lørdag 9. oktober 2021

Greske hemmeligheter som forlenger livet av Harald Gautneb. Herlig og interessant bok!

 Jeg har lest en herlig bok av Harald Gautneb. Den er fra Hellas, nærmere bestemt en liten øy som heter Ikaria hvor menneskene lever veldig lenge og mange blir over 100 år. Gautneb ville utforske hva det var med øya og folket som bidro til så god helse og langt liv. Boka er en interessant blanding av reiseskildring og kokebok og har mange flotte bilder. Jeg skal til Hellas søndag og det passet bra å lese meg litt opp på gresk mat, skikker og kultur før jeg drar.




Det finnes noen steder i verden som kalles blå soner fordi folk lever så lenge der og har veldig god helse. Forskere har prøvd å finne ut av hva som gjør det. Jeg leste om disse blå sonene første gang i en bok av Maria Borelius (Bliss og Helserevolusjonen)

"De blå sonene utgjøres av Okinawa i Japan, Sardinia i Italia, Nicoya i Costa Rica, Ikaria i Hellas og Loma Linda i California. " Mer om det bl.a. her 

Gautnebs reise til Ikaria var ikke bare lett. Det går sjelden båt dit og få busser på øya. Folk lever veldig enkelt og det er nok en stor del av hemmeligheten. De fleste eier litt jord eller noen dyr, og de bytter fisk mot grønnsaker, kjøtt mot andre ting etc.
Det er få tilfeller av livsstilssykdommer, som ellers i den vestlige verden. 
Gautneb og fotografen Sven Erik Røed besøker det gjestfrie folket og reiser rundt på den lille øya.  Dette er en øy langt fra det turistbildene viser fra Hellas. Her er bratt og karrig, geitene trives godt. Jordsmonnet inneholder høye verdier av jernkarbonat. I tillegg til geiter, gresser harer, skogsfugl og og ender som gir dem Omega 3 i bøtter og spann.  Alt som vokser på Ikaria har tre ganger så mye antioksidanter enn  resten av verden.
Folk bruker mye urter i maten, og stress er ikke-eksisterende.  Det er over 800 urteplanter her fordelt på 92 familier. Blant annet urten de lager fjellteen " sidentiris" av.  Den skal være særdeles god for fordøyelsen, styrker immunforsvaret og er betennelsesdempende.
Forskning viser at den kan ha gunstig virkning på Altzheimer.
Dette og mye mer interessant kan man lese i boka.
I tillegg til oppskrifter han fikk da han var der som han har laget hjemme i Norge.

Her er noen bilder (trykk på dem for å få dem tydeligere):


Tomater har best helseeffekt mot kreft hvis de blir varmebehandlet. 





Jeg elsker Hellas!



Leser på verandaen en varm dag i september. Min urt rosmarin trives der.





Her brukes det masse tid og kjærlighet på matlaging fra bunnen.



Herlig yoghurt! Jeg har fått anbefalt yogurt av geitemelk. Bedre mot magen og tarmfloraen enn kumelk-yogurt.



Nam! Fylte auberginer... det var jo sånne jeg skulle lage. Må vente til jeg kommer hjem:)




Mmmm---
Gjett om jeg gleder meg til gresk mat!
Håper å finne gode spisesteder som serverer noe annet enn turistmeny.

Dette er en bok jeg virkelig anbefaler. Den er både interessant og nyttig. Under hver oppskrift står det hvilke ingredienser som er spesielt sunne, og om den har medisink virkning og annet.

Intervju med forfatteren om boka og øya Ikaria


Harald Gautneb: Greske hemmeligheter som forlenger livet. 161 s 
Prego Mobile forlag 2020
Leseeksemplar fått av forlaget


10 kommentarer:

  1. Blå sone dietten har jeg lest en del om, men mest den japanske og amerikanske varianten. Denne boken ser interessant ut. Det er fascinerende å lese om fellestrekkene disse fem stedene har. Både når det gjelder mat og levesett. Fokus på fellesskapet. Spennende! Fine bilder :)
    Kos deg på Rhodos, Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel strengt tatt ingen diett, men noen har sikkert lansert det som det.
      Ja, det er veldig interessant at det finnes slike steder, der har vi nok noe å lære. (ikke uten grunn det forskes på disse stedene- hva kan man overføre til vårt travle vestlige liv)
      Takk for det Augusta:)

      Slett
    2. Ja, det finnes en Blue Zone Diet basert på disse fem stedene, men du har nok rett i at det ikke er en ekte diett.
      Det er spennende med hvilke ting som er viktige for menneskene de stedene. Som felleskap, følelsen av å ha en hensikt, fysisk aktivitet - og spise mat laget fra bunnen av - laget av lokale råvarer. Vi har nok en del å lære :)

      Slett
    3. Jeg oppfatter at Blå soner er betegnelsen på de områdene hvor folk har særdeles god helse og høy levealder og at det er noe med kost og levesett og muligens andre faktorer som fører til det. Maria Borelius skrev også om de blå sonene (stedene) i sine bøker Helserevolsjonen og Bliss. Meget interessant. Hun besøkte noen av dem for å lære og bli inspirert til å leve med antiinflammaorisk.

      Ja, det er spennende- det er noe med helheten av ting her, samt antagelig noe ekstra faktorer- som feks jordsmonnet og urtene på Ikaria som har et mye høyere næringsinnhold enn ellers i verden.

      Slett
  2. Veldig spennende å høre om blå sone, det var nytt for meg, jeg har bare hørt at japanerne lever lenge. Jeg står fremdeles fast i startgropen til å gjøre noe helsefremmende med kostholdet mitt, men selv om jeg var flink før så kommer jeg ikke ut av startblokken. Fortsett å skrive om dette, så løsner det kanskje :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig spennende. ( Noen japanere lever lenge)
      Husker du var flink før Tine:) Men aldri for sent å komme seg på sporet igjen:)
      Takk, artig at du synes det er inspirende, selv om jeg foreløbig ikke skriver så mye om min egen helsereise- men mer generelt noen drypp her og der. En del matbilder på instagram blant annnet.

      Slett
  3. Interessant. Jeg har nemlig sett en dokumentar en av de andre såkalte blå sonene, fra Okinawa. Ble aldeles fascinert av damene som gikk og sanket tang på strendene. De var 90+! Hvem skulle trodd. De så ut som spreke 70-åringer.
    Som Tine famler jeg litt i en startgrop. Vet ikke helt hvilken retning jeg kommer til å ta, men skjerpings i matveien må til. Ikke mengdene, men hva jeg spiser. Også enig med Tine - fortsett å skrive om dette, så har du kanskje to følgere ;)
    Kos deg med Rhodos-maten, Anita... sa hun, lettere misunnerlig fra øsepøsevestlandet..
    Fin søndag til deg, Tine! Her blir det fårikål til middag. Ikke akkurat vegan food...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, det er kjempespennende.:)
      Kan anbefaler bøkene til Maria Borelius også. Hun har også besøkt de blå sonene og lever antiinflammatorisk og har skrevet om sin vei dit.
      Jeg har også famlet i flere år, prøvd diverse pga mageproblemer og annet, men visste ikke helt hva jeg skulle gå for. Det ene slår det andre i hjel, og man bør vel være konsekvent å følge en retning hvis man vil gå skikkelig til verks. I alle fall hvis man har en del plager.
      Jeg fant Funksjonell Medisin Klinikk etter å ha lest bøkene til Borelius, samt Berit Nordstrand (finnes linker der som jeg søkte videre på etc)
      Ble medlem der, har gått kurs, får oppfølging og følger et kosthold som passer for meg. I tillegg til en del andre ting som også må tas hensyn til, ikke bare mat, men en helhetlig måte å leve på, minimere stress blant annet Egentlig litt omfattende å skrive om, men ja..
      Gresk mat er bra!
      I kveld spiste jeg buffet på hotellet, og da kan jeg velge hva jeg vil, egentlig veldig genialt. Masse god fisk, salater, kylling, lam etc. Bare det å spise tomater her, den smaker jo helt annerledes:)
      Takk takk, jeg gjør:)

      Slett
  4. Jeg viste ikke at tomater var mer helsebringende når de var kokt. Jeg har hatt alt for mye tomater i år og har syltet og spist tomater, kokt, stekt og på alle andre mulige måter. Jeg elsker gresk mat og de er flinke med vegetarretter også. Vi har her i huset vært ekstremt flinke til å spise vegetar det siste året, men er ikke fanatikere.
    Heldige deg som er på Rhodos, skulle gjerne reist vekk en tur jeg også. Det kribler litt, så vi får se. God ferie. :9

    SvarSlett
    Svar
    1. Har faktisk hørt om det før at antioksydanten lykopen i tomat bevares bedre med oppvarming, så jeg prøver å steke tomat til egg når jeg husker det.
      https://kiwi.no/tema/frukt-og-gront/tomaten-blir-enda-sunnere-nar-den-varmebehandles/

      Så da har du masse herlige antioksydanter tilgjengelig:)

      Gresk mat er herlig! Og de bruker masse grønnsaker, enig med deg - de er gode på vegetar også. Spiste buffet på hotellet i kveld og må si at grønnsakene er det jeg spiser mest av, i tillegg til litt fisk og kylling og en smak på lammelåret som var veldig godt.

      Slett