ganske vanlig det. Selv fikk vi klem og ble håndhilst på da vi kom. Merkelig opplevelse, siden det er år og dag siden jeg håndhilste på noen. Og så skjedde det spontant med et par grekere. Haha, må le av det nå, ble ganske forfjamset, og kanskje skal man ikke skrive om det, kanskje er det forbudt og de får trøbbel? Håper ikke det. Brukte antibac etterpå, så det går vel bra.

Fikk anbefalt en Strawberry Daquiry. Litt skeptisk til cocktails pga sukkerinnholdet, men det er ikke tilsatt sukker i denne, så karbohydratene er i alkoholen (rom) og jordbæra. (lite). Den var veldig frisk og god, som en dessert. Og unntak kan man gjøre på ferie, innenfor rimelighetens grenser, tenker jeg.
Når det gjelder vin, ber jeg om å få tørr vin, den med minst sukkerinnhold.
I kjelleren inne hadde de også bokhylle. Sikkert norske bøker der også, men jeg rakk ikke å sjekke.

Hadde en veldig hyggelig kveld, og det blir nok flere turer til byen. Tok taxi til hoteller, det kostet 15 euro, og sjåføren kjørte som en gal.

Bokbunken min. Kjøpte en guidebok på engelsk i butikken her. Paradisbyen og Tema Tuva fikk Sissel, så bunken er nå litt mindre.

I ettermiddag skal jeg ha massasjetime, massøren kommer på rommet her. Litt spooky, men det går vel bra.
Satser på å finne en taverna i nærområdet og spise middag i kveld.

I morgen tror jeg at jeg drar inn til Rhodos by igjen. Med lokalbuss. Den koster 2 euro. Skal se gamlebyen, handle noen småting og spise med Kjell, regner jeg med.

1. Trivelig med reisedagbok fra Rhodos.
    Jeg har vært på Rhodos mange ganger - og skal tilbake.
    Bra du nyter :)

1. Takk for det Augusta:)
      Du er kjent her , skjønner jeg. Hva er det beste med Rhodos?
      Nyte, det kan jeg:)

2. Bra du kan nyte :)
      Jeg har vært flest ganger på Rhodos med barn og da har det blitt mye bading og strand. Men gamlebyen er fiin. Byen Lindos er vakker. Havna i nybyen.
      Tror for meg har det beste med Rhodos vært roen. Små usjenerte pletter med strand. Små kafeer uten turister. Drikke ouzo på små barer med gamle folk som ikke snakker engelsk. Danse hele natta på diskotek (som bare er gøy på ferie). Vandre langs stranda en tidlig morgen og se på havet. Alltid havet. De fletse man treffer er hyggelige og hjelpsomme. Bra sted!

3. Høres koselig ut. Fine høydepunkter. Før i tiden dro jeg ut og danset, nå skjer det sjelden, orker ikke at det blir så sent på natt lenger.
      Strender liker jeg, gå langs stranda, se på havet, høre på havet, feks. Kafeer, barer.
      Lindos vil jeg besøke en annen gang. Symi også.

2. Nå fikk jeg en hyggelig lesestund,mens jeg spiste en sein frokost,med reisebrevet ditt fra Rhodos.Har aldri vært der før selv.

Går ut i fra at massasjetimen gikk fint i går kveld :-)

Kjekt å møte Bergensere på turen!

Veldig kjekt å se at du koser deg og at du likte Team Tuva.Skal skrive om den en av dagene jeg også.

Kos deg videre på ferie,Anita :-)

1. Så godt å høre Beathe:)
      Massasjen gikk veldig fint, damen var flink. Kom med sammenleggbar benk. Litt hard, mange spenninger og i dag har jeg blåflekker og er litt mørbanket. Men det skal bli bedre da, mye spenninger i muskulaturen.

Ja, hyggelig å møte Sissel, og Kjell er fra Sogn et sted.

Takk skal du ha Beathe:) Kos deg hjemme også:)

3. Så flott det ser ut der nede Anita, og så gøy med kjentfolk som kan dra deg rundt. Jeg husker jeg storkoste meg i gamlebyen der nede (ca 30 år siden, men antar at den er noenlunde som før.. gammal er gammal :) Kjente det kriblet da jeg så bildene fra flyplassen. Gleder meg såå til å dra til Røros i slutten av måneden. Håper du fikk en fin massasjeseanse på rommet igår. Hørte litt deilig ut da, slippe å gå noe sted og kan bare slappe av litt etterpå og krype rett inn i dusjen.
    Ikke feil å dra til varmere strøk i oktober nei. Det er fem år siden sist vi gjorde det. Men nå planlegges Canada igjen. Enda noen mndr fram i tid, men planlegging er halve morroa.
    Så deilig ut med "folketom" strand! Skikkelig ladestasjon :)

1. Ja, fint å treffe kjentfolk her ja, som vet av de bra stedene. Skal en tur til gamlebyen nå, litt overskyet i dag og litt kaldere. Må drikke opp kaffen min først.
      Massasjen gikk fint, godtvondt, som jeg skrev til Beathe føler jeg meg. litt mørbanket.;) Bestillte aromaterapi-massasje, men det var hardere enn en ren velvær-massasje- mye spent muskulatur her. Da skal oljene virke en stund i kreppen etterpå, så dusjen fikk vente.
      Skjønner du gleder deg til Røros-tur:) Rart med det, reise. Har du ikke vært der før?
      Planlegging er gøy ja.
      Var folk på stranda, men de fleste hadde vel gått da jeg tok bilde. Jeg liker stranda best på ettermiddagen. Roligere da og sola brenner ikke så hardt.

4. Kos deg, skulle gjerne ha vært der. Ha en forsatt fin tid der nede, hyggelig med reisebrev for oss som har fått et snev av frost i natt. :)

1. Tskk, det gjør jeg vettu:)
      Artig at du synes det.
      Frost er ikke gøy, men unngåelig.
      En taxisjåfør jeg hadde forleden, elsket snø. I ferien dro han dit det er snø for å gå på ski. Sist var han i fjellene i Bulgaria. (før korona)
      Han sa de blir lei sol hele året, som vi blir lei snø. Så sånn er det vel skulle hatt en form for utveksling, kanskje?
      Bytte vinteren bort med noen uker her? Går jo an med AirBnB eller bytteordninger.
      Hehe, nå fabler jeg..

5. Høres utrolig herlig ut Anita, kjekt å lese det du skriver, og jeg får veeeldig lyst til å reise. Så herlig å ligge på stranden å lese ei god bok, eller sitte på balkongen på kvelden Jeg har vært på Rhodos noen ganger, og syns det er koselig der. Det jeg liker best med Rhodos er gamlebyen, mange koselig tavernaer i små smug. Lindos er også en veldig flott plass, men et stykke å dra kanskje. Kos deg videre Anita, nyt minuttene :)

1. Takk for det Sissel:) Ja, deilig her, godt å kunne reise til varmere strøk igjen. I dag er det for det meste overskyet, så da blir det rusle- og lesedag. Var i gamlebyen i går, koselig og fint der, men mye folk i sentrale gatene og torgene.
      Vurderte å bli med Apollo til Lindos en dag, men litt langt som du sier, mye tid i buss eller båt.Den går lørdag, grytidlig om morgenen.
      Symi hadde jeg også likt å dra til, men det får bli en annen gang.

6. Veldig kjekt å titte gjennom reiseskildringen din, for noen herlige dager du har. Deilig å få normalen tilbake, det er helt sikkert. Nyt de siste dagene :)

1. Takk for det Tine:) Savner ikke kaldt og surt høstvær som det visstnok er hjemme nå.

7. Flott reportasje. Lenge siden jeg har vært på Rhodos nå, har vært der to ganger. (Har faktisk noen store bilder opphengt derfra, kjørte rundt på motorsykkel på 80-tallet. Det var første gangen)

8. Hyggelig lesing på morraskvisten. Du er god på formidling,og fint å lese at du har det bra. Nyt de siste dagene. Her er det blåst og regn,løvet seiler i vinden.

1. Tusen takk for det Anne Marie:)
      I morgen er det tid for å reise hjem. Hatt det fint:)
      Regner med det er kaldere ja, har sett bilder av snø.

2. Godt å ha en lun heim og komme hjem til,da. God tur

3. Takk, ja det er det:) (bortsett fra at radiatoren ikke varmer....noe feil, finner ikke ut av det)